Jump to content

Hva kan man smøre gjenger på lyddemper med ?


revehunter

Recommended Posts

Børsemakeren jeg bruker, bruker kobberpasta som er noe av det beste hvis det er stål mot stål, det jeg stusset litt på er at kobber vanligvis går j... dårlig sammen med alu, som dempere er laget av. Kobberet spiser vel opp aluminiumen, jeg har ikke så god greie på akkurat det, men aluminiumen oksyderes iallefall hvis det settes strøm på. Hvis du skal ha noe som har en grad av permanent utførelse over seg så velger du ikke våpen olje, den er borte etter en liten mnd, velg tyntflytende fett...

Link to comment
Share on other sites

...kobber vanligvis går j... dårlig sammen med alu, som dempere er laget av. Kobberet spiser vel opp aluminiumen

Dette kalles galvanisk korrosjon. Litt enkelt forklart er det slik at når to metaller av ulik "edelhet" kommer i kontakt med hverandre, vil det minst edle av dem korrodere. Det er dette man utnytter når man monterer sinkanoder på båter som rustbeskyttelse. Metallenes edelhet framgår av spenningsrekka.

 

A-tec anbefaler Molykote G-Rapid Plus for smøring av gjengene på moduldempere. Jeg har ikke fulgt dette rådet på min A-tec Maxim, og har trolig ingen moduldemper mer :roll:

Link to comment
Share on other sites

I følge mange produsenter av lyddempere, så må man demontere demper etter hver gang den er brukt for å opprettholde den biten at man fortsatt skal ha en moduldemper. Jeg gjør som siste taler og bare skyter med den. Ifølge a-tec, så gjør det heller ingenting at man ikke åpner demperen. Hva skal man egentlig med en moduldemper?

Link to comment
Share on other sites

A-tec anbefaler Molykote G-Rapid Plus for smøring av gjengene på moduldempere. Jeg har ikke fulgt dette rådet på min A-tec Maxim, og har trolig ingen moduldemper mer :roll:

 

Vil det si at du har ødelagt den?

Hva har skjedd?

Hvor får man kjøpt Molykote G-Rapid Plus?

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at du har ødelagt den? Hva har skjedd? Hvor får man kjøpt Molykote G-Rapid Plus?

Ikke ødelagt, den virker nå som en vanlig demper som ikke er satt sammen av moduler. Sist jeg sjekka, var det bare to steder jeg fikk modulene fra hverandre, men nå er de sikkert fastbrent alle sammen. Jeg kunne forsøkt å få dem fra hverandre med ei sånn reim-griptang fra Biltema, men da går jeg ut fra at o-ringene ryker, så jeg lar det være.

 

Veit ikke hvor du bor, men jeg vet de har det på T.O. Slettebøe her i Kristiansand. Dyre greier, den minste tuben koster 181 kroner pluss mva.

Link to comment
Share on other sites

Kobber bør man nok være litt forsiktig med i kontakt med alumulium, det kan gi galvanisk korrosjon. Spørsmål for de viderekommende: Kobber er likevel mer edelt enn stål, så hvorfor får en ikke galvanisk korrosjon der? Uansett, alternativene er ting som aluminiumspasta, moly- eller lithium-, lager- eller sleggefett, mao det meste som smører. Det viktigste er nok at det er tyktflytende nok til å fylle gjengene og bli værende der, det hindrer kruttslam i å trenge inn så lett. Å gi modulene en rask vri så de er løse etter bruk er lurt om man vil ha den delbar.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål for de viderekommende: Kobber er likevel mer edelt enn stål, så hvorfor får en ikke galvanisk korrosjon der?

 

Stål kan ha både lavere og høyere elektrodepotensial enn kobber. Eksempelvis har passivert rustfritt stål et potensiale på ca +0,09V, kobber ca +0,02V og konstruksjonsstål rundt -0,5V. Aluminumslegeringer ligger forøvrig ofte rundt -0,8ish. Så det kommer rett og slett an på hvilket stål det gjelder og om det er rent kobber i pastaen. Med større forskjell i potensiale mellom de to metallene vil korrosjonshastigheten øke.

 

Det skal også nevnes at det ikke vil oppstå galvanisk korrosjon uten at det er en elektrolytt tilstede (et glimrende eksempel på dette er saltvann).

 

Det lureste er å demontere demperen etter bruk, tørke av og sette inn med tynn olje! Vil du bruke noen form for metall-pasta er aluminium et bedre valg enn kobber, da aluen ikke vil ta knekken på løpet ditt uansett hvilket stål det er i det.

 

Galvanisk korrosjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Galvanisk_korrosjon

Spenningsrekka: http://no.wikipedia.org/wiki/Spenningsrekke

Link to comment
Share on other sites

Med "stål" tenkte jeg på normalt svartstål, har brukt kobber på ting som hjulbolter og felger i mange år uten noen form for galvanisk korrosjon. Litt av svaret ligger nok i fettet som ser ut til å forhindre metallisk kontakt, kobberpasta er svjv ikke elektrisk ledende under vanlige forhold.

 

Nåja, dette blir en liten digresjon.

Link to comment
Share on other sites

Digresjoner er fint :D

 

Mitt svar ble nok noe teoretisk. Du har nok helt rett i at pastaen er lite ledende. I tillegg styres korrosjonshastigheten av arealet til de to metallene. Så i praksis vil det nok være vanskelig å ødelegge en demper (stål/alu) med kobberpasta.

Link to comment
Share on other sites

Jern og enkle karbonstål kan vel ha potensiale helt ned i -0,85V, mens aluminium kan være opp til -0,75, så i ekstreme tilfeller kan aluminium være mer edelt enn "stål" :shock:

 

Men kjemien er likevel veldig forskjellig, så det er godt mulig at alu er mer utsatt for regulær kjemisk tæring startet av den galvaniske cellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...