Jump to content

bruke fjærstål til kniv laminat??


sram68

Recommended Posts

Det er ikke noe problem det. Regner med du tenkte å ha det som eggstål?

 

Fjærstål er så seigt at det ikke trenger å lammineres for styrken sin del.

Mauser68 og jeg besøkte blant annet Nils Graudo for en tid tilbake, og han viste fram noen flåblader han hadde laget i helstål fra fjærer.

(Mauser, vært på besøk i det siste? :) )

 

Fjærståla har mindre karbon, og vil ikke kunne bli like harde som stål med mer karbon, men med riktig herding kan de bli mer enn harde nok.

Herdetemperaturen for fjærstål er også høyere, ca 820-840 C, mot rundt 800 C for de stålene som er mest brukt til eggstål.

 

Som Mauser påpeker, det er mange typer fjærstål, og det vil være en fordel å vite hva slags type det er for å kunne si hvor hardt det kan bli og hva herdetemperaturen bør være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så heldig å få muligheten til å lage meg en kniv i sløyden, dette var en stor oppgave, skolen hadde ordnet avtale med en pensjonert skomaker og han var på plass under hele prosessen, oppgaven med å lage kniv var så stor at dette også ble satt på dagsordenen hjemme. Pappa fikk spørsmål/kommando om å bli med ut i den store skogen og finne "bjørkeknute" . Tiden var snau og pappa ringte derfor en eldre bekjent som hadde knivlaging som hobby, vi måtte komme og se om jeg fant ett trestykke jeg ville ha. Det gjorde jeg, og etter en lengre prat om dette med å lage kniv kom dette med knivblad opp, Skolen hadde jo blader tilgjengelig..

Fabrikkblader til hjemmelaget kniv, nei det hadde han ikke trua på. En bekjent av han igjen lagde knivblader av en bestemt type fjærblader som rett og slett var enestående til dette bruket. Etter litt prat om saken ble det videre ferd den kvelden, jeg fikk da tak i bjørkeknute og ett hjemmelaget knivblad.

På sliren er det inngravert 1991, og den kniven er fortsatt min beste kniv, bladet holder utrolig lenge mellom hver gang det trenger å slipes, og det virker nesten rustfritt.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tok svennebrev som børsemaker fikk jeg i oppgave å finne egnet fjærstål til fjæra i sidelåsen som vi lagde. Hvor jeg fikk tipset fra husker jeg ikke , men jeg var hos høggeren og fikk tak i tosjonsfjær til folkevogn og det var et fantastisk stål. Tanken var å laminere dette stålet (det er litt tynt) og bruke det som eggstål, husker ikke dimmensjonen helt, men mener det er omtrent 1,9 mm tykt og rundt 23 mm bredt. Det var egentlig litt for tynt til fjæra i sidelåsen, men vi smidde det litt tykkere der vi hadde behov for større tykkelse (stuket det) for å få riktig tykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...