Jump to content

Leupold VX-3i LRP - Vortex utfordrer?


msteiro

Recommended Posts

Ikke sett mye av denne på norske fora, men ser ut som den er likt over there, men Leupold fanser der borte er jo semi-religiøs.

Selv liker jeg egentlig Leupold siktene; nette fine sikter av ok kvalitet til en fornuftig (brukt) pris. Utvalget av retikler og turrets er også stort.

Nok om det. 

 

Nå ute med en ny langholdsversjon av VX-3 linjen. På meg virker det som de stiller ganske sterkt i klassen rimelige langholdssikter ift. valg av fokalplan, retikler, enheter på tårn (og retikkel), pris, og ikke minst størrelse. 

 

Hva tror dere med litt mer erfaring fra LH og tilhørende optikk?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner bare moa-versjoner, men det står jo om mil-versjoner i teksten... Leupold har pleid å levere bra greier. Med nøkternt zoomområde klarer de å holde kikkertene noenlunde små, skarpe og generelt bra. Fra fabrikk har de bra garantiordninger, og kikkertene regnes som solide.

En "mangel" på mange Leupoldkikkerter har pleid å være justeringsrattene, men de har blitt bedre - likevel har jeg aldri skrudd på en Lupold med annet enn ulne klikk. Men en LH kikkert med utvendig ratt og med skala på det trenger knapt klikk uansett.

Det verste med Leupold har vært importørforholdene. Kikkertene har vært priset til det hinsidige her i Norge, og pris/kvalitet har ikke stått i forhold til hverandre - det har vært vanskelig å komme gjennom med garantisaker - såvidt jeg vet er det nå ikke lenger noen fast importør, og en kan krangle med de en vil. Jeg har god erfaring med å kjøpe Leupold fra Jaktdepotet, men jeg vet ikke hvor mye han satser på merket, eller hva som tas inn.

Det dukker nok opp reviews av disse siktene temmelig fort.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Liker tanken med å holde det enkelt og fokusere på det man behøver, enn å dytte ALT inn i kikkerten. 

 

Går man inn på Customshop dukker det opp fler valg, men enig i prisnivået i Norge. Heldigvis er bruktprisene bra, men hjelper lite hvis man vil ha noe spesifikt. 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Uten å ha utrolig mye erfaring, så har jeg sett litt etter det samme. Brukt Leupold så er det vel kun Mark 4 serien etc som er noe utpreget LH/taktisk kikkert som man får brukt, de fleste er jakt eller jaktfelt lignende sikter. Problemet er vel retikkel og justering.

 

Opp mot 10.000 kan man komme over brukte Kahleser og til 15 får man mye.

Etter det jeg har fått anbefalt er det greit å se etter mil retikkel og mil tårn, da mange amerikanske blander mil retikkel og moa tårn. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil ha ny kikkert innenfor stratosferisk pris kan man ta en kikk på Sightron S-Tac 2,5-17,5x56. Denne er mil/mil på høyeste forstørrelse og har en liten opplyst dot i midten som gjør den egnet til jakt. Pris ca.8000.- ink alt fra USA eller på tilbud i Norge. Man får den både med åpne "taktiske" tårn og med vanlige target tårn med kappe. Det ligger en lyrisk lang engelsk test av denne på youtube.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...