Jump to content

.465 Nitro Express


Locasto

Recommended Posts

For en tid tilbake solgte jeg en .22 pistol til en kompis. Faren hans var jeger, og bodde i Tanzania noen år. Han hadde med seg en del våpen hjem som han nå ville kvitte seg med. Som delbetaling (1.000,-!) for pistolen kjøpte jeg en Vickers dobbeltrifle i kaliber .465 NE. Jeg ble sterkt advart mot dette kjøpet fordi rifla skulle være svært slitt og angrepet av gravrust. Jeg tenkte at uansett stand ville et slikt våpen gi eierglede og drømmer om det gamle Afrika osv... :wink:

 

Det viste seg at rifla hadde sett sine beste dager og en børsemaker som kikket på den ville ikke anbefale å skyte noe annet enn svartkrutt i første omgang.

 

Så til saken:

Kan noen gi noen opplysninger om dette kaliberet? Har googlet en del men det er en del uklarheter og sammenblanding. .465 NE skal være forskjellig fra .465 H&H , men det samme som .465 India Nitro express fra H&H?

 

Tannlegen(!) var her en tur idag og tok en avstøpning av kammeret slik at jeg har en viss formening om hylsemål.

 

Noen som har tips om hvor man skaffer hylser?

Ladedata?

 

2013-03-14211045_zps98869c25.jpg

2013-03-14211122_zps38c43056.jpg

2013-03-14211256_zpsecce4a19.jpg

2013-03-14211310_zps596d3493.jpg

2013-03-14202442_zps419d37ba.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du har mulighet, ta den med på Villmarksmessen på lillestrøm den 4-7 april

 

Da vil min sjef Nick Holt være der og vil kunne gi deg en verdivurdering og om det er en idee og renovere objektet. Han vil også vite det du lurer på vedr 456NE

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg løfter opp denne, siden jeg kjøpte rifla av Locasto. Jeg slo til kjapt da han la den ut for salg, uten å egentlig ha peiling på hva det var jeg kjøpte.

 

Jeg har googlet som en gal, og fant etter hvert ut at det umulig kunne være noen Vickers. Stemplingen "Vickers N steel" under begge løp angir bare produsent og kvalitet av stålet i pipene; Vickers leverte pipestål råemner til en rekke våpenprodusenter, som gjerne stemplet med "Vickers steel" akkurat som tyske produsenter gjerne stemplet med "Krupp laufstahl".

 

Proofmerkene ga ikke mye til ledetråd, kilder på nett er til dels motstridende men jeg fant i alle fall ut at den er trykkskutt i London før utgangen av 1925.

 

Men hva er det for slags rifle da?

 

Jeg begynte å google "465 nitro express" og "back action sidelock", og fant raskt ut at de fleste (men ikke alle) .465NE rifler er fra Holland & Holland. Videre fant jeg ut at H&H i mange år hadde en modell med denne typen bakvendte sidelåser, ment som en solid bruksmodell i relativt sett lavere prisklasse.

 

Enda mere googling om denne modellen endte opp med denne annonsen: http://www.gunbroker.com/Auction/ViewItem.aspx?Item=333243261

 

Serienummeret på våpenet i annonsen er ikke langt unna, og proof-merkene er like. Lengre kom jeg ikke før i dag, da rifla ramlet ned i posten hos meg.

 

Oooookay. Rustklump.

 

Tilstanden er mildt sagt begredelig (men så var også prisen deretter, jeg kan ikke klage). Dyp gravrust nesten over det hele, og noen har brukt grovt sandpapir på stokken så den er slitt ned til nivå under metallet. Uoriginal hornbrikke nederst på pistolgrepet, hvor det opprinnelig har stått en luke for oppbevaring av reservedeler (det er et stort hulrom inni pistolgrepet). Rekylkappa er i ferd med å falle fra hverandre. Slark i mekanismen. Muligens en manglende del som skal gå i inngrep som skjult tredje låseklakk, det er i alle fall utsparing for en slik del. Delvis herpete ejektorer, antakelig fordi kamrene har rustgroper så hylsene har satt seg fast og overbelastet ejektorene. Ellers rust og slitasje over det hele.

 

Men: praktisk talt alle detaljer er, foruten den horrible tilstanden, likt med den avbildede H&H i annonsen jeg lenket til. Forsiktet har oppfellbart "nattsikte" med stort elfenbeinskorn. De få rester av gravyre som er synlige er likt. Den forlengede tangen er lik. Kolbeformen er lik. Forskjeftet er likt. Utløserknappen for forskjefte er likt osv osv.

 

 

Med utgangspunkt i bildene i annonsen, gikk jeg forsiktig til verks med smergelpapir på venstre låseplate der jeg forventet å finne teksten "Holland & Holland" dersom dette virkelig var en H&H.

 

Resultat? Knapt synlig "-----d & Ho---nd" under rusten.

 

Altså: våpenet er en Holland & Holland model 3, antakelig produsert en gang på første halvdel av 1920-tallet.

Hendelen på siden er en slags vingeskrue; dette er en "hand detachable" modell, men en annen skrue har uoriginalt hode slik at en nå må ha verktøy likevel. Kaliberet skal være .500/465 Nitro Express.

 

Jeg får vel sende epost til H&H for å finne ut hva de har om våpenet i sitt arkiv, og så blir det nok et mangeårig prosjekt å få satt børsa i skytbar stand igjen. Det trengs MYE jobb å få gjort denne rustklumpen pen og mekanisk fungerende- og selv da er det ikke sikkert den duger i og med at løpene er mildt sagt rufsete. Nå blir den bare preservert med olje inntil jeg får tid til å se nærmere på den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forøvrig tror jeg at .500/416 hylser skal kunne formes om til å passe; disse er i Normas sortiment og skal kunne skaffes mye billigere enn hylser med rett bunnstempel (over seksti kroner per tomhylse pluss frakt for .465).

 

Kuler finnes å få kjøpt fra Woodleigh- de samme kulene som Kynoch bruker i fabrikkammo.

 

Kaliberet skal altså være relativt kurant å lade til- men først må altså rifla settes i stand, og det skjer ikke med det første. Må jo forsikre meg om at jeg ikke ødelegger mer enn jeg fikser, så her vil jeg gå sakte fram for å gjøre alt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, kan hende jeg trenger det.

 

Nå har jeg tenkt meg litt om, og tror at jeg vil bare utbedre de viktigste mekaniske feilene først, så jeg kan prøveskyte før en eventuell fullrestaurering. Jeg har funnet en del info på nett om løpsspreng på akkurat denne modellen i 465NE, hvor rust eller andre svakheter i pipene var antatt årsak. De har visst ikke stort mer godstykkelse enn strengt nødvendig et stykke fram på pipene.

 

Det ville jo være kjedelig om børsa eksploderer på første skudd etter flere år med restaurering, da er det bedre om løpet sprenges før jeg har lagt for mye arbeid i det. Planen blir derfor å kun pusse løp og utbedre feil av sikkerhetsmessig betydning, før prøveskyting med snoravtrekk og lett overladning (såvidt over max, jeg vil jo ikke sprenge med vilje men trenger litt sikkerhetsmargin).

 

Gjøremål:

Pusse løpene så godt det lar seg gjøre

 

Midlertidig utbedre slakk vha limt shim på lumpen (gjøres på riktig måte seinere hvis det ikke går i lufta)

 

Lage ny høyre tennstift pga skarpe kanter som kan punktere tennhetta

 

Lage ny låsereile til "third bite", denne skal være backup til låseklakkene men er borte vekk

 

Skaffe dier, kuler og hylser (samt fyllmateriale "foam wads?)

 

Lade og testskyte begge løp over kronograf med snoravtrekk.

 

Men først blir det sommerferie med familien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...