Jump to content

Råd selvbygging riflestokk


Roe

Recommended Posts

Trenger en realitysjekk fra noen som vet mer om tre-arbeid enn meg:

 

Har lyst på en pen trestokk til min Sako Forester og har lurer på om å lage en stokk selv fra et emne vil være overkommelig.

Jeg har lite erfaring med trearbeid men tålmodighet til å gå sakte frem. Grunnen til prosjektet er at jeg har veldig lyst på en pen trestokk men samtidig vet jeg at børsene mine behandles så hardt at det er galskap å bruke 20-30' på en trebit som etter kort tid vil se ut som om den har fått en runde i skurtreskeren.

 

Vil i tilfelle kjøpe et ganske dyrt treemne i 5000 kroners klassen og håper på å bruke mindre enn 2000 på verktøy.

Hadde med håndverktøy tenkt å kopiere dimensjonene fra en Hitech syntstokk og følge instruksjoner fra bok.

Stokken skal ikke ha noen detaljer annet enn pent treverk.

Nettskjæring (blir enkel brukskvalitet), utfresing til låsekasse og innfelling av remfester blir satt bort.

Overflatefinish og rekylkappe gjør jeg selv.

 

Er dette noe en amatør vil kan klare selv med en tidsramme på 1 til 2 år?

Link to comment
Share on other sites

Det vil en amatør kunne klare, med god tid og nøyaktighet. Men, etter at du er ferdig med den første stokken vil du ha lært og oppdaget en masse underveis, som du ville ha gjort anderledes på stokk nummer to, som derfor vil bli (mye) penere en den første. Vil derfor anbefale deg å lage en i en simplere trekvalitet før du starter på K5-emnet, det rekker du også på 1-2 år. En grei bruksstokk får du til på første forsøk, men siden du gjerne vil ha en pen også bør du ha gjort unna de største feilene på en billigere plankebit først. Da finner du også ut hvilke verktøy du må ha for at resultatet skal bli best mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...