Jump to content

Trenger andres erfaringer! (Athlon)


Salty_viking

Recommended Posts

Hei

Hadde jeg vært deg,hadde jeg spart opp etpar lapper til og satt av en kveld på finn.no.

Veldig mye kvalitetsoptìkk å velge mellom i 8-9000 kr klassen.Jeg hadde gått for et europeisk sikte ihværtfall,men lykke til uansett☺

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett i et Athlon sikte, men SFP-moa-ukjent merke høres ut som ei megaoppskrift på lav bruktpris iallefall. Hva skal du bruke det til? Bruken sier til en viss grad hvorvidt moa eller mil, eller SFP eller FFP er lurt. Og til enkelte ting er forskjellen omtrent brukbar/ikke brukbar. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, AKL skrev:

Hei

Hadde jeg vært deg,hadde jeg spart opp etpar lapper til og satt av en kveld på finn.no.

Veldig mye kvalitetsoptìkk å velge mellom i 8-9000 kr klassen.Jeg hadde gått for et europeisk sikte ihværtfall,men lykke til uansett☺

 

Amerikansk eller europeisk spiller ingen rolle slik jeg ser det. Men prisklassen du nevner gir nok bedre kvalitet. Billigkikkert kan sikkert være bra. Men det er ikke noe keg er villig å ta sjansen på. 

13 timer siden, M67 skrev:

Jeg har aldri sett i et Athlon sikte, men SFP-moa-ukjent merke høres ut som ei megaoppskrift på lav bruktpris iallefall. Hva skal du bruke det til? Bruken sier til en viss grad hvorvidt moa eller mil, eller SFP eller FFP er lurt. Og til enkelte ting er forskjellen omtrent brukbar/ikke brukbar. 

 

 

K

Du har nok rett. Takk for oppklaringen. 

 

jeg er ute etter et allsidig sikte, jakt på smått, rovvilt, storvilt på toppjakt og litt skogjakt. Jeg har også en aimpoint 3000 for tett skog. Ønskelig at det egner seg til skumringsjakt men det er noe jeg kan ofre for andre egenskaper. Jeg vil ha MIL/MIL rett og slett fordi jeg foretrekker metrik systemet. Og jeg vil ha mulighet å regne distanse med retikkel.  Jeg har forsåvidt bestemt meg for å spare til å øke budsjettet og har sett litt på BURRIS XTR II serien i 3-15x50 eller 4-20x50. Jaktdepoet har lagt til disse i sortementet. 

 

Mye å tenke på når jeg vil ha allsidighet. Noe må ofres for det ene og det andre men noe swarovski eller zeizz blir det ikke. Jeg har ikke økonomi til dette. Man får svi sånn sett når man jobber i helsetjenesten, må prioritere hver krone?

Link to comment
Share on other sites

zeizz fins ikke så det trenger du ikke å bekymre deg for ;) 

 

Sitat

eg vil ha MIL/MIL rett og slett fordi jeg foretrekker metrik systemet. Og jeg vil ha mulighet å regne distanse med retikkel

Skal du drive med ren LH-skyting? Til jakt er avstandsbedømming med retikkel nokså poengløst i laserens tidsalder. Og de koster noen hundre kroner for å måle til relevante toppjakt-avstander.

Hvis du ikke trenger langholds-ergonomien, utvendige ratt og fancy retikkel, så vil du få mye bedre bilde for samme prisen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, M67 skrev:

zeizz fins ikke så det trenger du ikke å bekymre deg for ;) 

 

Skal du drive med ren LH-skyting? Til jakt er avstandsbedømming med retikkel nokså poengløst i laserens tidsalder. Og de koster noen hundre kroner for å måle til relevante toppjakt-avstander.

Hvis du ikke trenger langholds-ergonomien, utvendige ratt og fancy retikkel, så vil du få mye bedre bilde for samme prisen.

 

K

Jeg har lyst, og planlegger å drive litt langhold ja, men hovedsaklig jakt. Det er en av grunnene til at jeg valgte sikte med tårn. Som sagt, allsidighet. 

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke akkurat det siktet men skal siktet brukes til allsidig jakt er det noen ting som er negativt.Ei jaktrifle skal bæres og bæres og bæres jakter du 40 døgn i året skyter du ofte bare i sekunder.dette siktet er stort og tungt og utvendige tårn  på ei rifle som bæres mye er ikke noe særlig i det heletatt ting som stikker ut blir ei ulempe.

Det kanskje viktigste er at synsfeltet er ganske trangt 12m burde vært 16-18m.Hvis ikke nattjakt er greia er lavmonterte kikkerter med 32-42mm objektiv og lave justeringstårn

veldig hendige

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Athlon er en av de fortest voksende firma i usa  som selger  kikkertsikter.  

I Norge er det Brunst As som selger dem .

 God service der  !    fikk erstattet min første sikte uten problemer ( Athlon har livstids garanti ) 

Du få logge deg in på  Athlos sin  FB gruppe  og titter der . 

Jeg har en Athlon Helos 6x24  og en Argos BTR  6x24  .

Begge FFP MIL med opplyst retikel ( Juletre ) 

Den Midas har jeg ikke prøvt siden jeg liker FFP og MIL MIL 

 

Klikk på min Argos er bløt , måtte rense hele tårnhus innvendig og smøre på silikon , så hjalp det 

Min Helos er helt annerledes...meget klare og fine  klikk som stemmer ..1 mil er 1 Mil 

Glas er veldig ok 

Begge har god øye avstand 

Har kun 13 mrad etter sikte er blitt 0 stillt på 100 meter , så det spørs om den holder for 1000 ++ 

 

Om de er jaktkikkerter er en annen sak..kanskje litt for store og tunge  og 6x24 er vel for elgen som stå 600 meter  og lengre unna 

For jakt hadde jeg heller valgt en annen kikkert som har  3-9 -12-14 ( uten at det må være Zeiss eller Svaroski for den saks skyld ) 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Kunne godt prøvd 1-6x24- men den har som alle de rimeligere siktene i denne størrelsen flerfarget juletreretikkel?

 

Hverken Midas eller Cronus i 1-6 har en juletre :)

Cronus kan neppe tas som et billig sikte. ??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 21.7.2017 den 22.36, per i skrev:

Er litt nysgjerrig på de siktene har du kjøpt et

 

Hei igjen. Ja jeg har investert. Jeg gikk opp i budsjett pris og landet på Burris XTR II 4-20 med FFP G2B mil-dot retikkel (opplyst). Så langt fungerer kikkerten strålende, den er meget presis og zero-stop funksjonen er uhyre handy. Det ENESTE jeg har å pirke på er at øyeboksen er svært liten på 18-20 mag. På jakt holder jeg meg stort sett til 4-15 så ikke noe stress. fra 16 og over det er brukt på lengre hold i forbindelse med trening og øving på distansemåling med retikkel. Ellers er glasset overraskende bra for prisen. Kan se detaljer på hus over fjorden som er ca 4-5 km luftlinje på maks mag. 

 

Jeg står klar til jakta i høst og om jeg får en "close-range" post på elgjakta har jeg en rødpunkt i bakhånd som er skutt inn, i tillegg til en eldre redfield 2-7x.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...