Jump to content

Hvilke løp til Sauer200STR?


Recommended Posts

Hei jeg tenkte jeg skulle skaffe meg ett 6.5X55 løp til Saueren til Feltsesongen.

 

Men hvilke produsent skal man velge?

 

S&L, Heim eller Sauer sine orginale løp?

 

Fordeler ulemper?

 

Ser Våpensmia har litt rimeligere priser på sine løp enn det Orginale Sauerløp koster.

 

Ser de fås med rød og blå farge på løpa er det noe fordel?

 

Håper på mange inspill fra dere som har brukt disse løpene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte sort S&L løp etter å ha snakket med flere her inne og sett på div tråder.

Valgte 19/67 ettersom jeg skal bruke rifla til jaktfelt, elgbane i tillegg til langt hold og DFS.

Har bare rukket å prøve en ladning i løpet enda, Sierra 120 grs HPBT ladet til ca 850 M/S med NC96M

Her er et eksempel på 5 skudd jeg skjøt ved innskytinga av kikkertsiktet (skudd nr 3 som ble litt lavere)

IM000432.jpg

 

Så skal bli spennende og prøve div andre kuler og ladninger. Så langt går løpet som en stråle :D

Betalte 100 kr i frakt/oppkrav i tilleg til listeprisen

Du vil vel være best tjent med lengst mulig løp til feltskytingen :)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt en drøss sauerløp. alle har samlet godt, holdt mange skudd(6-7000 minst) og gått godt med det meste jeg ha fora de med av ammo.

har et blått (heym) løp fra VS i kåken også. den begynner vise tegn på å være slitt selv om den bare er gått 3000 skudd. har hørt flere sonm har sagt det samme om heym. at de plutselig blir utslitt.

 

S&L har jeg nesten bare hørt positive ting om. men jeg og en kompis kjøpte løp samtidig. han kjøpte S&L og jeg kjøpte sauer. kompisens S&L pipe gikk minst like godt som min sauer. men etter ca 2000 skudd gjennom hans pipe og nærmere 4000 gjennom min, dro vi til "svensken med borescope" på LS, å han konstanterte at begge pipene var gått ca 3000 skudd......

 

det er begrensete erfaringer dette jeg nevner. men det gjør at min følelse sier orginalløp

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker originale sauerløp i 200 str`n min.

 

Det første løpet (67/19) gikk veldig mange skudd før det var utslitt. Er ikke sikker, men at det passerte 6 tusen skudd har jeg ikke vanskelig for å tro. Det samlet brukbart selv helt på slutten, men problemet var at treffpunktet flyttet seg mellom hver serie.

 

Nå har jeg ei 74 cm pipe, originalt det også. Bruker det på felt (finfelt), elgbane og jaktfelt. Samler veldig bra.

 

file.php?user_id=411317&id=12713304&folder_id=

 

Fra minneskytinga LS -07. 3kne+3 ligg. 21,5mm :D Litt flaks var det jo, men vitner jo om presisjonspotensialet til pipa. Ladd med 100grs GK Vo= 800 m/s

Link to comment
Share on other sites

Det første løpet (67/19) gikk veldig mange skudd før det var utslitt. Er ikke sikker, men at det passerte 6 tusen skudd har jeg ikke vanskelig for å tro. Det samlet brukbart selv helt på slutten, men problemet var at treffpunktet flyttet seg mellom hver serie.

har enda ikke kassert et sauerløp med under 6000 skudd på samvittigheta.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker dere alle for hjelp med valget av løp....Men denne førstkomende sesongen trenger jeg ikke kjøpe nytt løp da jeg fikk ett "utskutt" løp av en av proffene i laget under sistestevne. Løpet er skutt 6000skudd med gamle kragladningen 770m/s med 9grams kule. Tror den bør holde minst 1000skudd til eller hva? Rillene ser fine ut ved kammeret og løpet har blitt kronet opp igjen. Løpet er orginalt Sauerløp.

Link to comment
Share on other sites

min erfaring med utskutte piper man kroner opp igjen er at de samler godt en stund til. om det er 100 skudd eler godt over 1000 skudd er vanskelig å si. er vel en grunn til at han som kvitta seg med det gjore det. enten har han fått en følelse av at det ikke går godt lengre, eller så er det kommet til det punktet han av erfaring vet at det ikke er så lenge til det sprekker opp samlingene. personlig ville jeg ikke brukt slike piper til konkurranseskyting på bane.

et nytt løp varer 6000 skudd. det koster 3000,- dvs 50 øre pr skudd i slitasje.

om du må krone et brukt løp før du begynner bruke det å det varer under 1000 skudd, så er du på en like høy pris pr skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommertil og bruke 7.62 på bane jeg også, det er til felt jeg føler en fordel med 6.5X55(avstander og kort skytetid)

 

Skyter i klasse 1 så jeg får bare skyte omganger på internestever til de nye reglene kommer. Men jeg ligger jevnt på 92/95 poeng som jeg syns er bra siden jeg startet med dfs skyting i vinter.(og jeg har ikke startet med lading av gode kuler til storbruk bare litt testing, kun brukt Nato ammo) Regner med flere 10ere når jeg bytter ammo, og får litt mere skyte erfaring med diopter.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 308 løp til sauer 200 STR er det kunn sauer som har disse eller lever S&L og heym piper i 308 :?:

 

Neida du får heym løp i 7.62X51(308win) også....Men de er vil like gode som Sauer løp tenker jeg...Var/er mest forskjell på 6.5X55 løp har jeg følelsen av.

Link to comment
Share on other sites

Våpensmia levererer både S&L og Heym i 7,62. 700mm og 730mm lengder med 12" stigning. Ihvertfall gjorde de det sist jeg var innom for 3 måneder siden.

 

Har de S&L løp i 7.62 også? Det viste jeg ikke...Ble fortalt att de bare hadde Heym løp i det jeg...Men da lærte jeg noe idag også 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan komme med noen personlige erfaringer/betraktninger.

 

De fleste løp S&L, Heym og Sauer er mer enn bra nok. I det store og hele er det som regel kombinasjonen av løp og ammunisjon som gir et gitt resultat. Men ut fra mine erfaringer (har prøvd flere løp av alle fabrikatene) så er kanskje Sauer det løpet som går godt med nesten all ammunisjon uten at du behøver "tune" en spesialladning. Ser man på presisjon har jeg derimot kanskje inntrykk av at S&L er hakket hvassere med den KORREKTE ladningen. Har meget gode resultater/samlinger med 8 gr. Lapua Scenar og 830 m/s +/-. Du kan med andre ord få kanskje enda mer ekstremt bra presisjon med S&L innbiller jeg meg, men er kanskje ikke så altetende i ammunisjon mtp. presisjon. Det er bare å teste litt så finner du noe som trolig går veldig bra. Det mest ekstreme jeg var borti var testing med kikkert på 100 m. Skjøt 11 skudd i "benk" og vi greide ikke se at hullet var stort større enn selve kula, dvs. i samme hullet.

 

Har litt erfaring med Heym også, men brukte det primært til feltskyting, så da var kanskje ikke presisjonskravet så ekstremt, men heller med fokus på løp som tåler høye hastigeter (brukte primært 6 boms løp pga. rotasjonen i høye hastigheter). Følelsen jeg satt med var at Heym (hvertfall 6 boms) hadde svært god presisjon, men var relativt sær på hva slags ammunisjon som gikk godt. Må til litt testing her også.

 

I sum må jeg vel si at aldri har hatt et løp som ikke har gått mer enn bra nok. Det er litt smak og behag, men skal du bruke mye forskjellige typer ammunisjon ville jeg kanskje anbefalt Sauer. Hvis ikke så er det bare snakk om å finne en ladning og kule som passer i løpet ditt.

 

Når det gjelder lakkeringa på pipene så er vel teorien bak at det skal dempe svingningene i løpet og derav gi bedre presisjon. Jeg har brukt begge deler, men har ikke merket noen forskjell. Antar forskjellen fra et løpsemne til et annet er større enn det du merker med lakkering kontra ikke lakkering. Men artig med lakkert løp da. hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Dette er henta frå VS sine sider og der står det ikkje noko om 308 berre 6,5x55

PRODUKTER > Våpen/piper

PIPE HEYM KAL.6,5-730/21-225-6B kr. 2800.00 + Les mer

PIPE HEYM KAL. 6,5-700/21-225-6B kr. 2800.00 + Les mer

PIPE HEYM KAL. 6,5-670/19-225-6B kr. + Les mer

PIPE HEYM KAL.6,5-730/21-225-6B-C kr. 3000.00 + Les mer

PIPE HEYM KAL.6,5-670/19-225-6B-C kr. + Les mer

PIPE S&L KAL.6,5-670/19-210 kr. 2800.00 + Les mer

PIPE S&L KAL.6,5-700/21-210 kr. 2800.00 + Les mer

PIPE S&L KAL.6,5-670/19-210-C kr. 3000.00 + Les mer

PIPE S&L KAL.6,5-700/21-210-C kr. 3000.00 + Les mer

Eg har prøvd Sauer, Heym og S&L siden eg fekk meg Sauer i november 1989 og har endt opp med å nytte meg av S&L fast dei siste 5 åra pga at eg fått best resultat med dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...