Jump to content

Råd om shok som sitter fast???


Jegerbombom

Recommended Posts

Er det noen som har ett stalltips om å få løs en shok som sitter fast i et pumpehagleløp???

 

I påvente har jeg satt en vinkork i løpet og pungtert en 5-56boks og heldte innholdet nedi så shoken står overflødd i dette badet...

Så får jeg bare ta tiden til hjelp å se om det kommer noen kjærringråd som høres bedre ut en det jeg har funnet på til nå...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tar denne frem igjen...

Har fulgt linkene og lest andre innlegg om samme problemet og har prøvd å ha løpet i bad av ymse slag, varmet og avkjølt men har igrunnen bare resultert i at shoknøkkel og sporene i shoken er blitt mere ødelagt.

Er det kommet frem noe nytt teknisk hjelpemiddel de senere årene som kan hjelpe meg???

Kan en ultralydvasker være noe å prøve hvis det er rust og kruttslam i gjengene som holder shoken fast???

Kan vel legge til at hagla er en Mosberg 500 pumpehagle og jeg synes den er ett skikkelig brukjern som jeg trives veldig bra med og foreløpig ikke har noen planer om å skifte ut, men det hadde vært fint å få løs shoken.

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med to to smeder og den ene var totalt avvisende og den andre mente jeg bare skulle kjøpe ny hagle.

Den originale shok nøkkelen er bare en flat plate av mettall og ingenting som sentrerer den i løpet og den jeg har er helt bøyd fordervet.

For se litt på det som Midway har og tenke ut en plan... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva jeg ville gjort på mitt eget våpen: Grundig avfetting innvendig i choke. Tette i choken litt foran der innsnevringen starter. Fyll choken med epoxylim, og sett noe i limet slik at det blir mulig å skru etterpå. F.eks. en bolt, så stor som mulig. Vent til du er helt sikker på at epoxy er gjennomherdet. Prøv å skru ut. Epoxy har vanligvis en ørliten krymp. Det er greit at det ikke ekspanderer i hvertfall. For å få ut epoxypluggen kan man bruke moderat med varme og et kakk med trepinne og hammer.

 

Som sagt, dette hadde JEG prøvd om det var MIN hagle.

 

Viggo

Link to comment
Share on other sites

hvor er choken gjenget? i bunn eller i munning? hvis man har en dremel og gjengene er i munningen så er det mulig å splitte gj partiet NESTEN i gj godset på choken. deretter brukes en skarpmeisel eller en dor- og dor gjengepartiet i choken inn mot midten slik at gjengene slipper godset i pipa.choken sprekker i stripa du har slipt med dremelen. dette må gj forsiktig self. er gjengene i bunn på choken så kan samme teknikk benyttes men det er værre å jobbe lengre inn i pipa/munningen.det

viktigste er å svekke choken i gjengepartiet uten å slipe inn i gjengene som er i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle råd, meninger og linker,det gir meg noe å tenke på.

 

Shoken er gjenget i bunnen og ser ut som den som er avbildet sammen med "Rick`s Plase" sitt verktøy i den tredje linken høyere oppe i tråden.

Har tidligere sett på Midway sitt verktøy, billig, men det må kompleteres med ett langt gjengestag som skal tres kjennom løpet med fjerer som holder press på verktøyet så det ikke glipper i sporene i shoken, prisen for alt blir sikkert det samme som for ett av de andre verktøyene.

Men etter å ha sett på Brownells og Rick`s Plase sine verktøy som sentrerer seg selv i shoken og griper fatt innvendig i shoken så er vel trua større på en av dem, og så kan de brukes på alle shoker uansett fabrikat og kan derved lånes ut hvis en bekjent kommer i en shokknipe :lol:

 

Slik jeg ser det:

Fordel med verktøyet fra Midway er at hvis shoken løsner så er shoken fortsatt brukbar, hvis den ikke løsner så må ett av de andre verktøyene kjøpes.

De andre verktøyene setter merker inni shoken (men hvor farlig er det), og der er vel Rick`s Plase sitt verktøy værst for den setter vel grove spor etter seg samtidig som den utvider shoken.

 

Får sette løpet i bløt i noe hemmelig hjemmelaget lurium mens jeg samler gode råd og bestemmer meg for hvilket verktøy det skal bli investert i, tror også jeg skal prøve med varmepistol mens shoken skrus ut.

Hvis jeg finner noen med ultralydsvasker så skal jeg spørre pent om lov til å prøve løpsmunningen oppi den i håp om at rust og fastbrent kruttslam pulveriseres 8)

 

Har også sett på nytt løp fra Midway og det lar seg kjøpe i Norge, men de er med porting (smellforsterker) og det er jeg slettes ikke interesert i, huff huff det smeller høyt nok uten porting... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skrud på ei hagle, heller ikke sett en shok, så er kanskje ikke helt rette mann til å uttale meg her. Men jeg har skruvd en del bil og andre kjøretøyer, har jobbet med det i noen år. På bolter som har knukket, så er grispikker som utvider bolten lite brukbare, siden bolten da låser seg enda bedre fast i godset som det er gjenger i. Kan det samme skje her? Alltså at shoken utvider seg når du prøver å skru den ut, pga at verktøyet tvinger den til større diameter.

 

Jeg ville prøvd med varme/kulde. Det hjelper utrolig. Kast løpet i fryseren, og la det overnatte der. I morgen så varmer du opp løpet utvendig med varmepistol. Kulde krymper shoken og varme utvier løpet. Er du heldig, så kan det løsne da. Hårføner kan nok brukes, men jeg er usikker på om det vil bli varmt nok fort nok til at ikke varmen overføres til shoken.

 

 

Uansett, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får problemer med grisepikken at den uvider bolten så har du kanskje borret ett forstort hull i bolten slik at det er forlite gods igjen iden, alle mine forsøk med grisepikk har vært vellykket på å få ut knekte bolter.

Shoken har lite gods, mindre enn 2mm skulle jeg tro uten at jeg har hatt skyvelæret på den.

Tror de verktøyene det linkes til er produsert med tanke på det da det virker som det er lite og kanskje nesten ingen kon på dem.

Har ikke prøvd frysermetoden men har prøvd å varme opp løpet utvendig rundt shoken med hårføner til jeg ikke greide å holde i det å bråkjølt shoken innvendig med isspray for idretsskade.

Ingen resultat av det forsøket annet en at en hjemmelaget shoknøkkel dreiet av nylon stang og med ett stykke av sjærebladet fra en barjonettsag som sto i sporene i shoken glapp og ødela shok sporene enda mere enn di allerede var fra original nøkkelen.... :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satt løpet i bløtt i noe lurim i ettpar dager.I mellomtiden lager du en ny "chokenøkkel"som passer tight i choken din,lag en variant som du kan feste ei lang stang i så du kan påføre mye vold i kontrollerte former.Varm løpet så mye du tør,deng litt rundt på tuppen av løpet med en plasthammer,sett løpet i ei skrustikke og fest chokenøkkel.

 

Burde gå ann å lage en nøkkel man sveiser fast på ei hjulvinne,så kan man også tre rør på hjulvinna hvis man trenger enda lengre arm.

Link to comment
Share on other sites

DA VAR PROBLEMET MITT LØST :D

Fikk låne ett spesialverktøy for choker som sitter fast og derved løste det seg.

Dette verktøyet har det råe navnet "BadAss" og lever opp til sitt navn, den består i 3 deler etter størrelsen på tranboringen på choken, så jeg valgte den som i størrelse passet til choken, ga den 2-3 slag med hammeren og satte på koppnøkkelen og...popp...DER VAR DEN LØS.

Nå skal gjengene inni løp og utenpå chok pusses rene, sporene etter verktøyet inni choken pusses over og nye spor for choknøkkel skjeres, gjenger smøres med kobberpasta og så er vi i "gjenge igjen" :mrgreen:

 

Mange takk til utlåner av verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...