Jump to content

Samme rifle ammo for fugl og hjortevilt?


Greppe

Recommended Posts

Det er mulig dette er feil kategori, men det dreier seg om kombinasjonsjakt med kombinasjonsvåpen. 

Er det noen som har funnet et prosjektil som kan brukes både til jakt på hjortevilt og fugl. 

Dette vil vel bli et kompromiss, men det hadde vært deilig å kun forholde seg til en type ammo. 

Kaliberet er 7x65R. 

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg ladeboken foran meg, men bør det ikke holde med 160 grain kuler til begge deler. Nå sammenlignens vel 7x65R med 30-06 i ladeboken om jeg ikke husker feil, så mulig at hastigheten er litt høy ( d.v.s. med mulighet for ekspansjon i fugel, bare noe jeg antar! ). Lader ikke 7  mm selv, så jeg har ingen erfaring med noen bestemt kule, men har tidligere vært veldig fornøyd med Norma Oryx kuler ( 222 remington - 180 meter på rådyr ), liten kjøttødeleggelse på disse relativt små dyrene. En bekjent sa at det faktisk er mulig å bruke 140 grain kuler på storvilt, bare du får opp hastigheten til 850 m/sec. Hvordan trykket er da vet jeg ikke, men det bør det være mulig å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Har 7x65R ladd 150 grs Norman fmj, 154 grs CDP og Hornady IB med samme mengde mrp. Det gir likt treffpunkt i min kombi. Da har jeg ammo til både fugl og storvilt.

 

Men har liknende planer som deg, ei kule til alt. Trening, fugl, småvilt og storvilt. Kandidaten er Partizan Nova Grom 158 grs, kulene ligger klare på ladebenken. Blir moro å lade å skyte med disse på nyåret. 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Defiant skrev:

Min farfar kombinerte elg og storfugl jakt noen ganger.

Han brukte det som var egnet for elg, det fungerte på tiur'n også. Plystra igjennom som om det var helmantla.

 

Kaliberet var .308W og kulene var om jeg ikke husker feil, Nosler 11,7g.

Jøss. Jeg har skutt and med 30-06 Nosler, og det var som å riste ei punktert dundyne ut av vinduet... var stort sett vinger og bein igjen. Forsøkt det samme på røy med 6.5x55 og accubond... gjør det ikke igjen. Men jeg vet at M67 her på forumet har skutt sjøfugl med A-max med godt resultat, så det lar seg vel gjøre. Blir ikke noe annet enn helmantel på meg, ette rmine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Skaubjønn skrev:

Jøss. Jeg har skutt and med 30-06 Nosler, og det var som å riste ei punktert dundyne ut av vinduet... var stort sett vinger og bein igjen. Forsøkt det samme på røy med 6.5x55 og accubond... gjør det ikke igjen. Men jeg vet at M67 her på forumet har skutt sjøfugl med A-max med godt resultat, så det lar seg vel gjøre. Blir ikke noe annet enn helmantel på meg, ette rmine erfaringer.

Som nevnt så er jeg ikke helt sikker på om det er korrekt ang. kule. Så ta det med ei klype salt. Er mange år sia, og farfar er ikke blant oss lengere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...