Jump to content

22-250


hjortejegeren2

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe ei rifle som stort sett skal brukes til jakt på kråke og rev på lange hold.

Lurer på om 22-250 kan vere eit bra valg?

Nokon som har erfaring med dette kaliberet,god presisjon,flat kulebane?

Satser på å lade sjølv,men dette er vel en kresen patron som krever pinlig nøyaktighet.

Levetid på løpet med hastigheter på opp mot 1100m/sek.

Andre forslag til kaliber?

 

Mvh hjortejegeren2

Link to comment
Share on other sites

At levetida på løp i 22-250 er dårlig er en myte. Gjennfortalt til stadighet, ofte av folk som ikke har lang fartstid med kaliberet.

Min gikk 3k skudd, forholdsvis hardt ladd. Da ble løpet byttet. Ikke som følge av slitasje, men rustangrep utvendig fra sjøsprøyt. Kjørt boroscope igjennom løpet og ingen antydning til utbrenning. Kunne helt sikkert gått det dobble.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et kaliber jeg har skutt mye rev og kråke med, og min erfaring er at til vanlig predatorjakt er dette et utmerket kaliber.

 

Noe ideelt langholdskaliber er det definitivt ikke. Hvertfall ikke med standard riflestigning, da kun di letteste/korteste kulene lar seg stabilisere tilfredsstillende.

 

At det er en sær patron å ladde synes jeg ikke. Har til slutt landet på N140 til alt av kuler opp til 55grs. Den tålererer det meste jeg mater den med.

 

Løpslevetiden kan variere, alt etter hvor hart du ladder. Løpet jeg har nå, rundet for en tid siden 1000 skudd. Kan begynne å ane en tendens, men er ikke helt sikker.

 

Skal du jakte predator på lengere hold en "normalen" vil jeg definitivt ha valgt 6.5x55 fremfor 22-250. Selv bruker jeg 308`n til dette fårmålet.

 

Mvh Sofus.

Link to comment
Share on other sites

Levetid på løpet med hastigheter på opp mot 1100m/sek.

Andre forslag til kaliber?

 

Skal du skyte reduserte ladninger? ;) 1100 m/s når du lett, og mere til med de lettere kulene. Det er en morsom patron, og lett å lade for mener jeg. Men jeg har kun prøvd ei pipe da. 6 mmBR er et alternativ, men da blir det helst custom pipe. Google "6BR vs 22-250" så kommer du til å finne mye info. Jeg har begge. BR er bedre på det meste, men ikke alt. Mating fra magasin er mer fiklete. Jeg bruker i praksis rifla som enkeltskudd. Og .22-250 er mer spektakulært etter min erfaring.

Pipa mi i .22-250 har gått 3-4000 ca. Har egentlig ikke tellinga, men jeg regner den som oppbrukt. Den ser rufsete ut med det blotte øye. Den er vel strengt tatt bra nok til det meste av jakt ennå, men det er så mye mer tilfredstillende å skyte 6BR som går langt bedre.

Link to comment
Share on other sites

kjøp ei 223 med 1-9 rifle. den kjører du 30 gr berger ti mat du skal sprene nesten 1200 meter med den kula.Og kjør 69/70 greinere til mad fugel rådyr,gjerne barnes x.Mye mere anvendelig paton billigere og levetiden på pipa bør ligge på 8-9 kvistdu ikke kjører mest med 30 gr i full popp.

rifla mi har runda 6000 med mest tunge kuler og litt berger til rev og annen sprenging.Men den sanler på gode 6mm i benk enda.Og det er ei standard sps remington 700 short ation. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo også vurdere å gå opp eller ned i kaliber fra .22

 

eller om du vil ha noe litt utenom det vanlige virker .20 kaliber utrolig artig. F.eks. 204ruger, 20ppc eller 20br.

fordeler med .20 ? Mindre rekyl, mindre løpsbrenning, mindre støy, flatere kulebane enn 223, bedre BC i forhold til tilsvarende kulevekt i .22

Den dytter ivei en 40 grains V-max med BC på 0.275 i 1150m/s+, noe som gir like flat kulebane og lite vindavdrift som 22-250.

...og frisk skuddvirkning. Søk på 204 ruger på youtube...

 

ellers kan du jo gå opp på noe 6mm eller 6.5mm om du vil ha noe som tåler vind riktig godt. Men da følger det mer kruttbruk, mer rekyl, mer smell

Link to comment
Share on other sites

Et umulig spørsmål å besvare, da det nok er forskjell på 22-250 løpene som med alle andre kaliber. Erfaringen min er nok det at endel 22-250 rifler er noe sære på både kuler og ladninger. Men når man først finner en god ladning pleier presisjonen å være upåklagelig. Min er iallefall meget sær på det meste, unntatt denne:

 

38530_10150252664045217_7295084_n.jpg

 

7 skudd

Link to comment
Share on other sites

"5000-6000 skudd er vanlig levetid også for 22-250. Bench Rest skytterenes bibel, “The Accurate Rifle” referer til våpen som har holdt seg under 10 mm på 100 meters avstand opp mot 6000 skudd. Det burde avlive myten om “pipe-eteren”. "

 

"Andre vil ha det til at 22-250 er kresen på ammunisjonen, men vår erfaring er at de fleste våpen går ned til under 20 mm rett ut av boksen og med de fleste ammunisjonstyper. Presisjonen er god selv om du skyter 200 skudd mellom hver gang løpet får smake pussestokken."

 

 

Her er link til artikkelen som er gammel, men neppe mindre verdt av den grunn: http://jeger.tbt.no/22_250_nar_et_skudd_er_nok.htm

Link to comment
Share on other sites

Funker ikke linken til artikkelen sitatene er hentet fra? :-)

 

Den ene er :"Steinar Magnussen har jakt som en del av levebrødet og under år med selivasjonen har resultatet blitt 3 sifret. I tillegg skyter han årlig også et tresifret antall kråke og ravn. Holdet er sjelden under 130 meter." Den andre er artikkelforfatteren som visstnok sammen med Magnussen "har nesten 25 års erfaring med 22-250 under ulike forhold." Gutta har felt både Havert på 300kg og tresifret antall sel samt kråker og hva ikke.

 

Artikkelen synes jeg er bra og artig lesning selv om den er fra -94 og var kun ment som et bidrag i 22-250 tråden. Har kaliberet selv og trives med det.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Den erfaring jeg har med 22-250 (rem 700, 1:14) er at dem går svært bra med omtrent alt av kvalitets kuler i sjiktet 40-55 grain jeg putter i den. I tillegg går kulene også svært likt. Greier i mange tilfeller greit 5 skudd innenfor tommen @100 meter om jeg hiver i 40 grain v-max, 40 grain Nosler Ballistic Tip, 55 grain Gameking, Remington, Winchester hylser - CCI 200 og Remington 9,5 hetter, vithavouri og norma krutt i en salig blanding.

 

Løpet ser ikke ut innvendig (hakker i bommene) men samler greit innenfor 10mm på 100 meter. Men av erfaring (har hatt bekjentskap med flere slike i min omgangskrets) er lykken relativt kortvarig. Etter en 1000-1500 skudd begynner samlingene gradvis og skli ut. Mulig en kapping av løpet til et bra parti ville hjulpet. Godt ettersette kvalitetsløp vil vare lenger.

 

Når det gjelder langholdsegenskapene til kaliberet er dette veldig avhengig av vindforhold (i en standard 1:12-14 config)

Ellers mister disse lette (fallskjerm) kulene dramatisk farten utover.

 

Når mitt løp ryker blir det 1:8 stigning (om den da ikke blir en 260 AI).

 

Ladedata:

 

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/46

http://www.nosler.com/Reloading-Data/22-250-Remington-50-Grains.aspx

http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/22-250-Remington/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...