Jump to content

Lyddemperprosjekt av tobbelobb


Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått laga meg en lyddemper, ideen har jeg pressentert før i min "nytt medlem" tråd. Demperen er lagd for å passe på en Sako Forester 308W. Bilder sier mer en tusen ord så...

 

IMG_0464.jpg

 

Foran det innvendige gjengene i ytterrøret dreide jeg ned 1mm for å spare vekt, resulatet ble 109g. spart :o

 

IMG_0466.jpg

 

Løpet går 200mm inn i demperen.

 

IMG_0467.jpg

 

IMG_0468.jpg

 

IMG_0469.jpg

 

Messing gjengeforing, utvendig M18x1, innvendig M14x1

 

IMG_0470.jpg

 

Bafflene er frest ut med 10mm pinnefres.

 

IMG_0471.jpg

 

Litt artige detaljer bare for særhetens skyld.

 

Vekt på bakdelen av innmaten, serienr. og produsentens initsialer 8) ...

 

IMG_0472.jpg

 

Dato den ble ferdig

 

IMG_0473.jpg

 

 

Innmaten er lagd av aluminium, ytterrør av titan og gjengeovergang av messing. Den er gjenget opp til M14x1, totale lengden er 323mm, 60mm dia. og vekten ble 690g. Nå er det bare å få gjenget opp rifla og prøveskyte den :) Gleder meg!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at det blir store problemer med denne (pen forresten).

Værnebriller er alltid ett must ved eksperimentering, tau i avtrekkeren er nok ikke dumt.

 

Demping venter jeg vil ligge på nivå med eldre utgaver av A-Tec/Hausken.

 

Tåler den trykket, ser denne ikke dum ut.

 

P.s 109g på 1mm Diameter (0.5mm kutt)?

 

Åja, Lykke til og post mer. :D

Link to comment
Share on other sites

Ser kjempeflott ut, bare en ting jeg ser som kan bli et lite problem, den første baffelen burde være i stål. Det er en bitter erfaring når aluminumen brenner bort.

 

Lag isteden for den lille messingdingsen noe som ligner på en munningsbrems i stål slik som atec gjør så unngår du disse problemene.

 

Ellers, bra jobbet. Har du bilder av maskinparken din?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en annen kar til å prøveskyte min selvbygde demper! :lol: Men jeg var egntlig på den sikre siden med hensyn til materialvalg. Stål i gjengeparti, første kammer og ytterrør, aluminium i baflene. Og så dårlig finnish som mulig innvendig, dette gir mer turbulens innvendig, noe som vil gi mere demping. Men min demper ble for tung, åtte hundre gram. Men nå har jeg i alle fall laga demper sjøl! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...