Jump to content

Noen med erfaring på lading drivpatroner?


Tesla32

Recommended Posts

22 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Er ikke hylsen en avkortet 10.15x61 Jarmann? 

 

Jeg hadde holdt meg unna et sånn prosjekt, fort gjort å sitte igjen med svarteper når/om det går galt når ørtisju ganger normal prosjektilevekt skal skytes ut

Støtter Chiefen.v-2 100%, hold deg langt unna.

Jeg har to varianter her, den korte som jeg har komplett i originaleske måler 37mm. Mulig de samme patronene som du sikter til. Den lange "Jarman" og de fem med 1,3 Ballistitt har en kobberskilling som forsegler ladningen i hylsemunningen. Dette er industrielle greier, ikke for hjemmeladere. Har aldri hørt om at slikt er ladet av private. Jeg innrømmer å ikke ha lest eller hørt om alt her i faget.

DSC00149.JPG

DSC00150.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar hos dere begge.

Ja dette er ikke noe jeg er veldig lysten på å lade. Jeg staret tråden ifall noen satt på ladedata som 'var godt innafor' men har nettopp snakket med en annerkjendt børsemaker som har ladet disse selv. Han ville naturlig nok ikke gi meg noe ladedata da dette er for farlig å eksperimentere med. Han forklarte prosessen med å ta 348 win hylser og blokke de ut slik at de blir sylindrisk. Og om wad og kopperplate.

Det er de korte patronene på det nederste bilde.

Er nok tryggere å få tak i en eske original drivpatroner. Men det er vel like sjeldent som hønsetenner?

Takker for rådet og jeg holder meg unna dette prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vet ikke hvor vanlig hønsetenner er hos deg, men her er det nok av høns med tenner.

Har flere firekantete sinkesker som er loddet sammen med 5? drivpatroner for Kongsberg harpungevær.

Har ikke åpnet de men jeg mener det er 10,15 Jarman. Har ikke så lyst å sende de som postpakke , men du kan jo kontakte meg hvis du skulle være intresert.

Link to comment
Share on other sites

Kruttet i disse drivpatronene er ikke av vanlig type, det er som hakkede mandler og er ikke overflatebehandlet. De finnes med 3 ladevekter. Det er ikke særlig lurt å eksperimentere med dem uten kunnskap og måleutstyr. De finnes ikke i produksjon lenger, og gamle patroner har ofte krutt som er sintret sammen. Hylsen som brukes er 1015 Jarman, og de er tilgjengelig. Husk på at det finnes flere typer harpuner, linehoder og raketter til systemet, bland ikke sammen ladninger til disse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...