Jump to content

Nye Norma 55 gr FMJ i .224


Polardego

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Har testet, men bare på papp og bare ferdigrulla (Jaktmatch i 222 Rem).

Treffpunkt litt til venstre for 50 graineren og ellers greie samlinger. Skytteren hadde nok intatt litt mye kaffe før turen på skytebana. Var stabil i mitt 1:14 løp også, selv om den er kappet på ca 45cm.

 

Egentlig var vel 50 graineren, i vert fall i teorien, bedre på fugl da den var litt buttere i tuppen. Praktisk er det vel ikke store forskjellen. Pokker, hvorfor kan ingen lage ei kule i 224 av typen solid med form omtrent som Oryx? Det hadde vært saker det...

Link to comment
Share on other sites

Oryx lik kule og fmj ! ! Den kula finnes, men importørene er veldig trege å få den till landet.

Speer TMJ. Elektrolyse behandlet kule. som er lukket i ræva og flat. Dette kan gi bedre presisjon.

Og kula er billig. Midway har hatt den i sin ueeeendelig trege nettbutikk. Men etter at varen er lagt i handle kurv. Så kommer den i rest seinere. Kanskje rettet på nå.

Kula skal finnes i flere kulevekter. Har litt trua på ei slik kule. Bruker nå sako 50g fmj. Og denne sprer jeg sammen mot 20mm eller 25mm med 5 skudd 100m. Grei og billig kule

Link to comment
Share on other sites

Er dette ei bt-kule? Har prøvd Partizan og Hornady 55 grs fmjbt i min Fox .222 med 49 cm løp. Gikk ikke veldig bra...

 

Irriterende at de har sluttet med 50 grs fmj. Den gikk veldig bra i børsa mi. Har fått tak i 300 Sako Speedhead, så får prøve de før jeg gjør noe annet.

 

Et alternativ til 55 fmj'en er jo Lapua sin. Den går ikke ille i børsa i mi hvert fall. Ikke så bra som Norma 50 grs, men bra nok, 15 - 25 mm.

Link to comment
Share on other sites

Har litt trua på ei slik kule

Det har jeg også, og det irriterer meg litt at jeg ikke har sett denne tidligere :smile:

I følge hjemmesida til Speer finnes den i 55 og 62 grain. Hvis man er heldig og den er såpass rund i fronten som du sier så kan det jaggu hende man kan få 62 graineren til å stabilisere også. Ellers så vil jo 55 funke fint.

 

Edit: Hvis noen har ladedata til denne kula (altså Speer-kula) i fugl-hastighet så gi gjerne lyd fra deg. Sorry mye snakk om Speer-kula.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet kula i går. Fikk bra jaktpresisjon med startladingen på 22grs. femskuddssamling innfor 3cm. Når jeg gikk opp 0,5grs ble presisjonen gradvis dårligere. på 23grs var samlingene på 5cm. Da gikk jeg ned på 22 igjen å vips innfor 3cm. Tror dette er en topp kule til både gås og tiur, blir morro å teste den.

Link to comment
Share on other sites

Har testa både på ryper og blink, ferdigrulla da. I min Sako gikk de helt likt med 50 grainern også ferdigrulla.

Har skutt fem ryper med perfekt utfall med 55 grainern, har jaktet og skutt mange ryper med 50 grainern opp igjennom årene, og begge fungerer utmerket.

Siden de fungerer så bra som de gjør rett ut av esken fra Norma så har jeg ikke brydd meg om å lade, har ca 150 kuler norma 50 g som jeg må få ladet opp etterhvert da.

Link to comment
Share on other sites

I 221 fireball med 1-14 i stigning samler den nye norma kula ikke godt. Får testet kula i 22 PPC til uka. Denne har 1-10 i stigning, og samler godt med det meste av kuler.

Og vet at 1-14 i stigning og 55g kuler ofte gir middels presisjon. Spesielt med 221 som har mindre plass til krutt.

Min defenisjon på god presisjon er 5 skudd 100m og bedre enn 25mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prøvde ferdigrulla 222 jaktmatch med 55 grain-kula i dag. Ble ikke videre imponert. Klarte ikke komme under 30 mm (5 skudd)samling på 100 meter med min Vixen med 1:14 stigning.

 

Samlingene var riktignok både symmetriske og jevne, men alt for store i forhold til hjemmeladningene jeg sammenlignet med, som lå på 15 - 20 mm. Dette greide jeg også helt fint med den gamle jaktmatchen med 50 grain-kula.

 

Vet ikke hvor lang kulene er sammenlignet med 55 gr Lapua, som også går som en stråle om han bak gjør det han skal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fine rypekyllinger, EilertseN! :mrgreen:

 

Om noen har lyst å selge meg ti Norma 55 fmj, så kan jeg prøve dem i Fox'en min, med 1:14 stigning. Har ikke lyst å kjøpe en eske. Kjedelig om de ikke går godt.

 

Om noen har lyst å prøve Partizan 55 grs fmjbt, send en pm. Har liggende 70 - 80 stk, og de går ELENDIG i børsa mi i hvert fall, men det kan jo hende de går bra for andre, med annen løpsstigning.

 

Har jammen klart å kjøpe inn hundre 46 grs Winchester hp-kuler og. Blir vel treningskuler det. 1,54 pr kule var jo ikke akkurat dyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

De fleste fmj kuler gjør jobben om du har en presisjon på 30mm/100m.

Jeg har prøvd denne Norma 55g kula i 221 Fireball(4 rifler i 221 !). 22 PPC/ 222rem og 223 rem.

 

Har ikke fått topp presisjon med noen av de forskjellige riflene. Best i en 223 på rundt 20mm, som er grei presisjon.

Hvis det ikke var for den "fæle" farta jeg får.

i 223 må jeg opp og over 890ms i to forskjellige tikka t 3 for å få presisjon.

221/223 har alle 1-8 i stigning.(to av 221 riflene er 1-14)

22PPC var 1-10(også rundt 20-25mm med Norma kula)

og 222 er 1-14(som uten tvil går dårligst med denne kula).

 

Med pistol krutt og utgang på 730ms med 223 har jeg stabile samlinger på 25mm/100m

Vil ikke dele pistolkrutt ladninger, da dem må lades max for å komme opp i den farta.

Og bare bruk av feile hylser eller patronlengder gir trykktegn som tennhettepunktering og værre.

Dette med N-340. Kanskje N-350 eller N-105 duger.

 

Vil anbefale deg å prøve å skaffe den dobbelt så billige sako 50g fmj. Den gjør etter min erfaring mye bedre jobb enn 55g Norma kula.

 

Har nok brukt 400stk av denne kula i div børser. Og har nok ennå ett par hundrede liggende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...