Jump to content

Presisjons lading, viktige momenter.


Mauser68

Recommended Posts

Har lyst å lære litt meir om kva momenter som skal til for å få ein svært presis lading til rifle. Har søkt litt i riflelading her, men ikkje funne ein tråd om dette. Hvis det derimot eksistere ein slik tråd, så gje meg beskjed, så får me sletta denne tråden her.

 

Eg har då ei rifle i .223 og ei i 6.5x55, som eg lader til. Og er rimelig fersk heimelader også. Har testa litt, spesielt på 6.5`en, med fleire ladinger. Har ikkje enno klart å få samlinger opp i mot, det som eg har med med Norma sin orginal ammo.

 

Så eg set opp ein del punkt, som eg lurer på i den sammenheng.

 

1. Først og fremst, kor mange 3/5 skudds samlinger, bør ein lade opp, for å teste ut på rifla ?

2. Er det nok med 3 skudd, eller bør ein skyte 5 skudd for å få et rimelig greitt utgangspunkt for måle resultatet ?

3. Kor viktig er typen tennhetter, er det stor forskjell på hetter i f.eks Remington, CCI, Federal, osv. ?

4. Kor viktig er friflukten, må du helst oppnå 1-1.5 mm, eller er det godt nok med 3-4 mm ? Normal fabrikk ammo, har jo ei god friflukt, pga den skal passe til alle typer våpen, og Norma går veldig bra i mi rifle iallefall.

5. Kor mykje sprang på kruttet bør ein bruke, for å finne ei god lading ? Er det nok med 0,5 grains mellom kvar lading ?

6. Hvis du finn ei "svak" ladning, som går godt i rifla di, er det ankepunkter for å bruke denne, eller går det greitt ?

7. Heilpressing eller halspressing, for å få mest mulig optimal lading ?

8. Fresing av hylser, rensking av hettekanal, vasking av hylser, kor viktig er dette ?

9. Har hørt at skikkelige skarpskyttere/ladere, veg kvar kule, for å lage lot`er av de. Dette fordi at samme kuler har forskjellig vekt. I følge han som eg snakka med, så var forskjellen 335-345 poeng, til 345-350 poeng på liggende skyting. Dette gjaldt Sierra skytterlags kuler, men er dette så stor forskjell på ?

10. Andre viktige momenter med lading til presise patroner ?

 

Kan nevne at eg har ei Lee Turret Classic presse, Lee sine Deluxe dier, Lee kruttvekt, Lee justerbart kruttmål, så det er snakk om standard lade utstyr.

Samlingane eg har fått i 6.5x55 er 8 mm, med Norma Nosler Partition, og 9 mm med Norma Jaktmatch, i 3 skudds serier på 100 meter bane. Dette er med BR frontrest og bakrest. Altså med presise ladinger, så meinar eg under 10 mm, på 100 meter. Hittil med heime lada patroner, så har eg kome ned i 14-16 mm, og ville helst hadde dette under 10 mm. Sånn at folk veit kva eg meiner med presise nok ladinger, for mitt behov.

Om eg skulle kome ned mot 5 mm, så ser eg ikkje store problemet, men som sagt, under 10 er målet.

 

Tips om andre momenter, tas imot med stor glede.

Link to comment
Share on other sites

Samlingane eg har fått i 6.5x55 er 8 mm, med Norma Nosler Partition, og 9 mm med Norma Jaktmatch, i 3 skudds serier på 100 meter bane. Dette er med BR frontrest og bakrest. Altså med presise ladinger, så meinar eg under 10 mm, på 100 meter. Hittil med heime lada patroner, så har eg kome ned i 14-16 mm, og ville helst hadde dette under 10 mm. Sånn at folk veit kva eg meiner med presise nok ladinger, for mitt behov.

Om eg skulle kome ned mot 5 mm, så ser eg ikkje store problemet, men som sagt, under 10 er målet.

Interessant tråd for de som er interessert, og tema er uendelig.

 

Du har høye krav...og det er HELT GREIT. På mange måter er du langt kommen med en slik presisjon. Men realitetene er at nesten alle har slike samlinger her på forumet(kan virke sånn), mens de som skyter Web cup og NM i BR ikke har dette på det jevne i jegerklassen :wink: Noe å reflektere over...

 

Andre kan komme med innspill, men det er et område jeg kan gi tips om føreløpig, og det er fart.

 

Hvis du får superpresisjon med ei kule, eks. 140 grains(den du hadde 8 mm med eks), så noter deg snitthastigheten på denne. Sannsyneligvis vil du med samme kulevekt finne den optimale presisjonen på denne farten eller litt pluss/minus. Ergo; Når du prøver en ny kombinasjon, kronografer(alltid) og så justerer du opp/ned kruttladning, settedybde, tennhettemerke etc. til du er på samme fart. Innenfor 10%avvik av "godladningen" finner du i 90% av tilfellene den optimale presisjonen for DENNE kula.

 

Så hopper du videre til neste...

 

3 skudd er nok til å finne en pekepinn på en ladning, og for å utelukke flaksegruppe>skyt 2X3 til. 5 skudd er 5 ganger så vanskelig å oppnå presisjon med. Vil påstå at ei rifle som går jevnt på 25mm på 5 skudd er mer presis enn ei 15mm 3 skudds.

Link to comment
Share on other sites

HS Precision skreiv :

Du har høye krav...og det er HELT GREIT. På mange måter er du langt kommen med en slik presisjon. Men realitetene er at nesten alle har slike samlinger her på forumet(kan virke sånn), mens de som skyter Web cup og NM i BR ikke har dette på det jevne i jegerklassen :wink: Noe å reflektere over...

 

Har nok høge krav her, kanskje også uoppnåelige sådan. Har verkjeleg ikkje dei som skyt jegerklassen betre samlinger enn dette ? Hmmm, ja kanskje eg skyt litt over mål her, men sidan eg fekk nedmot og under 10 mm samlinger med Norma orginal ammo, så tenkte eg at dette skulle vel gått an å lade sjølv også, med litt hjelp...

 

Har lånt kronograf og testa med dette, men syns at målingene var helst varierende. Litt for varierende i forhold, kor nøye eg prøvde å være med lik pressing og ned til 0,1 grains kruttvekt. Men dette har vel også litt med kronograf og lysforhold å gjere.

 

Men farten er viktig faktor, det har eg vel fått med meg ellers også. Og skal ein finne riktige bilde av presisjonen, så kansje eg burde holde meg til 5 skudd grupper, sånn at eg kanskje får ein riktigere samling. Det er vel 5 skudd som også må til for å få ei godkjent BR gruppe, så det er vel ikkje så dumt.

 

Takk for innspel HS Presicion. :D

Link to comment
Share on other sites

min erfari er at enkelte våpen/løp(sauern min er slik) samler godt med nesten hvasomhelst man lader med. mens til andre løp/våpen må ladninger tunes til det uendelige før man får topp presisjon.

med 308w løpet har jeg vært nede i 10mm samling med nato på 5 skudds serie. helt orginal ammo, rett fra pakka. men det var vel en flaksegruppe, for neste var på 17 mm og så kom det en på 13 mm. men snitt på under 15mm på 5 skudd med nato...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde nok ikkje klaga på den Nato lot`en nei. 8)

 

Nei eg har ikkje skreve kva våpen eg har, men det er snakk om ein Mauser med ei 57 cm, Kongsbergpipe med 21 mm tjukkelse. Stigning på dette løpet skal være 1:8,25 i følge Mentor, som jobber der. Løpet og kassa står i ein Fajen Walking Varminger stokk, og det er eit Timney avtrekk på den. Så den har vel gode muligheiter. Bortsett frå at kassa er ikkje avstiva, så den den er vel i grunn det svakaste leddet. Men har planer om å stive den opp med ei skinne, men foreløbig, så har eg kun ei aluskinne, så eg har vel i grunn planer om å få tak i ei stålskinne og sette på den, kanskje til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

I dag satt eg ca 3 timer med ladebenken, fekk lada meg 25 patroner med forskjelige kruttvekter og 3 forskjellige kuler. Har fått lada meg 2x5 med Lapua Scenar, 3x5 med 120 grains Partizan HPBT og plukka ut kulene av 5 stk S&B 140 grains FMJ og satte inn ei 95 grains v-max, sistenemnte kun for morro skyld. For prøve å låne meg ein kronograf og få testa litt så snart som eg får det til. Skytebaner som er opne i desse dager, er ikkje akkurat så lett å finne. Ellers så får eg ta ein tur på den "private" 70 meters banen.

 

Fekk også sortert litt hylser og tatt ut resten av tennhettene etter skytinga i høst.

 

Ingen som har fleire inputs til presisjonsladninger ?

Link to comment
Share on other sites

Forsjellige kruttyper kan gi ulike sammlinger selv om de gir tilnærmet lik fart.

Når du stiller inn kuleisetteren bør du gjøre dette med et skudd som er uten kuleslyng. (kula er sentrert rett i hylsa)

Bruk samme hylser av samme lott, og samme trimmelengde.

Halspressing eller necksizing gir best samling når hylsene er skutt like mange ganger i det aktuelle kammeret.

 

Er du noenlunde nøye med ladinga er det nok skytter og våpen som spiller mest inn på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

-Sorter hylsene etter merke og antall ganger skutt. Trim de til lik lengde, Drei av toppene med en halsdreier, ta så mye at 1/3 ca blir blankt(i standard kammer), Fres hettelommene på alt annet enn Lapua. Glød halsen, Necksize i Lee Collet, eller Redding etc. med Bushing. >>>>VEI de. Sorter de i loter på +/- 2 tidels grains.

 

-Kjøp Quickload. Vei antall grains vann i ei hylse med tennhette. Legg inn denne i rett rubrikk. Eksperimenter deg fram til kruttsorter som gir 100% eller litt mer(komprimert) fylling, samtidig som teoretisk fart og forbrennt kruttmengde er størst mulig, godt innefor trykkgrensen på aktuell patron, vanligvis 55000 psi,(står oppgitt i en rute for patronen i QL) Kjøp inn de aktuelle krutt, og begynn 5% lavere enn det som tilsier 50000 psi i QL.

 

-Kjøp inn gode kuler. Customkuler ternger du ikke sortere. Berger, og andre BR kuler av customprodusenter. Sierra og andre gode volumkuler sorteres. MANGE måter, men vekt er en ting. Ogive måling, basemåling, og metplatkutting er noen. Velg blandt jungelen av utstyr til jobben... :wink:

Sett de til 0 friflukt(hvis du har tatt gode marginer, og/eller har lagt dette inn i QL og forandret de rette papametere)

 

-Vei krutt til +/-0,1 grains. Fyll i.

 

-Sett kulene med en die med flytende kammer. Forster-redding-LEE :shock::wink:

 

Underveis måler du etter skjevhete(mer utstyr). Først etter skyting(skjevt kammer) så etter alle presse og fresepoerasjoner, så etter kuleisetting. Dette for å finne den/de svake leddene i kjeden som lager skjeve patroner. I et skjevt kammer(de fleste...) vil også rette patroner være bedre, men i et rett kammer vil de være best...

 

Skyt, og observer. lad igjen og tenk hele tiden. Forandre 1.(ett) :!: parameter av gangen...!!!MEGET VIKTIG

 

Ikke gå i teori fella: Spør for mye før du har gjort erfaringer. Begynn å gå veien, som Bjørn Eidsvåg sier; Jeg kan ikke gå han for deg, men jeg kan gå han med deg... :lol:

det er greit med teori, men du må begynne et sted, alle må begynne et sted. Da vil du kunne benytte kunnskapen og rådene, ikke før.

 

Kjøp like godt inn for en 20-30000 i ladeutstyr fra sinclear katalogen først som sist :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, må bøye meg i støvet her, HS Precision, du tok pusten frå meg et lite augneblink her. Ikkje det, takker til Egil og Høggern også for gode tips. Alle tips hjelper.. :D

 

For å sei det slik, så har eg skaffa meg S&B for trening patroner til jakt primært. Samme med dei 120 grains Partizan kulene, dei blei kjøpt rimelig av ein som ikkje fekk dei til å fungere. Men kun til trening på jaktskytinga, pliktskudd.

 

HS Precision, for å summere litt, så har eg har QL. Men det er nettopp installert og eg har ikkje heilt fått dreisen på det enno, men det skal eg klare.

Har også fått lasta ned PCB, sjølv om det har vel ikkje akkurat med lading å gjere.

 

Har ein del S&B hylser ( 150 stk ), ein del Norma hylser ( snart 150 stk ) og ein del Lapua hylser ( ca 100 stk ).

Kjem utelukkande til å bruke Norma og Lapua til presisjons ladninger, kanskje berre Lapua, høyrer vel mest godord om dei. Hylsene er brukt 1-3 gonger, så forholdsvis nye og fine.

 

Det med forandring av kun 1 parameter, det var igrunn veldig greitt du tok med. Ein vil jo alltid prøve minst 2-3 for å håpe at det skal gje et fint utslag, men det enklaste er vel det beste ja.

 

Kammeret i rifla, skal være bra. Det er et Kongsbergløp eg fekk montert i sommer, og børsemakeren retta kammeret og brosja opp konen i kammeret mot bommene også. Så det skal være bra utgangspunkt. Men har ikkje muligheit til å få dette sjekke, så eg må ta et ord for et ord.

 

Har tenkt å bruke Lapua Scenar, Berger og muligens Tonheim kuler, til det mest presise.

 

Og det du meiner med å ha mest mulig fulle patroner, det vil vel sei at eg må gå over til et meir saktebrennende krutt, enn det som eg har no. Men greitt å vita at ein bør ha minst mulig tomrom i patronene iallefall.

 

Har som sagt Lee ustyr av vanlig kvalitet. Har ikkje den store økonomien til å invistere i dyre ladekomponenter. Så hadde håpa eg skulle klare å holde det på et lavt budsjett, sjølv om eg merka litt ironi i siste setninga di her. 8)

Og Bjørn Eidsvåg, får iallefall klare seg på eigne bein, uten at eg skal hjelpe han med det. :mrgreen:

 

Vel takk for tipsene, du satte meir griller i hodet mitt, enn eg hadde rekna med her, men då har eg et flott utgangspunkt. :D8)

Link to comment
Share on other sites

Men har ikkje muligheit til å få dette sjekke, så eg må ta et ord for et ord.

Nyskutt patron vil kunne gi mesteparten av svaret, med rette målinger av den. Men alt med måte. Med de resultatene(presisjonen) du hadde så er det ikke mye galt...

 

Har tenkt å bruke Lapua Scenar, Berger og muligens Tonheim kuler, til det mest presise.

De bruker du ikke tid på å måle på nåværende stadie.

 

Og det du meiner med å ha mest mulig fulle patroner, det vil vel sei at eg må gå over til et meir saktebrennende krutt, enn det som eg har no. Men greitt å vita at ein bør ha minst mulig tomrom i patronene iallefall.

Grunnen er at krutt som ligger jevnt(og ikke litt her og der alt ettersom du kamrer) tenner likere. Likhet er nøkkelordet i lading for presisjon. Men ingen regel uten uttak. Utgangspuntet er hvertfall dette.

 

Har som sagt Lee ustyr av vanlig kvalitet.

Jeg godtar ikke uten videre at Forester og slike gir de retteste patronene før jeg måler. Når min LEE seater i 308 gir rettere patroner(0.001" kast på ferdige patroner) enn Forester sin dyre...bruker jeg LEEen. Pris er ikke ensbetydende med presisjon. Bruken av utstyret og erfaring teller mer.

 

For 10% av pengene vil du oppnå 90% av oppnåelig presisjon. Utstyr gjør i mange tilfeller det bare mindre tidkrevende å lage de. De resterende 10% av presisjonen vil koste deg 90% av pengene. Med utstyr mener jeg ALT fra Rifle til tennhette. Har du løse kikkertmontasjer hjelper ikke Jesus sine patroner engang.

 

Saken med presisjon er at enkelte finner det moro å holde på med :D

 

Det viktigste glemmte jeg faktisk å nevne; FØR LADELOGG, gjerne på papir. Jo mer detaljert jo mer glede har du av det, og jo raskere kommer du til målet.

Link to comment
Share on other sites

HS Precision skreiv :

For 10% av pengene vil du oppnå 90% av oppnåelig presisjon

 

Då trur eg at eg skal være fornøyd med 90 % oppnåelig presisjon, eller deromkring. :D

 

Saken med presisjon er at enkelte finner det moro å holde på med

 

He, he, jakten på det ultimate/uoppnåelige er alltid moro. Om det går den vegen, det får tida og erfaringen vise, men PRØVE, ja DET skal eg. :mrgreen:

 

Har kjøpt inn ca 2.000 Remington No.9 1/2 hetter, om desse er av god kvalitet, det veit eg ikkje, men då har eg iallefall like hetter framover ei god stund. Har også litt Federal hetter ( ca 400-500 stk ) Men veit ikkje kva erfaringer du har av hetter, kva som er av det betre der. og om det har så masse å sei, berre ein bruker dei samme heile tida.

 

Ladelogg har eg ført frå dag 1 med lading, først på papir, så kjøpte eg meg ei bok, som eg fører alt inni. Så skal prøve å halde kontroll med kva eg har gjort, heile tida.

 

Til slutt, takk for flotte og informative svar HS ! :D

Link to comment
Share on other sites

har blitt mer og mer lat de siste årene. jeg setter sammen patroner. ferdig med det. disse patronene jeg setter sammen pleier samle mer enn godt nok til mitt bruk.

grunnen til at jeg sier dette, er at engang satt jeg å overhørte 2-3 stk DFS-skyttere som satt å diskuterte "hvordan få ladet mest mulig presise patroner" å de fortalte hvor mye tid de brukte på å tune ammunisjon. så kom en av kompisene mine bort å sa følgende setning: "om dere gutta hadde brukt all den tiden dere bruker på å komponere presise patroner på å trene skyteteknikk, hadde dere blitt gode skyttere".

 

min erfaring er at å få en patron man skyter i DFS-sauern(det er et godt våpen som samler godt med nesten all ammunisjon) til å samle under 20 mm på 100m på 5 skudds seriene er lett. men å få patronene til å samle under 10 mm derimot, krever masse tid, testing, osv.

for meg er det viktigere å skyte godt selv, enn å ha de mest presise patronene i fylket. derfor har jeg satt et mål på hva som er "bra nok". det er når ammunisjonen samler såpass godt at jeg bare skyter innertiere når jeg skyter liggende med reim på 200m. dvs at ammunisjonen+våpen+skytter klarer sette 5 cm samlinger på 200m(5 skudd) hver gang når man tester, så er det godt nok. i praksis vil jeg si at de fleste patroner som går på 20mm eller mindre på 100m klarer det.

 

ikke misforstå, jeg synes det er gøy med ammunisjon som samler godt, men spørsmålene blir mange:

1) er rifla mi god nok til å samle så godt hver gang? (ikke bare en flakse-serie eller to)

2) hvor mye tid og penger kan jeg bruke på dette? (å er det verdt det?)

3) er jeg i stand til å utnytte dette? (eller er det perler for svin at børsa+ammoen min samler BR presisjon?)

4) hva skal jeg bruke dette til? (om man skal bruke det på bane, med støtte foran og bak på børsa, eller på elgjakt hvor man som oftest skyter stående blir det to helt forskjellige behov)

osv

 

skrev bare dette for å få folk til å tenke litt.

kansje jeg er gledesdreper?

 

synes forresten det er litt gøy, når jeg skyter godt på stevner (spesielt når jeg skyter 100 med mange sentrum på bane finalen som er 10 ligg på 75 sek) så spør folk hva jeg lader med. det de burde spurt om er hvor mye jeg trener ;)

Link to comment
Share on other sites

Høggern skreiv :

skrev bare dette for å få folk til å tenke litt.

kansje jeg er gledesdreper?

 

Neida, du er neppe gledesdreper, heller ein realist som reflekterer over andre mulige moment, til å forbetre presisjonen. :D

Eg har vel i grunn bestemt meg for å prøve å få til gode patroner, for å betre samlinga til rifla.

Rifla samler bra, iallefall bra nok for meg, og har eg då patroner, som gjer bra samling/presisjon, så er det meg igjen.

Eg er ein middelmådig skytter, kjem nok aldri til å bli så mykje meir enn det heller. Men etter eg bygde om rifla, så har skytinga blitt mykje betre, eg skyt meir, og er meir sjølvsikker.

 

Presisjons samlingene mine, er for at eg med anlegg, på ein god dag, skal kunne vite at kula faktisk treff der som siktekorset er, iallefall ganske nære.

Men klart eg skjønner at det ikkje er berre opptil rifla eller ammoen, men i hovedsak meg sjølv... :)

 

Men det skal testes, prøves og så får me sjå om drømmen blir knust eller ein realitet.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

-Sorter hylsene etter merke og antall ganger skutt. Trim de til lik lengde, Drei av toppene med en halsdreier, ta så mye at 1/3 ca blir blankt(i standard kammer), Fres hettelommene på alt annet enn Lapua. Glød halsen, Necksize i Lee Collet, eller Redding etc. med Bushing. >>>>VEI de. Sorter de i loter på +/- 2 tidels grains.

 

Gløde halsen har jeg aldri hørt om. Hva oppnår jeg med det?

Link to comment
Share on other sites

Gløding er for å ta spennet i hylsene, de blir harde og kan sprekke fortere om det ikke gjøres.

Jeg gidder ikke dulle sån med hylser, men så har jeg ikke spesialkal. heller.

Dette er riktig, men en det andre for presisjon er viktigere;

Det fører til likt(likere...)grep på kula. Dette er viktig fordi du får jevnt hold på kula. Dermed blir trykkoppbyggingen likere, og kula vil slippe på samme sted som forrige...og hvis ALT er 100% likt; Gå i samme hull :wink:Når en skyter herder messingen ulikt fra hylse til hylse. Å sette kulene i bommene er en måte å "lure" dette på, fordi trykket øker så raskt før den løsner fra halsen, at trykkoppbyggingen blir likere>bedre presisjon

 

LIKHET, JEVNHET er det en prøver å oppnå. Hadde ALT vært helt likt 100%, hadde alle kuler gått i samme hull på 1000dels mm.

Når de ikke gjør det er det fordi det er ulikheter i alt fra avtrekk, hold på børsa, til variasjoner i hylser, hetter, halstykkelse, hold i halsen, kula, kruttet, løpet(løpet er ikke likt fra skudd til skudd, kruttrester, mantelbelegg)

 

Presisjon handler om å lade likest mulig patroner, og gjøre likest mulig ting bak børsa.

 

Derfor greier en med 10 % av innsatsen å oppnå 90% av presisjonen. De siste 10 krever mer og mer innsats av tid, penger, kunnskap og trening. Ingen har noensinne greid det perfekte, og vil ikke greie det heller. En trøst kanskje

Link to comment
Share on other sites

En annen faktor som ikke er nevn her tror jeg, er hvor god du er til å skyte i benken. Jeg for min del tester utelukkende 5sk-grupper da det er dette jeg synes er interessangt, da jeg skyter dette i konkurranse. Jeg er ingen benkeskytter og ser derfor at mine ferdigheter i benken begrenser veldig hvor små gruppene blir. Man ser alikevel fort om gruppene går rævva eller rimelig bra. Da jeg skal vurdere mine grupper har jeg derfor ett slingringsmonn på noen mm, da jeg ikke er sikker på om det er ammoen eller jeg som "sprer" gruppene. Dette har også noe med at jeg ikke prioriterer å bruke så mye skytetid i benken. Med 6BR'n jeg skyter jaktfelt med, er jeg godt fornøyd med mine patroner om de går ca. 15 mm. Går de under er jeg meget fornøyd, og går de over så går det greit det også. Alt under 20mm er akseptert i mi bok, til mitt bruk vel og merke. Da det gjelder andre kaliber og børser så er jeg meget fornøyd om de går rundt 20mm. Med mauser'n min så er jeg meget fornøyd om den går 20mm.

 

Jeg har moderert min ladeprosess i det senere. Jeg har bla. funnet ut at til mitt bruk trenger jeg ikke veie ladninger. Lader 6BR på 650-pressa mi og sist jeg sjekket gikk det mer enn godt nok på 300m med ladninger som ikke var veide. Siden jeg ikke er benkeskytter og ikke trenger de helt små gruppene må jeg si jeg er veldig enig i det som høggern skriver.

 

Man blir fort bitt av "presisjonssyken", det ble jeg selv om den er litt på tur til å gli over nå. Må si jeg er imponert av dine samlinger i Mausern.

 

Var vel egentlig ikke dette du spurte etter men håper du tillater alikevel siden jeg føler mine synspunkter kan ha en viss relevanse.

Link to comment
Share on other sites

Hepp Sniper-Arne. Etter å ha lest litt her om synspunktene frå fleire som virker til å kunne dette her godt, så må eg jo sei at eg begynner å mistenke dei samlingene mine for reine "flaksegrupper" . Eg må nesten legge til at det er vel kanskje ein 50-60 patroner eg har lada, etter eg begynte i sommer, og av orginal ammo, så er det vel omtrent samme antall eg har skutt også.

Så alt i alt ca 100 skudd tilsammen.

Syns også det var rart det HS Precision skreiv med at enkelte ikkje klarer å samle det som eg hadde til mål, i jaktfelt eingong.

Så eg trur eg må teste dette ekstra ut til våren/sommaren igjen, for verkjeleg å sjå at dette stemmer. Men det er iallefall det eg har klart so langt i sommer. Har vel ca 6-7 samlinger under 20 mm i sommer, dette var då 3 skudd på 100 meteren. Men så var eg også borti samlinger på oppmot 45 mm igjen.

 

Men eg har fått mange gode tips her. Har også funne ut at det Timney avtrekket mitt, kan justeres lenger ned, det også hjelper, spesielt i benken. Det er meir enn godt nok til jakta, det bør heller ikkje være for laust der.

 

Eg frå og med i går, så skal eg også lade og skyte 5 skudds grupper heretter, så tenker eg vel samlingene skulle bli litt større, og målet vanskeligere.. :mrgreen:

 

Takker for gode tips ! :D

Link to comment
Share on other sites

Mausere kan gå godt de også, så for all del stå på. Forer jeg Mauser'n min med mat som den liker (Hornady kuler og N140/150) så samler den 18-20mm @100m og noe mer forlanger jeg ikke av den gamle krigeren fra 43 heller :) Vet at Buster her inne også har en Mauser som går godt, og sikkert fler også....

Link to comment
Share on other sites

For en vidunderlig kvalitetstråd. :D

Eg blir rent varm inni meg.

Sjøl er eg overmåte opptatt av nøyaktig vekt på kruttet, selv om jeg vet at dette ikke betyr veldig mye. Har fått meg RCBS automatisk kruttmål og vekt, og det må være det kjekkeste jeg har fått meg siden, øh, uhm, på lenge.

Ellers har jeg funnet at jeg utmerket godt kan få fin presisjon med god avstand til bommene ( det gir seg selv når utbrenningen øker), men at det er viktig med like hylsehalser, og at disse er jevne. Spesielt at de ikke har grader eller skarpe kanter når jeg setter kulene.

Når noe "nøkker litt" under ladingen eller kuleisettingen spesielt bruker jeg å merke patronene og se på banen om de oppfører seg annerledes. Så var det det med den psykiske faktoren da...

Jeg skyter også kun 5 skudds grupper når jeg måler størrelse. Når jeg tester ladninger derimot bruker jeg tre skudds grupper, det er nok til å få et inntrykk av ladningen.

Jeg har funnet to hastigheter som pipen min gå godt med. Det er sikkert pga pipesvingninger, men når jeg gjør resten rett og sender kulene ut med hhv 900 eller 950 m/s går det styggfint.

Ellers, kongsbergpipene er finfine saker. Ta godt vare på den, ikke brenn den opp med for svinheite ladninger, og den kommer til å vare lenge. Nevnte jeg puss?

:)

Link to comment
Share on other sites

Streken skreiv :

For en vidunderlig kvalitetstråd. :D

Eg blir rent varm inni meg.

 

Ja, denne tråden har begynt å bli veldig bra den. Mange fine tips, for ein hobbylader og middelmådig skytter iallefall. :lol:

 

Jeg har funnet to hastigheter som pipen min gå godt med. Det er sikkert pga pipesvingninger, men når jeg gjør resten rett og sender kulene ut med hhv 900 eller 950 m/s går det styggfint.

 

Er dette også med 6.5x55 eller er det et anna kaliber. I mitt løp, skal eg lade bra for å komme opp i 950, men alt er mulig med riktig krutt og mengde.

 

Ellers, kongsbergpipene er finfine saker. Ta godt vare på den, ikke brenn den opp med for svinheite ladninger, og den kommer til å vare lenge. Nevnte jeg puss?

 

Ja pipene har eg fått oppgitt, skal være bra. Og eg har ikkje tenkt å brenne den med svineladninger. I utgangspunktet, så har eg lyst til å finne ladninger, som er av moderat hastigheit, som ikkje tar løpet. Men om eg får det til, er ein annen ting.

 

Og Sniper-Arne, Mausere kan gå riktig så bra dei, med den pipa, og stokken som eg har, så har den funka bra. Legg ved eit bilde av den, i sitt rette element :

Skyting1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter stiller spørsmål ved forskjellen på skyting av tre skudds kontra femskuddsgrupper. Jeg har selv alltid skutt femskudds ved testing av presisjon, men legger merke til at snittet av to treskuddsgrupper ofte blir brukt f eks i forbindelse med presisjonstesting ifm våpentester.

 

Finnes det empiriske data for hvor stor forskjell det er mellom 2x3 skudd og 5 skudd når det gjelder gruppestørrelse. Eventellt er det noen med tilstrekkelig matematikkunnskap/ grunnlagsmateriale her i forumet som kan regne ut forskjellen.

 

Er klar over at jeg kunne brent opp en masse krutt på å finne ut av forskjellen selv, men om noen vet (helst ikke tror) det så kunne jeg gjerne tenkt meg å vite ca. faktoren for å regne mellom de to metodene om mulig. (Lat må vite)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Då har eg kost meg litt med lading i dag. Vaska et par hundre hylser, fjerna hetter, og fått lada et par test patroner med Berger 130 gr VLD. Eg har fått et par rester med krutt som eg skal teste med. Har sett litt på ladedata på boksen, prøvd å kjøre litt input i QL, men det er ein del lause tråder her desverre.

Såg i utgangspunktet på ei ladning på RA 10 kruttboksen, der ei 123 grains Sierra kule skulle gje ca 870 m/s med 74 cm pipe. Eg har 57 cm pipe, og vil derfor få lavere hastigheit.

Eg fekk ikkje andre kuler i .264 Berger VLD enn ei 140 grains kule. Og skytterlags krutt er ikkje i den heller. Men RA 10 skal være ca rundt Norma 204/N4 ein plass, så eg plotta inn 43 og 43-5 grain krutt med Norma 204 og med 57 cm løp og 43-43.5 grain krutt, så skulle det bli ca 770-780 m/s. Med ei litt letter kule, så vil den nok kanskje havne opp i rundt 790-800 meter.

 

Eg har tenkt sidan ei 123 grains kule kan lades mellom 41.4 grain ( 830 m/s ) og 45.5 grain ( 920 m/s ), så kan eg prøve meg frå 43 grains med ei 130 grains kule. VLD kula gjer nok meir trykk enn ei Sierra MK kule, så dette bør være ei rimelig grei startladning ikkje sant ?

 

Så til siste spørsmålet, hvis det visar seg at denne ladninga gjer god presisjon på 100 metern, vil ei 130 grains VLD kule kunne gå bra ut til 500 meter, med hastigheit på rundt 800 m/s. Eller vil dette bli for puslete med tanke på innvirkning av vind osv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...