Jump to content

Hvilken trangboring har jeg?


seawolf

Recommended Posts

Jeg har en eldre ungarsk sideligger i kaliber 12 / 70 ( FEG Hungaria 100 ES)
Stort sett brukt til litt andejakt og villmink, noe den har taklet helt ok.
Jeg antar (?) at trangboringen er 1/2 i høyre og 1/1 i venstre løp, men er litt usikker.
Stemplene er henholdsvis 17,8 og 17,3 mm.
Kan ekspertisen fortelle meg hva jeg har?

Jeg er også usikker på om denne takler stål lerduepatroner.
Stemplene sier meg lite, annet enn at den ser ut til å være produsert i 1973.
Hagla virker å være solid bygget og er teight og fin på alle måter.

 

CIMG2209.JPG

CIMG2213.JPG

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

1/1 og 3/4

 

Er ikke riktig enig her Chiefen,- det skiller 0,5mm, så om begge løpene i utgangspunktet har samme borrning er nok chokene her 1/1 og 1/2.

For å fastslå med sikkerhet må man vite løpenes Diam.- vanligvis varier dette mellom 18,3 -18,5 mm (fra forskjellige produsenter) - står sikkert stemplet noen plass.

 

Om du mener 24grams lerduepatroner (stål), så er ikke dette noe problem mht trykk, men bruk høyre løp med 1/2 choke.- Jaktpatroner (stål) er kanskje ikke så lurt med denne.

Link to comment
Share on other sites

Høyre løp måler 17,6, det venstre 17,1 ved munningen, målt med litt slarkete skyvelær .

 

Jeg tenkte på lette lerduepatroner ja.
Til jakt på gakk gakk i våtmark brukes det vismuth, ellers bly på mink, kråke og skjor ;)

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Løpsdiameter er alltid større enn trangboringen ved munning, det er jo denne strypningen som utgjør grad av choke.

Stemplene; 17,8 og 17,3 er målene ved munning, men for at de skal ha en mening må målet inne i løpet være kjent. Som jeg tidligere skrev ligger disse mellom 18,3-18,5 mm på "eldre" hagler.- Nå er jo "over-bore" blitt populært og er det nye og løpene blir boret til større Diam. 18,6mm + .- Dette skal da selvfølgelig gi bedre hastighet og skuddbilde :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg stjeler denne tråden litt da jeg er i samme situasjon.

Jeg har ei MC Kinley o/u som ble kjøpt først på nittitallet. Øvre pipe har stemplet 18,4 og måler 17,55 mm ved munning. Nedre pipe er stemplet 18,5 og måler 18,04 ved munning. Er det noen som kan si hva trangboringene blir da? 

Link to comment
Share on other sites

Der ser man, to forskjellige løpsdiam. i samme våpen.- Egentlig ikke så helt uvanlig i litt eldre hagler.

 

Prinsippet er; 1mm strypning ved munning = (1/1choke)-full trangboring, - 0,5mm = (1/2choke) halv trangboring osv.

Om munning er lik med løpsdiam. er dette selvfølgelig Cyl. dvs helt uten strypning.

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar bobby.

Da er øvre pipe tatt opp til 17,9 mm etter noen timer jobb med bremsesylinderhon og elektrisk drill. Det skal gi 1/2 trangboring som er grensen for bruk av stål lerdueskudd i halvgamle hagler, etter hva internettekspertene sier..

Edited by ruger1022
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir sikkert bra.

 

Jag gjorde selv denne "operasjonen" noen år tilbake, - "åpnet" en sideligger jeg har (Merkel 8).

Satt noen vinterkvelder med el.drill (fra kammer-enden) og et elektrikerrør med smergelpapir i andre enden, prøveskjøt imellom på papir for å få ønsket resultat og skuddbilde med patronene jeg brukte mye på den tiden, Gyttorp Röda papp US 7.

Resultatet ble bra,- mye lettere å treffe rypene. De litt eldre tyske Sauer,- Merkel og Simson skjøt ofte meget (for) trangt.

Link to comment
Share on other sites

På jobb, (bilverksted) Denne går ned til 16mm da det er slitte steiner på den. Brukte den slik som den var først, men det gikk veeeldig sakte. Tok en runde med 180 smergelpapir over steinene så ble det litt bedre. Avsluttet med 600 og 1000.

Biltema ser jeg har en som starter på 11/16 , dvs ca 17,5mm.  Fjernes bare steinbelegget og det brukes en runde med smergelpapir så funker sikkert den

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk, i denne tråden var det mye nyttig faktainfo!

Var så heldig å få en "ukurant" drilling (kal 12-70/6,5-55), som er ideell til mitt bruk!

Har lurt på trangboringsgraden, da intet er stemplet. Våpenet er en "Sauer-Suhl, made in GDR".  Fikk kyndig hjelp før kjøp, og har skjønt at denne merkinga kan stamme fra flere produksjonssteder i gamle Sovjetunionen. Fikk derfor låne egnet micrometer for innvendig mål hos lokalt verksted. Målt i munning samt 5cm inn:

Måla jeg finner er:

Venstre: 18,44mm inne/ 17,37mm munning

Høyre: 18,47mm inne/ 17,55 mm munning

Hvis jeg har skjønt alt ovenstående rett: Jeg har altså >1/1 choke i venstre løp og >3/4 i høyre, og bør dermed styre unna stålhagl?

 

mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...