Jump to content

Tikka T3 Super Varmin 6,5x55


Polardego

Recommended Posts

Tja... skutt litt med ei slik børse og har ei annen T3 selv som brukes flittig. Til varmint-jakt/postjakt er det ei topp børse, drasse den med seg på fjellrypejakt har den klare svakheter pga vekt. Presisjon har vært upåklagelig i de tikkabørsene jeg har prøvd, men det finnes mandagsbørser hos Tikka som hos andre.

 

Generellt er det 2 ting som er dårlig på Tikka, rekylklakk i alu,og plastmagasin ellers får den bare skryt i mine øyne. Mye våpen får pengene...

Har enda ikke ødelagt magasinet i min Tikka men er veldig klar over at det er skjøre saker så det passes ekstra godt på når det blant annet er kaldt ute. Vet om flere som har mistet det i bakken og vips så står de uten... 500-600 kr for et nytt!! (vet om andre som spiser magasin, caveman her inne kan skrive ei avhandling om disse magasinen, han har slitt ut en del for å si det slik. Nå skyter han mye, langt over snittet her inne vil jeg påstå...)

Rekyklakk får du laget hos en børsemaker for noen få lapper når den begynner å merke det, 6.5x55 er ikke det heftigste cal så den holder stand lenge og kanskje du ikke trenger å bytte den en gang. (blir for de som er autister når det gjelder våpen)

 

Dette er mine erfaringer... andre har sikkert noe å utfylle meg med.

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

har skutt noen skudd med den børsa. den er veldig bra presisjon i den sammler 5 skudd på ca 30mm +/- alltid.

 

jeg synns den er litt framtung men ellers så er det ei kjempebørse. mye for pengene.

 

MEN. den børsa som jeg har prøvd, ruster veldig på løpet. det er masse flekker over alt på løpet. mulig dette er en produksjonsfeil fra tikkas side. for jeg har ikke sett/hørt dette på noen andre supervarminter.

 

alt i alt så er det ei kjmpefin børse MAsse for pengene!

Link to comment
Share on other sites

Har en i 223Rem. Den picatinny skinna som i utgangspunktet kommer som standard på Supervarmint fra Tikka ( samme skinne som Tactical ja), blir plukket av av våre kjære importør så det kan tjene seg en tusenlapp til. :evil:

 

Super Varmint er i prinsippet en rustfri (nåja) Tactical. Samme kasse, samme stokk, men ikke samme overflatebehandling, lengre løp på Varmint enn tactical (muligens en litt mer spesiell hevarmskule på Tactical), jeg kjøpte bare en orginal T3 plastkule/innsert og skudde fast.

 

T3 i SS skal oljes og stelles utvendigt, og har en finish som er ypperlig til å holde på oljefilm (mattoverflate). Og da sier det seg selv at den også holder godt på fukt om den får sjangsen :wink: (jeg har behandlet min med Eezox olje over det hele, og så langt ser det greit ut. Men så er den nesten ny da). :D

 

Varminten er tung og med tung pipe, på min står en A-Tec CMM6 demper på der fremme, og det gjør den enda mere til ett post/bane våpen (blir vel suplert med en TCMM6 lettvekts demper til jakt).

Har prøvd en T3 lite i 6.5x55, (likte den godt) og jeg ville nok ha tatt en slik 9 av 10 ganger om jeg skulle på jakt som innebar noe som lignet på ei vestlandsli. Men for å knalle i vei på gonger, kråker og ei og anna gås. Så forblir S Varminten førstevalget av de to.

Link to comment
Share on other sites

Min T3SV i 223Rem kom med ett litt tregt og rufsete avtrekk (tungt i forhold til det jeg er vant til). Men i løpet av de føste 50 skudda, så skjedde noe rart. Avtrekkerne lettnet betydlig, og avtrekket ble raskt bra. Lurer på om der var noe rusk i avtrekksmekanismen på min, uansett så kom den ned på ca 800g i avtrekksvekt på min vekt, dette helt uten at jeg har rørt en eneste justering i avtrekks systemet. :shock:

Om noe så er den nå nesten vel lett til å også skulle brukes på jakt.

Tydligvis noe varierende disse avtrekkerne på T3 (litt rart siden den i prinsipp er identisk med Sako 85 avtrekkeren (mangler kun plyndre knappen).

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpa så langt :) Tror jeg går for en T3 Super Varmint. Hvis et sånt våpen ikke viser god presisjon med f.eks. Lapua Scenar fabrikk er det da en garantisak?

 

Løp og kjøp, går som en stråle rett ut av pakka.

T30041024x768-1.jpg?

En ikke uvanlig samling på T3 Varmint og Lapua Scenar, dette gjør den konsekvent med riktig medisin, skyter samme samling med Norma VLD 8,43 gram også.

Link to comment
Share on other sites

Er meget fornøyd med den men har et litt hardt avtrekk.

 

 

Finnes jo alternative avtrekk til tikka da.... her er en plass i Skottland som selger flere forskjellige.

 

http://www.jacksonrifles.com

 

Hvis noen har en av disse avtrekkene i sin tikka så hadde vært fint med en liten testrapport.

 

Vurderer sterkt å få litt deler herfra,,,,,, :)

 

 

 

Går fint å stille avtrekket så det blir bra, gjorde d på min t3. Fil lett av umbrakoskruv som står bak justerskruven. Avtrekket er likt på sako 75 men justeringsmulighetene er større da umbrakoskruven har mindre hode på sako. Har justert mitt ned til 1kg, det er perfekt for meg

Link to comment
Share on other sites

Schou måtte sende tilbake alle Tikka med SS-løp. Noe feil med stålet. Pga. lang leveringstid har jeg heller bestilt en Sako 75 Varmint i 6,5x55.

 

Hva var det som var feil med stålet????

Tenker på at jeg har en 5 mnd gammel en, og den synes jeg har litt for lett for å ruste, til SS å være.

Link to comment
Share on other sites

Dettte med Stainless.stålet i Tikka og sako sine løp er vel noe som skjedde rundt 2005, de fikk en leveranse av dårlig stål fra en underleverandør, alle de impliserte riflene ble innkalt og byttet ut, men det var vel 3 - 4 børser verden over som løpet spjæret som en banan. Her må folk rette meg hvis det ikke stemmer.

 

Jeg kjøpte min Tikka T3 Varmint på jakt og fiske akkurat rundt denne tiden, men den holder enda. :o:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...