Jump to content

Avstandsmåler


Mondragon

Recommended Posts

Hei

 

Jeg trenger en avstandsmåler til jakta og lurer på om noen kan anbefale en

Skal brukes til orientering rundt om i terrenget når jeg sitter på post

Er mange å velge på men jeg trenger vel ikke kjøpe den dyreste til mitt bruk?

Må tåle vær og vind og kunne måle i ruskevær

Har dere noen anbefalinger?

 

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Nikon Aculon jeg er greit fornøyd med.

Kan ikke måle seg med Zeiss eller Leica etc, men til mitt bruk er den mer enn nok, da jeg som deg kun skal bruke den til kontrollmåling på post og enkel måling på reinsdyr, type er det 150 eller 300 meter.

Valgte den først og fremst fordi den er blant de minste/letteste, så grei å ha med seg.

Link to comment
Share on other sites

Siden ytelse i ruskevær er nevnt. Hvor bra er de rimeligere målerene under slike forhold?

Zeiss PRFen vet jeg måler godt selv ved kraftig nedbør, og lar seg ikke forstyrre av reflekser fra snø. En rimelig måler jeg brukte ( husker ikke modell) ga seg tidlig ved dårlig sikt og var håpløs ved sol på snødekt mark.

Ulempen med Zeiss sin er størrelse/ vekt, samt ar den etter min mening burde hatt justering av retikkelbelysning. Leica topper alle tester, så jeg ville vurdert kraftig å bite i sureplet og bla opp for en slik. Erfraingsmessig dyrest å handle noe en ikke blir fornøyd med. 

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut og tok en uhøytydelig liten test av Vortexen, da det kom en rimelig bra byge, selv her på Vestlandet.. Ikke noen problemer med å måle eks. avstanden til 168 meter ut til ei bøye i fjorden. Har også brukt den på snøføre med ok resultat.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...