Jump to content

Paralakse-justering


Langlo

Recommended Posts

Hei - har sett på en del kikkertsikter med stor forstørrelse på nettet, fra junaiten, ønsker å kjøpe. Disse har ofte paralaksejustering. Det er ikke noe jeg har prøvd noengang. Er dette noe heft, noe man må drive å skru på når man har bedre ting å gjøre? --

 

Jeg driver vanlig norsk jakt på rådyr og gås på storfugl med Brno Fox´en min (rem.222). Min gamle Bushnell punkterte, og jeg skal nå ha meg noe nytt. Tenker på Conquest 4,5-14x44. Andre alternativer er Weaver K-serie Nikon Buckmaster eller Grandslam.

 

Kommenter gjerne både paralaks og valg av kikkerskte. Takk :D

Link to comment
Share on other sites

Parallakse.

Det er det punktet/avstanden som korset i siktet ligger stille på målet UANSETT hvordan du beveger hodet/øyet i linsa. Hvis et sikte er parallaksefritt på 100 meter(standard på de fleste sikter uten justering) vil du kunne se at korset og dermed treffpunktet flytter på seg hvis ikke øyet er helt i senter av kikkerten bak. Jo lenger avstand jo større feil. På sikter uten parallakse vil du i ektreme tilfeller kunne flytte treffpunktet endel på laaange hold. Inntil 300 meter har det ikke mye å si i praksis, men på lenger hold spiller alle marginer inn.

 

Det er en måte å redusere dette på når du skal skyte ei kråke på 400 meter med et sikte uten jusering; Trekk øyet litt tilbake sånn at du får en svart ring i kikkertsiktet(sånn som du får når øyeavstanden er for lang) Denne er lett å sentrere, og da har du minimal parallaksefeil.

 

Det andre er å kjøpe et med parallaksejustering.

 

Kikkertanbefaling; Med trangt budsjett er det ingeting du får mer for pengene enn en brukt Leupold. Det spørs om du får noenting mer for hver krone enn Leupold. Deretter er det bare lommeboka som setter begrensning, men en Leupold vari X-III har du resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv Conquest 4,5-14x44 S/S finish til min Tikka T3 S/S, for litt over 4000 NOK i USA. Synes den virker meget bra. Har ikke fått testet den mot andre sikter, men den virker veldig lyssterk i skumring. Ser fram til å teste den mot mine egne og andres: Swarowski, Kahles og Meopta. Kommer tilbake med rapport.

Link to comment
Share on other sites

Parallakse.

Det er det punktet/avstanden som korset i siktet ligger stille på målet UANSETT hvordan du beveger hodet/øyet i linsa. Hvis et sikte er parallaksefritt på 100 meter(standard på de fleste sikter uten justering) vil du kunne se at korset og dermed treffpunktet flytter på seg hvis ikke øyet er helt i senter av kikkerten bak. Jo lenger avstand jo større feil. På sikter uten parallakse vil du i ektreme tilfeller kunne flytte treffpunktet endel på laaange hold. Inntil 300 meter har det ikke mye å si i praksis, men på lenger hold spiller alle marginer inn.

 

Nå er paralaksefeil et problem først og fremst for korte hold og store forstørringer.

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe heft, noe man må drive å skru på når man har bedre ting å gjøre?

 

Svaret er ja, spesielt om den er av AO type.

Men om målet er på en avstand mellom 80 og 300m, så trenger en normalt ikke finstille paralaksen for ett jaktskudd (man lar den stå mid i mellom 100 og 300m).

Der er fordeler også, men generelt rangerer jeg sikter med paralakse justering som Bane eller langholdssikter, der en har tid til å justere alt perfekt.

Anbefaler sikter med SF fremfor AO (som jeg synes er krøkete å skru på).

 

Kort sagt så er dette sikter som normalt ikke egner seg i Elg skogen, på gåsa derimot....

Link to comment
Share on other sites

Nå er paralaksefeil et problem først og fremst for korte hold og store forstørringer.

 

Det er for lange hold. Feilen er lik uansett forstørrelse. På kort hold spiller det liten rolle om det er 1-2 cm feil, men på lange hold blir dette fort 20 cm, og med alt det andre å tenke på i tillegg...

 

Feilen er ikke lik uansett forstørrelse og den er absolutt mest dominerende på korte hold.

 

Mange blir forvirret fordi paralaksejustering ofte finnes på sikter brukt til langholdskyting. Det er fordi disse har høy forstørring. Kikkertsikter opp til ca 12x for jaktbruk har ikke paralaksejustering. Derimot til korte hold, som innendørsskyting, finnes sikter med vesentlig lavere forstørrelse som har dette. Det er vanlig på 3-9x og fast 4x.

 

Grunnen til at langholdssikter har paralskasjustering er at de også skal kunne brukes på korte hold som 100m. hadde de vært brukt bare til "langhold" hadde de ikke behøvd denne justeringsmuligheten.

 

Det er ikke så lett å forklare paralaksefeil bare med ord. Hvis jeg finner noen figurer skal jeg prøve og forklare det en gang.

Link to comment
Share on other sites

Feilen er ikke lik uansett forstørrelse og den er absolutt mest dominerende på korte hold.

På kort hold har den i praksis minimal betydning, selv om du teoretisk har rett.

 

Derimot til korte hold, som innendørsskyting, finnes sikter med vesentlig lavere forstørrelse som har dette. Det er vanlig på 3-9x og fast 4x.

 

Fordi her er tieren kanskje 1mm.

 

Grunnen til at langholdssikter har paralskasjustering er at de også skal kunne brukes på korte hold som 100m. hadde de vært brukt bare til "langhold" hadde de ikke behøvd denne justeringsmuligheten.

Mitt Zeiss Diarange 2-10X50 med Rapid Z retikkel er parallaksefri på 300 meter uten muligheter for justering. Dette fordi dette retikkelet er beregnet på lengre hold, og RZ6 har stolper til 600YDS. Da tar de self. den gylne middelvei og setter genialt parallaksen til 300. Da vil ikke feilene bli så store utover, og igjen; Innover blir de større og større(som du påpekte) til de er avstanden du greier å flytte sikteøyet ( ganger 2), ut av senter og enda se korset. Ca. 5cm. På avstander kortere enn 300 meter kan jeg få inntil 5 cm feil. Dette vil self. medføre sisteplass på et innedørsstevne, men ingen elger slipper unna... :wink:

 

På avstander over 300 meter blir de større og større, da hver cm. teller mer og mer. Ligger rifla stille kan jeg med øyet "flytte". rundt i den hvite firkanten fra BR skivene på 100 meter, og flytte rundt HELE SKIVA på 600 meter. Dermed har parallaksejustering mest å si for jegere som skal skytre små mål på lange hold, for å eliminere hvertfall DEN feilkilden.

 

Jeg er sikker på at vi begge vet utmerket hva det er, kanskje vi bare forklarer forskjellig. Jeg håper hvertfall at langlo har lært mer om parallakse enn da han spurte :D

 

1. Det er ikke dødelig nødvendig for å jakte.

2. Hvis du ikke har finnes det måter å kompensere for både når holdene blir lange og korte; Trekk øyet litt bakover :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Parallakse.

Det er det punktet/avstanden som korset i siktet ligger stille på målet UANSETT hvordan du beveger hodet/øyet i linsa. Hvis et sikte er parallaksefritt på 100 meter(standard på de fleste sikter uten justering) vil du kunne se at korset og dermed treffpunktet flytter på seg hvis ikke øyet er helt i senter av kikkerten bak.

 

 

Jeg har trodd det var motsatt i forhold til din forklaring her. At der er parallaksefritt når korset ligger stille på målet, og at det er parallakse når du kan ser at korset beveger på seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...