Jump to content

Begynne med kulestøping


eriksaether97

Recommended Posts

Det blir hokuspokus når en roter seg inn i høye hastigheter, får ideer om legering og temperatur og lurer på om ikke Lano mixet 50/50 med rørossmør er perfekt til sin egenkonstuerte kule med ulike dybder på smørerillene...

 

Hold hastigheten lav/moderat og ikke overtenk så er det nesten tut og kjør.

 

Ps-

Om en handler inn alt som skal til av utstyr er det ikke sikkert en "sparer" noe...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med kulestøping i sommer, og første kaliber ut var nettopp .308. Det er ikke noe hokus-pokus. Men det er et håndverk med læringskurve. Jeg har hatt nytte av et par bøker:

 

- Modern reloading, R. Lee. Denne selger hjemmelading.no for grei pris. Gode kapitler (etter mitt skjønn) om støping, prinsipper for reduserte ladninger og forhold trykk/legering. Imidlertid nesten ingen konkrete ladedata for støpte kuler

- Cast bullet handbook, Lyman. Komlpett bok, med ladedata for en rekke kalibre og kuletenger, også endel data for ikke-Lyman tenger. Kapittelet om metallurgi er i overkant teoretisk.

-http://www.lasc.us/Fryxell_Book_textonly2.pdf.    Rettet mot håndvåpenskyttere. God innføring i metallurgi.

 

Ladedata for støpte kuler finner du også i Lymans ordinære ladebok.

 

Før du investerer i masse utstyr, er det lurt å tenke igjennom hvilke forventninger du har til kulene. Med tilstrekkelig høye forventninger blir jo alt en skuffelse. Du kan ikke regne med "matchkulepresisjon". Mine sparsomme erfaringer så langt, er at det gikk veldig greit å lage 5skudd/2MOA/100m til .308. Jeg har forhåpninger til at presisjonen blir litt bedre ettersom kulekvaliteten øker med erfaring. 

En annen ting du bør tenke igjennom, er om du har enkel tilgang til bly uten å måtte betale dyre dommer for dette.

 

Jeg synes kulestøping er en veldig hyggelig hobby. Ammunisjonen er meget behagelig å skyte med (lavt smell, minimal rekyl), den sliter ikke på løpet og demperen blir ikke så fort varm.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var hjulvekter fra dekkfirma bra bly å støype med ,men nå har de begynt å bruke en zinkblanding som er uegna til kulestøping.Hjulvekter av lastebil er fremdeles godt bly til formålet.Du kan også tømme kulefangere på miniatyr skytebanene i nærområdet.Nar det gjelder jaktammo av støpte kuler så er det lovlig å bruke da kula expangderer /sopper seg.Til jakt med bly ville jeg ha valgt et kaliber som har tung kule og stor diameter på kula i en hastighet på rundt 600m/sek.I denne klassen finner du 45/70 og 444 Marlin.Skyter du vilt med 308 i 600m/sek må du ha tilgang til ettersøkshund da påskutt vilt ofte vil gå langt før det dør,selv med gode skudd i hjerte /lunge området.Hviss blykula di er for hard vil den splintres i dyret og du får  varminteffekt av kula.Dette er også litt avhengig av hastighet på kula.

 

Link to comment
Share on other sites

Sånn omtrent.

Sånn i teorien støper en en kule av rent bly og dunker gjennom løpet, måler denne og kalibrere .001" større.

Har aldri tatt meg bryet med dette og sizer .001 over kulediameter (for mantlede kuler.).  Har gitt meg de resultatene jeg har ønsket hver gang.

 

I ditt tilfelle ville jeg brukt en .309" sizedie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...