Jump to content

Sierra kuler til storvilt?


bbdg

Recommended Posts

Har brukt sierra GK 225grs i 358win. Fungerte utmerket til hjort med god effekt og fine slakt. Utgangshastighet 720m/s, og her ligger nok det vesentlige. Til høye hastigheter trur eg fort du får ukontrollert ekspansjon med resultat i mykje gris og liten inntrengning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

I både 2004 og 2005 anvendte jeg 175gr SGK i min Sauer 3000 drilling 7x65R med V0 = 790m/s. Felte alene i Polen i begge år sammen 19 stykker kløvvilt fra rådyr til kronhjort. Alt har vært såkalt "knall og fall", og slaktene sa pent ut. Det jeg har også lagt merke til var den utrolig gode presisjonen jeg fikk til med SGK. Topp virkning og presisjon, anbefales. At noen kommer (som vanlig) til å anmerke at dette er en "splinterbombe" gjør meg i hvert fall ingenting. 

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt storvilt med sierra gk, men bruker den til rev. Presisjonen er helt topp, lader den med samme mengde krutt som Lapua scenar eller sierra mk i samme kulevekt og treffpunkt og presisjon er helt likt. Perfekt å ha en matchkule og en jaktkule som går helt likt

Link to comment
Share on other sites

Noen hjort og rådyr med 165grs GK i .30-06.- Stor ekspandert Diam. på denne som gir god effekt i dyrene.

Nosler hadde i en tid tilbake en kule som het "Solid Base", - testet litt denne opp imot Speer og Sierra, alle i samme vekt 165 grs,- likartede kuler og alle med boat-tail.- I disse, mine (U-vitenskapelige) tester var Sierran  min  vinner mht presisjon og den store ekspanderte diam.

 

Alle konvensjonelle kuler og kanskje spesielt de med boat-tail, har jo den ulempen at de kan separere bly/mantel - vet ikke om dette skal vektlegges så mye,.. ved seperasjonen er jo "jobben" likevel utført i dyret.

 

Om elg er det du jakter mest ville jeg kanskje likevel vurdert "Pro-Hunter" utgaven RN eller SP  i 180 grs, og da uten boat-tail.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Gunwerks skrev:

I både 2004 og 2005 anvendte jeg 175gr SGK i min Sauer 3000 drilling 7x65R med V0 = 790m/s. Felte alene i Polen i begge år sammen 19 stykker kløvvilt fra rådyr til kronhjort. Alt har vært såkalt "knall og fall", og slaktene sa pent ut. Det jeg har også lagt merke til var den utrolig gode presisjonen jeg fikk til med SGK. Topp virkning og presisjon, anbefales. At noen kommer (som vanlig) til å anmerke at dette er en "splinterbombe" gjør meg i hvert fall ingenting. 

Ser kula er anbefalt til langholdskule på hjemmesiden, så den er vel ment til å ekspandere i forholdsvis lav hastighet. Hvis man ikke jasser den opp for mye ville jeg tro man slipper "splinterbombe".Hvilke avstander skjøt du på i polen?

Link to comment
Share on other sites

Avstandene har vært mellom 30 - 200 m. Dåhjort spissbukken jeg felte på 30 meters avstand hadde ikke noe stygg utgangshull den heller, ca. 4 cm i kvadrat. Skuddplasseringen som "alltid" relativt høyt (lungene) bak bogen. 

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å prøve denne kula til min kombi Brno 300 i kal 7x57R. Ser Game King finnes i 140, 150, 160 og 175gr.

Brukes mest til rådyr men vil ha muligheten til hjort/elg også. Litt usikker på hvilken kulevekt som vil passe best i våpenet, så hvis noen vet hvilken snurr pipa på disse kombiene har hadde det vært fint.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, bbdg skrev:

Tenkte å prøve denne kula til min kombi Brno 300 i kal 7x57R. Ser Game King finnes i 140, 150, 160 og 175gr.

Brukes mest til rådyr men vil ha muligheten til hjort/elg også. Litt usikker på hvilken kulevekt som vil passe best i våpenet, så hvis noen vet hvilken snurr pipa på disse kombiene har hadde det vært fint.

Utmerket valg for en 7x57R som er kjent for å være moderat angående hastigheter. Jeg vill enten gått for 150 eller 160gr, og med såpass mye "damp" bak som mulig. Kragepatroner med sitt trykknivå ødelegger ikke låskassen uansett, hard ladd kan de maksimalt bli et problem for gamle og nedkjørte hakemontasjer. Det er fint med tilstrekkelig ytelse til en litt lengre skudd uten at denne muligheten blir ødelagt pga. for anemisk ladning.

Edit: Original riflestigning til 7x57 (R) er 1 : 9 (1:8,6) og stabiliserer nesten alt opp til 190gr problemfritt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Har prøvd Partizan 173gr og den hadde dårligste samling jeg har opplevdO.o

Den stabiliserte men ubrukelig til annet en å skape frustrasjon:trist: 

Blir nok å prøve 160gr. Noen som har egnet ladedata kan gjerne poste de her;) Gjerne med skytterlagskrutt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen hjort med 225grs GK i normal fart fra en 35whelen, ingenting oppsiktsvekkende. Hull gjennom dyret, det dør, ikke noe kjøttødleggelse å snakke om.

180grs PH har jeg brukt i 30-06, samme resultat  (men samme kule/ladning gikk i filler på en grisånn med 30kgs slaktevekt..),

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har brukt 165 grs GKHP https://www.sierrabullets.com/store/product.cfm/sn/2140/308-dia-165-gr-HPBT ladet til ca 860 ms noen år. Jeg har ikke skutt storvilt med den men jeg har skutt to rever og noen skjærer med den. Kula trenger nok mer motstand for å ekspandere enn blyspiss gjør. Jeg har ikke fått den til å ekspandere. Revene har hatt ca 7,82 mm utgangshull og de løp ca 40 og 70 meter etter treff i lungene. Skjærene har vært hele og fine, men helt døde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...