Jump to content

krav ang løpslengde i 6,5(anslagsenergi)


t-erwibe

Recommended Posts

Hei godtfolk, jeg har et lite spørsmål som jeg håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med:

En kompis handlet seg en tikka t3 i forrige uke, han skulle få gjenget å kappet løpet til 50 cm, (og få montert demper)

Han fikk hentet børsa hos butikken i dag, fikk beskjed om at børsemakeren ikke hadde kappet løpet.

Det var visst forde det hadde kommet en ny lov om at 6,5 55 ikke skulle ha kortere løp enn 57 cm, forde den ikke klarte kravet til storvilt,(kunne visst da miste både børse å lisens for flere år hvis han ble knepet i å felle storvilt med denne.

Jeg syntes dette hørtes helt for jævlig ut, jeg har jo en i samme kaliber selv, med 47 cm langt løp, og jeg innfrir kravene med både 140 og 156 gr kule( lader selv)

Jeg må nok innrømme at med fabrikk ammo er jeg jaggu ikke sikker på at det hadde gått.

Er det noen som har hørt om en slik lov? jeg finner ikke no?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes IKKE en lov som spesifiserer løpslengde for 6,5x55!

 

Det FINNES en lov som spesifiserer anslagsenergi for storvilt. Denne er velkjent for de fleste.

 

Det er etter min mening veldig fornuftig av en børsemaker å diskutere noe slikt med en kunde som ønsker kort løp; spesielt dersom det ikke er en kunde som lader selv og dermed ikke åpenbart har peiling på hvordan man lader til å klare krav med kortere løp etc. Men å blankt nekte å kappe løp på feil grunnlag er noe rart. Og å påstå at det er en lov som direkte påvirker løpslengde er FEIL!

Link to comment
Share on other sites

Selv med 40cm løp kan en skremme ei 10grams kule opp i 2200J @100m med en passende dose MRP (mye). Om du finner ei spiss kule har tom. en god del å gå på.

ikke åpenbart har peiling på hvordan man lader til å klare krav med kortere løp

Merk at man lader på akkurat samme måten som til lange løp. Mye MRP = Mye fart.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det finnes IKKE en lov som spesifiserer løpslengde for 6,5x55!

 

Det FINNES en lov som spesifiserer anslagsenergi for storvilt. Denne er velkjent for de fleste.

 

Det er etter min mening veldig fornuftig av en børsemaker å diskutere noe slikt med en kunde som ønsker kort løp; spesielt dersom det ikke er en kunde som lader selv og dermed ikke åpenbart har peiling på hvordan man lader til å klare krav med kortere løp etc. Men å blankt nekte å kappe løp på feil grunnlag er noe rart. Og å påstå at det er en lov som direkte påvirker løpslengde er FEIL!

 

Vell, det er jo en lov/forskrift som gjelder alle rifler da... minimum 40 cm løpslengde... Men det er IKKE i forbindelse med storviltkravet..

Link to comment
Share on other sites

DN har uttalt at det er produsentens oppgitte data som avgjør om amunisjonen er lovlig eller ikke til storviltjakt, ikke om amunisjonen klarer kravet i det aktuelle våpenet.

Har ikke tid akkurat nå til å rote fram link, men let i det store rundskrivet som DN har på hjemmesidene.

 

Hjemmeladere er litt i gråsonen, men muntlig har det blitt uttalt at en antar at en er innenfor om en oppnår samme hastighet som med tilsvarende fabrikkammo i samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig et realistisk problem? For det første bryr sikkert ikke elgen seg om noen m/sek mindre, men for det andre er det vel ikke mange som bryr seg om sånnt. Er vel ingen kontroll på om det aktuelle våpenet klarer kravet? Tviler på at for eks oppsynsmenn går rundt med målebånd og måler piper for deretter og regne ut om våpenet klarer kravet med akkurat den aktuelle ammunisjonen..

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig et realistisk problem? For det første bryr sikkert ikke elgen seg om noen m/sek mindre, men for det andre er det vel ikke mange som bryr seg om sånnt. Er vel ingen kontroll på om det aktuelle våpenet klarer kravet? Tviler på at for eks oppsynsmenn går rundt med målebånd og måler piper for deretter og regne ut om våpenet klarer kravet med akkurat den aktuelle ammunisjonen..
Man skal vel tilstrebe å følge reglene, selvom det ikke er så stor fare for å bli tatt?
Link to comment
Share on other sites

For all del, men folk sier jo her det er mulig å klare kravet til og med med kort pipe, da burde ikke en børsemaker nekte å kappe..og da burde det heller ikke være et problem verdt og tenke på da du tydeligvis stort sett klarer kravet med vanlige elg kuler. Så sant du vet hvordan.

Link to comment
Share on other sites

hei igjen, her har det vært litt liv siden jeg dro på jobb i dag tidlig så jeg :D Børsemakeren har nå tatt tatt på seg å gjøre om jobben på nytt, løpet blir da 50 cm. DET ordnet seg til slutt, ha ei fin helg alle sammen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...