Jump to content

Lokketeknikker på bukkejakt.


korporal

Recommended Posts

Lager en ny tråd på dette siden den "STORE" tråden er full av folk med skryteblider og annet skryt :D

Som jeg har full forståelse for!

 

Jeg støkkte en bukk på en post kl.04.15 i natt. Er det noe vits i og reise dit igjen i kveld?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du støkt den slik at den har blitt var deg kan det bli hipp som happ.

Har du kun støkt den slik at den "bjeffet" når den forsvant så er det bare å møte opp i kveld.

Min erfaring er at om rådyrene "bjeffer" - varsler, når de blir støkt er de usikre på hva det er. Jeg har ved flere anledninger lokket inn og fått skutt bukk jeg har "lyd"støkt på tur ut. "Vær"støkt bukk har jeg aldri fått inn igjen samme økt.

Trikset med lommetørkle er også bankers ved tvilende bukk

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde lok for første gang i kveld, :D en nordik roe, har sett filmen en del ganger som følger med å der loker di in bukker på 7 meter, men så heldig var ikke jeg. Fikk se et singel dyr langt oppe i ei li å begynte å loke med kontaktlyd og det tok ikke lang tiden før den sto på jorde, men det var ei singel geit, så da var det ikke så interessant å lokke så mye mer. Fem minuter etter geita kom, så blir den stående å se mot meg så jeg tengte at den har sett meg men da kommer en rev gående mot geita, den har sikkert hørt kontaktlyden å geita begynner å bjeffe til reven, og jeg vet ikke om jeg skal skyte reven eller vente på buken. Den paserer meg å går in i graset, først da finner jeg ut at jeg får prøver på reven men det blir et dårlig skudd å reven slapp med skrekken. skytevegring kaller jeg det :shock:http://www.magasinet.no/resampler.aspx?type=big&src=51206.jpg den fungerer ivertfall

Link to comment
Share on other sites

Trikset med lommetørkle det refereres til vil si at en vifter med et hvitt lommetørkle for å illudere akterspeilet på et rådyr. (Har ikke prøvd det sjøl)

 

Dette stemmer :winke1:

Har du en var bukk som har kommet på hetslyd vil et lommetrøkle kunne utløse et utfall mot deg som kan gi både spenning og resultat. Den vil oppfatte dette som speilet på geita eller bukken som jager geita.

Fungerer dog ikke fra tårn, men er et godt tips ved jakt i skogsterreng.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med buttolo ? kjøpte å prøvde meg idag, men var til ingen nytte :( :(

 

jeg kjøpte meg buttolo i fjord, og fikk lokket inn geit den ene dagen, og bukk en annen dag. så ut til å funke greit det. fikk testet den litt i går uten hell, men skal prøve igjen fremover. har god tro på buttoloen jeg i allefall..:) lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet den "nye" tyske lokke fløyta? Testet den litt i går og den funket veldig bra en liten stund frem til den ble fuktig da virker det som om membranen kleber seg litt til underlaget slik at kontaktlydene er vonde å få til. Noen som har samme erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvd den tyske håndlagde fløyta, og har delvis samme erfaring. Men når den blir fuktig løfter jeg membranen litt opp, og prøver å tørke litt i mellom den og fløta, da blir det lettere og få til kontaktlydene igjen :)

 

Lokket inn en bukk i går, den sto på 200 m, noen blås i fløyta og kom rett i mot meg, og skøyt den på 50 m. Lokket også inn en bukk i dag, denne så jeg også på langt hold når jeg begynte. Var en liten bukk, kom ikke så direkte som den forrige, men kom inn på greit skudd hold :)

Link to comment
Share on other sites

Lommetørkle trikset tips. Ikke fest tørklet til dit eget akterspeil, kan fort bli for spennende :mrgreen:

 

De gangene jeg har lokket har jeg hatt et par 3 pip i blæra, så opphold på 5 min, så repetisjon. Gjør også det når jeg forflytter meg. Eller kan man jo prøve å gi noen angstlyder, med rasping på små trær, for å simulere bukk som gnir seg mot vegitasjon, for å sette duftmerker. Da kan det for bli liv i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med buttolo ? kjøpte å prøvde meg idag, men var til ingen nytte :( :(

 

jeg kjøpte meg buttolo i fjord, og fikk lokket inn geit den ene dagen, og bukk en annen dag. så ut til å funke greit det. fikk testet den litt i går uten hell, men skal prøve igjen fremover. har god tro på buttoloen jeg i allefall..:) lykke til :)

 

Kjører du mange rep med hets, kontakt lyd da ? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...