Jump to content

Mauser pistol


JPN

Recommended Posts

Hei,

 

Dett blir en klage/minne/syte tråd om en pistol jeg straks skal arve.

 

Mauser 1914 så vidt jeg har skjønt.

 

5-1.jpeg

 

3-2.jpg

 

2-2.jpeg

 

4-2.jpeg

 

1-2.jpeg

 

Mulig jeg var dum som ringte til våpenkontoret i stokke for å undersøke hvordan jeg skal få denne inn i systemet/registrere den og f.eks. skyte "sivil". Man vil jo tross alt følge spilleregler. Kan legge til at jeg er aktiv pistolskytter og har jaktvåpen.

 

Den har da vært i "omløp" uregistret. Ligget i en safe hos min bestefar. Derfor må den nå enten plomberes eller destrueres.

Pest eller kolera med andre ord. Velger naturligvis å plombere den.

Jeg hadde et håp om å kunne bruke den. Tross alt funnet skikket til å ha andre våpen.

 

Jeg sitter nå med herligheten, 2 magasin og 50 skudd som også "fulgte" med.

 

Om jeg ikke "ødelegger" den er jeg kriminell, om jeg skyter 50 skudd og så plomberer den er jeg kriminell.

 

Hva skal man tenke om slikt. Blir norge tryggere nå som jeg arvet og "steriliser" den. Får jeg stjerne i boka på mitt våpenkontor når de sier "flott du ringte, du høres ut som en ryddig og skikkelig kar."

 

Huff. Håpløst. Jeg følger lovverket, men det svir. Skulle i det minste fått lov å dratt noen kuler igjennom den. :(

Link to comment
Share on other sites

Og nå vet vi hva "alle" andre som leser denne tråden kommer til å gjøre, av og til kan man ikke annet enn å undres over myndighetene. Ønsker de slike inn i registeret, eller ønsker de at folk skal la slik "forsvinne".

 

Beklager at det ikke falt meg inn at den kunne være uregistrert, kan det være noe fra krigens dager (Tjenestevåpen).

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt sagt at den er fra krigen, men løsningen på hvordan den havnet hos min bestefar forsvant nok med han.

Er ikke godt å si. Serienummeret tilsier at den er produsert mellom 1922 og 1927 tror jeg det var. Og nå skal den "ødelegges"

Hadde huset ditt vært fra samme tid hadde du ikke fått lov å endre mye med det. Iallefall ikke destruere det!

 

Jeg burde naturligvis tenkt på/skrevet det i det andre tråden.

Link to comment
Share on other sites

ingen har lov å inneha uregistrerte(reg pliktige våpen) våpen, det er et spm om politikk fra våpenkontor til våpenkontor. Det enkleste er å søke via politiet da dette er arv, da med klagerett til pod om det ikke skulle bli en ordning. Våpensamlere kan(sier kan) ta imot ureg våpen men disse skal deaktiveres el registreres om våpenkontoret sier det er ok. Den pistolen er en relativt vanlig sak og ikke noe som er museumsmatriale tenker jeg. Send en søknad til våpenkontoret da du er i stand til å registrere da du er skytter, og samtidig er dette arv og historisk fra familiemedlem. Det er lov å prøve seg og de fleste våpenkontor bruker da hodet når det gjelder affeksjonsverdi og arv.

Link to comment
Share on other sites

Merk. At i dette tilfellet er plombering lite hensiktsmessig, da arver er skytter med behov for akkurat ett slikt våpen. Og at det forekommer urimelig at når man har ett funksjonsdyktig våpen tilgjengelig, så pålegges man å destruere det. For i neste øyeblikk måtte ut på markedet for å kjøpe ett maken.

 

P.s. Så lenge våpna er i bostyrers varetekt (eller hos den bostyrer eller politiet finner egnet), må man vel ikke gjøre noe med våpna før det er klarlagt hva som skal skje?

 

Det forekommer meg urimelig at arver skal straffes for de feil bestefar måtte ha gjort, når man som etterlatt skal rydde opp. Det forekommer at dette ikke er samme situasjon som når den som har hatt våpenet ulovlig selv forsøker å registrere våpenet på seg selv. Og derfor bør en viss fleksibilitet i skjønn være mulig å utøve.

Link to comment
Share on other sites

Føler det er på sin plass med en presisering her: Jeg er våpensamler, og kan fra førstehåndskilde opplyse om at vi er underlagt de samme reglene som alle andre. Eneste forskjellen er at samlergodkjenningen åpner samling som gyldig bruksfelt for våpen som fyller kriteriene for samlerområdet.

At uregistrerte våpen kan tas "inn i varmen" er en praksis som alle kan eller har kunnet få oppleve, men det er nok en av de åpningene som håndteres skjønnsmessig fra distrikt til distrikt. Terskelen for å gjøre dette ligger kanskje noe lavere hos enkelte saksbehandlere hvis søker er gdkjent samler.

Mitt råd til trådstarter: Fyll ut en søknad på vanlig måte for pistolen. Under andre opplysninger beskriver du forhistorien så langt du kjenner den. Skal de avslå søknaden må de gjøre det skriftlig og begrunnet, og da har du ankemulighet. For å gi skriftlig avslag pleier de også å sende saken et nivå høyere i systemet og få den vurdert lovmessig av politiadvokaten på stedet.

 

Edit: Korrigert noen skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du eventuelt ønsker og bruke denne pistolen til skyteprogrammet sivilpistol.

Det har vert flere etablerte praksiser på denne typen våpen gjennom tidene.

Den seneste praksisen som gjaldt til for en liten stund siden lød som nevnt før i tråden at våpnet

skulle plomberes eller destrueres, det var ikke åpning for registrering av denne typen våpen.

P.T. så har justis dep. uttalt at om du tilfredsstiller kravet for og inne ha denne typen våpen og har

en fornuftig forklaring på hvor det stammer fra så er det registreringsbart.

Som nevt før søk om erverv av våpnet på vanlig måte og ved et eventuelt avslag til Justis dep. og ikke

til POD.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ver obs på at politiets våpenregister er vanskelig søkbart og har mange feil. Pistolen kan være registrert, men på et "litt annet" nummer enn det som er mest åpenbart, enten ett annet nummer ett sted på ramen, eller deler av nummeret.

 

Jeg ville dobbeltsjekket at din bestefar ikke har våpen/våpenet registrert på seg.

 

Uansett ville jeg søkt, og klaget slik HighPower skriver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...