Jump to content

Dovrefjell black led 8mp


Rambol72

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt dette viltkameraet men får det ikke til å ta bilder. Har gått gjennom alle innstillinger og tror disse er ok. Har stilt inn 3p, H-høy følsomhet og on. Har latt kameraet stå på bordet men det tar ikke bilder. Noen som vet hva jeg gjør feil?

 

Takknemlig for alle forslag. Kommer ingen vei med bruksanvisningen.

 

Hilsen

Bjørn Olav

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått det til enda og jeg hadde tenkt til å ta med barna ut i skogen i morgen tidlig for å montere dette. Er 45 minutter å reise til åtet vi har lagt ut så det er surt dersom jeg setter det ut og kommer tilbake etter et par uker uten at det er tatt et eneste bilde.

Veldig hyggelig om du gir tilbakemelding dersom du får det til, så legger jeg ut melding her dersom jeg får det til å fungere.

 

Skulle det være noen som i kveld vet svaret så hadde det vært hyggelig å høre fra dere.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg ingenting....Gjorde ikke noe med kameraet men tok ut minnekortet, satte det i lock og deretter unlock, inn i kameraet igjen og vips, 55 flotte bilder av far og mor i sofakroken... Får da bare håpe at det fungerer når jeg først henger det ut i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Nett fått stilt inn mitt kamera som kom i posten i dag,formaterte kortet selv om det var nytt og fikk det til å ta bilder med en gang.

 

Skar utav en spylervæske-kanne slik at den har litt beskyttelse mot elementene,og hengte det opp på et tre i nærheten av åtet.

Satte det på 5Megapixler i stedet for 8 (las en plass at det kunne gi best resultat :? ) , 3 sekunders intervall mellom bildene og PIR billedfunksjon.

 

Blir spennedes å sjå ka som dukker opp på skjermen !!

Link to comment
Share on other sites

Lykke til.

Hang opp mitt kamera i dag jeg også. Satte det også på 5mp så vi har nok lest samme test på nettet :-). Tok sjansen på å la det stå uten skjerming da jeg ikke fant noe egnet her hjemme. Takk for tipset med spylervæskekanne, får fikse noe av en slik jeg også.

Dersom du skal sikre kameraet kan jeg tipse om sikkerhetsvaier hos Biltema (bare søk sikkerhetsvaier på nettsiden, koster kr 40). Her er det bare å fjerne sjakelen samt ringen i begge ender av wire'en og sette på en hengelås. Passet akkurat i hullene bak på kameraet.

 

Jeg kjøpte med et minnekort fra magasinet, 16 gb til 169,- tror dette var klasse 4 kort. Etter hva jeg har skjønt er det greit å ha høy klasse på kortet, noen som kan tipse om et bra minnekort 16/32 gb til en god pris så jeg bare kan skifte minnekortet istedenfor å ta med kameraet hver gang.

 

Er nå veldig spent på om det blir noen fine bilder, hadde vært veldig gøy for barna - og far da.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Erfaringene ja...vet ikke helt hva jeg skal si. Kameraet mitt tar veldig fine bilder i dagslys...av meg. Har hittil fått bilder av barna og meg selv, samt en fugl. Har ikke fått et eneste nattbilde enda så jeg lurer på om det i hele tatt fungerer om natten. Burde sjekke det i mørket, men glemmer det hver gang.

Er veldig interessert i alle innstillinger TerjeN77 har på sitt kamera i fall jeg kan ha stilt inn noe feil.

Var ute ved kameraet i dag og må si jeg ble stående med en skikkelig hengegjeip. Det var snø på linsa og rett foran kameraet gikk det gaupespor, typisk min flaks! MEN kameraet bidrar ihvertfall for at jeg og barna kommer oss ut i skogen litt oftere og har det hyggelig.

Tror jeg får lage meg snøbeskyttelse til kameraet neste gang jeg er ute, og så håper jeg på at det kommer noen nattbilder snart samt at jeg får bilder av noen dyr.... Har nå slengt ut mye godsaker foran kameraet, så da lever jeg i håpet.

Kan ikke gi deg så mye info om kameraet annet enn at det tar overraskende gode bilder i dagslys, batteriet er fremdeles på topp (kan jo ha noe med at det blir lite bilder...) og det virker solid i mine øyne.

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Synd du ikke fikk foreviget gaupa! Får håpe det kommer flere sjanser dersom du har et åte ute.

 

Flott å høre bildene er av god kvalitet i dagslys, men det er det vel for de fleste kamera av denne typen så vidt jeg forstår. Av bilder jeg har sett fra forskjellige kamera er det oftest på natten ser kvalitetsforskjeller virker det som.

 

Snodig at du ikke har fått noen bilder i mørket ennå, skulle tror aktiviteten var større i den mørke tiden av døgnet. Når/dersom du får noen nattbilder så post de gjerne her :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ENDELIG fikk jeg noen bilder på viltkameraet mitt. Fikk bilder av en pinglete skabbete rev som forsynte seg av åtet mitt. Dette skjedde kl 12.35 altså midt på dagen og bildene ble bra. Det er også tatt noen bilder kl 2135 men disse ble veldig dårlige, ser refleksen i øynene samt konturer av kroppen. Innbiller meg at det er en gaupe, men er høyst usikkert. Hadde vært gøy å høre andre sine erfaringer med dette kameraet.

Får ikke lastet opp bilde med iPad dessverre.

 

Edith : Fungerer denne linken kanskje?

http://i1282.photobucket.com/albums/a53 ... 4fbb93.jpg

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@Rambol72 vanskelig å se noe som helst på bilde syntes jeg. Ser en "prikk" men om det er gaupe, fugl eller fisk vites ikke :D Jeg var ikke veldig imponert over kvaliteten på det nattbildet. Ble alle slik? Dugg eller tilsvarende på linsa?

 

@TerjeN77 hvordan ble dine bilder?

 

Nå ble jeg ennå mer usikker på om jeg skal gå for dette kamera eller ikke. Finner det forresten heller ikke lenger på magasinet sine sider av en eller annen grunn...

Link to comment
Share on other sites

He he, er enig med deg i at nattbildene ble realt dårlige. Det regnet da jeg hentet ut bildene, så jeg håper at dugg og fukt er årsaken. Dersom @TerjeN77 sine nattbilder blir likedan så kan vi vel konkludere med at dette er årsaken til at det var så billig kamera, alternativt må jeg ta en reklamasjonstur i butikken kanskje?

Jeg tror jeg med sikkerhet kan fastslå at det ikke er en villfisk jeg har fått bilde av, he he.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Utrolig irriterende med kamera som ikke tar gode nattbilder! Var ute ved kameraet i dag og mysteriedyret hadde vært på ferde igjen. Har vist det til et par stykker og begge lurer på om det kan være villsvin? Har vært observert streifdyr i området tidligere.

http://i1282.photobucket.com/albums/a53 ... 6e0d83.jpg

 

Noen som kan poste et nattbilde fra samme kamera slik at jeg kan se om det kun er mitt kamera som er dårlig?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har samme kameraet det er like dårlig på nattbilder uten snø men på snø er d bra

Mitt tok heller ikke bilder før jeg satte tl til kl 0000 og kl 0001

måtte og sette bevegeses sensoren på høy

det ville heller ikke ta bilder om natten uten litium batterier

man får d man betaler for men mitt har fungert etter endel plunder i starten men uten snø kan d være hjemme i skuffa .

Link to comment
Share on other sites

Det var dessverre ingen bilder, verken natt eller dag på åta mi :(

 

Vedrørende nattbilder, så har den tatt dette tidligere på forrige åteplass, men dette var ei stormnatt og ei grein som trigga utløseren. Resultatene av desse bildene var trær med "fartstriper" :wink:

 

Dagbilder er skarpe som bare det, men har til gode å oppleve nattbilder som kan granskes...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen. Har du fått noen nattbilder nå? Kunne vært artig å sett hvordan dine nattbilder blir. Har fått noen villsvinbilder igjen, men disse er som vanlig ikke tydelige. Utrolig irriterende!

Bare en liten tanke som slo meg. Kan dårlig blitz ha noe å gjøre med batteriene? Kjøpte forholdsvis dyre batterier og indikatoren viser fremdeles nesten fulle batterier. Vil tro det er kameraet som er årsaken, burde ha kjøpt et dyrere. Noen som har tips til kamera som tar gode nattbilder som ikke koster hele husholdningsbudsjettet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet ikke hvordan det har blitt med bilder for din del TerjeN77, men jeg fant brått ut at dersom jeg satte kameraet noe lavt over bakken så fanget bakken mer av blitsen slik at dyret ble mer belyst og bildene en god del bedre enn tidligere. Har nå kjøpt et kamera til av annet merke og satt opp så jeg kan sammenligne bilder. Ved sist tømming av kamera hadde jeg fått en del dyrebilder og det var hyggelig. Fikk bilder av nøtteskrike, en rimelig sliten katt, rådyr, grevling, rev, elg og må heller ikke glemme bilder av en radiomerket gaupe. Det er nok denne jeg har fått veldig dårlige bilder av tidligere, så nå håper jeg bare at villsvinet dukker opp igjen. Er nå blitt godt fornøyd med kameraet.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ble litt feil å si at jeg kan sammenligne bildene da kameraene ikke står ved siden av hverandre. Jeg har nå satt de ca 90 grader i forhold til hverandre så jeg får bilder fra ulike vinkler. Gjorde ikke noe hokus pokus med Dovre kameraet annet enn å flytte det ned til ca 50 cm over bakken noe som førte til bedre bilder.

http://i1282.photobucket.com/albums/a53 ... fdf0b4.jpg

Bildet er av bedre kvalitet i forhold til mitt første bilde i starten av tråden hvor man kun svakt kunne skimte glimt i øyne samt konturer. Er selvfølgelig ikke toppkvalitet på bildene, men greit nok.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bildet av gaupa må sies å være i helt ok nattkvalitet.

 

Men det ser ut som du har litt svak blits. Kanskje i kombinasjon med høy oppløsning.

Er det mulig å endre blitsen til større eller mindre avstand?

Er det mulig å senke oppløsningen tror jeg nok også det vil være en fordel.

 

Mitt scoutguard tar best nattbilder på sommeren med 5 mp og blits satt til 12 meter.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oppløsningen på bildene så har jeg redusert denne fra 8mp til 5 mp. Er usikker på om jeg kan justere avstand på blitsen. Er nå ihvertfall greit fornøyd i og med at jeg kan se hvilket dyr som står foran kameraet. Tror det var et Scoutguard kamera jeg nå hang opp og jeg reduserte også antall mp til 5 på det også. Gleder meg til å se forhåpentlig noen bilder av flere dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Er det Dovrefjell Field IR 8 mp dere diskutere her? (Den tar 8 batterier, har egen skjerm og følsomhetsinstilling. Basic tar 4 batterier og har ikke skjerm eller innstilling)

 

Jeg har den og Dovrefjell Basic IR 2 mp, begge kjøpt for et par år siden. Field kostet nesten det dobbelte som Basic. Field finner jeg ikke i noen butikker lenger og det forstår jeg veldig godt. Bildene blir ok, men den sliter jeg veldig med, det har seg sånn at bevegelsessensoren rett og slett er for lite følsom. Den tar bilder, men ikke like mange som den burde i forhold til Basic, den leverer. Det blir til Fieldligger hjemme, mens basic alltid er ute.

 

Jeg har prøvd å stille på sensoren og jeg har prøvd mange forskjellige avstander, uten å bli klok. "PIR"-innstillingen går fra 1-7, jeg har finlest bruksanvisningen men det står intet om 1 eller 7 er mest sensitivt. Virker ikke som det er noen forskjell.

 

Noen av dere som vet?

 

Kan det være at jeg må ha bedre batterier? Type sterkere oppladbare? Kan det lønne seg å redusere kvaliteten på bildene for at den skal fungere?

 

Kan jeg sende inn denne til reparasjon på bakgrunn av min opplevelse? Det er jo litt synd og ikke tørre å ha det beste kameret ute i frykt for å misse blinkskudd av vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lithium batterier i mitt kamera og de er verdt investeringen. Kameraet har hengt ute i over et år nå, tatt noen tusen bilder og det er mer strøm. Jeg har black led og er ingen ekspert på området. Blir gode bilder med mitt kamera, måtte henge det lavere på treet for å få gode bilder av en eller merkelig grunn. Husker ikke pir innstillingene dessverre.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...