Jump to content

BRNO Mod 2- jernsikter og sluttstykke etc.


BMB

Recommended Posts

Jeg lurer på litt forskjellig når det kommer til en eldre BRNO Mod 2.

 

- Hvordan kan jeg få tak i sluttstykke til en? Jeg og faren min har en hver, men den ene mangler sluttstykke.

- Hva heter en tilsvarende modell i dag? Og hvordan kan jeg finne ut hvor gammel den er? Står ingenting spesielt på den annet enn .22 Long Rifle og BRNO Mod 2.

- Hvordan demonterer jeg jernsiktene? Spesielt den bakerste. Må fjernes for å få plass til kikkert.

 

 

bnMyRWI2.jpeg

-

TjMxczVF.jpeg

-

aWhscTJN.jpeg

 

 

Noen her inne som kan fortelle meg? :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg lurer på litt forskjellig når det kommer til en eldre BRNO Mod 2.

 

- Hvordan kan jeg få tak i sluttstykke til en? Jeg og faren min har en hver, men den ene mangler sluttstykke.

 

Fikk du tak i sluttstykke?

Hvis ikke så liegger det ett på QXL nå http://www.qxl.no/pris/samleobjekter-antikviteter-kunst/militaereffekter/oevrig/brno-2-sluttstykke/v/an809002498/

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om det som ligger på qxl passer mod 2. etter den auksjonen ble lagt ut tok jeg min cz 452-zkm-2e med til en kompis med en Brno mod 1 for å sjekke om de gikk om hverandre. de passet ikke. mulig det har noe med låsingen av bolten å gjøre. på mod 1 tar man avtrekker fremover ved fjerning av bolten. på cz 452 trykkes avtrekker helt inn ved fjerning/montering av bolten.

mulig den passer mod 2 men jeg tviler. bildet viser en cz bolt. brno har sikringsfløy rett bak og ikke til siden slik cz har. cz har og et gasshull fremme oppe på bolten(slik den på bildet) noe mod 1 bolten ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Brno Mod. 1 og Brno Mod. 2 er to forskjellige låskasser. Brno Mod. 2, ZKM _452 og Cz-452 er samme låskasse. Det ble gjort en endring på sluttstykket en gang på 70-tallet, men variantene går om hverandre (har prøvd i min Mod. 2 fra 1957).

Sluttstykket i auksjonen er uten tvil til Mod. 2.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett Brno salongrifler som er levert til våpenforhandler fordi de som eier dem enten ikke orker å investere i våpenskap og dermed leverer inn våpnene sine. Andre ønsker ikke å bruke opp plass i jaktgarderoben og kvitter seg med salongriflen sin.

Priser på mellom noen hundrelapper og 1500,- er det de forsøkes solgt for. Da kan man jo kanskje betale for rifla og bare ta med seg sluttstykket, så kan våpen butikken gjøre hva de vil med det som er registreringspliktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...