Jump to content

Leting etter et sted å skyte


unopara

Recommended Posts

Sitter og ser på kartet for å finne et sted å skyte med rifle så jeg trenger ikke å være avhengig av skytetider på skytebaner. Jeg finner noen øde steder i nærheten, men vet ikke have skal jeg regne som sikker avstand fra hus med tanke på lyd. Er 800m-1km nok eller blir det for lite? Er også bakker og skog i veien så jeg vil tro at det demper lyden litt.

Andre tingen er å finne grunneieren. Hvordan går jeg frem å gjøre det? Det ble sikkert spurt 100 ganger før, men finner aldri et presist svar og noen av trådene er borte når jeg trykker på linken på google.

Edited by unopara
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at dersom grunneieren ikke kjenner deg fra før, eller kjenner noen som kjenner, har et forhold til formålet med skytinga di, eller lignende, så vil det bli temmelig vanskelig. Men om det skulle gå i orden må det være sikker bakgrunn, ikke rikosjettfare av betydning - du må ha sikt til kulefanget og nok sikt på sidene av det (du kan ikke skyte mot en skogkant liksom, selv om du vet det er en bakke inni der) - og så må du ikke sjenere naboene så mye at de får enten grunneier eller Politi til å stoppe deg. Evt. bli enig med dem om at det er greit på forhånd.

Når man står på "bøgda" som representant for det lokale skytterlaget, hvis styre består av halve slekta til grunneieren - så er det vanskelig nok - så lykke til. Pass på å være en god representant for oss skyttere.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enkelt og enkelt..

 

Jeg søkte til politiet om å få skyte på en skogseiendom som står på mine foreldre. Nærmest bare for å informere om at her vil det smelle litt, dersom noen turgåere tipser om mulig tjuvjakt.

La ved kart som viste hvor og at det var ca 6 km til nærmeste nabo. Det ble mye frem og tilbake..

Kjapt oppsummert; ingenting måtte stå igjen, alt av skivematriell etc. måtte fjernes etter hver skyting, ellers var det å anse som "opprette skytebane" med de krav det medfølger. Jeg kunne ikke skyte sammen med noen, da var det å anse som "organisert skyting". Var formålet trening og ikke noen få skudd i.f.m innskyting av kikkert, måtte saken behandles ytteligere m.t.p støy og berørte parter i forhold til det. Jeg gadd ikke..

Link to comment
Share on other sites

800-1000 meter til bebyggelse kan du med stor sikkerhet regne som for liten avstand når det gjelder lydproblematikk.

Jeg bor 5,5 km fra en skytebane. Til tross for flere massive og høye åser mellom bopel og banen, hører vi skyting godt under enkelte meteorologiske forhold. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, MorganKane skrev:

Kjapt oppsummert; ingenting måtte stå igjen, alt av skivematriell etc. måtte fjernes etter hver skyting, ellers var det å anse som "opprette skytebane" med de krav det medfølger.

Synes du ga opp veldig lett. :) Men jeg vet jo ikke helt hva du planla, av rigging på banen. Og om du så for deg at x-antall av vennegjengen skule drive regelmessig trening der. Tolkningen til "øverigheta", var nok noe streng. :(

 

Jeg har skutt på flere privat arealer opp i mellom årene og aldri søkt om noen tillatelse. Tolkningen av rigging av bane og bruk kan nok tolkes. Men det viktigste etter tilatelse av grunneier, er vel sikkerhet, dernest at naboene er velvillige. Og ofte er sikkerhet og lyd, et viktig moment for dem. Lyd går på Naboloven. Men er naboene uvillige og annmelder, kan det bli et problem. Så de nærmeste naboene, bør akseptere skyting i området. Og sjekk Politivedtektene i aktuell kommune, de kan ha noe å si om skyting. Vanlige restriksjoner er: "tettbebygd område" (og defnisjon av hva det innebærer i den kommunen), nær offentlige plasser, veier, mye brukte stier, o.l.

 

Men litt planlegging, er det ikke mye som må rigges på et slikt sted. Minst mulig, spessielt i begynnelsen. Det helt enkleste er å ta med en lekte (el.flere) slå den ned i bakken og så montere skive. Da har en blink! Enkelt og raskt å rigge ned igjen. Og denne kan nok "dras" litt videre, på forskjellige måter. Men begynne å bygge/støpe og lage noe som minner om en permanent skytebane, er selvfølgelig i strid med lovverket. Da kreves en "Godkjenning til skytebane", med Søknad, Nabovarsler og div annet. Men litt tilpassing kan da gjøres, hvis grunneier tillater. Ellers er det da lite som MÅ være ferdig opprigget, for å benytte et sted til skyting!

 

Det står vel ingen ting i lovverket, om antall personer som kan bruke "banen", samme med hyppighet på bruken. Men grunneier kan ha noe å si om det og hvor ofte det skal skytes. Men er det en fast gjeng og faste tider og alt som minner om organisert trening, er dette i strid med lovverket. Bør jo ikke være noe problem å unngå dette. De fleste steder jeg har skutt privat, har jeg primært skutt aleine. Men, tidvis så har vi vært 2 - 3 stykker. Har også skutt i et par sandtak, hvor vi ofte var flere, men da rigget vi opp og ned alt hver gang. Ellers så har det vært litt forskjellig rigg.

Link to comment
Share on other sites

TS. Som M67 nevner så er ikke dette enkelt, hvis du ikke kjenner grunneier og er på "godfot" med vedkommede. Jeg ville ikke tillatt at en (el.flere) ukjent fløy rundt med våpen på mitt område. Ville du? Du må gjerne prøve, men personlig så tror jeg det er "dødfødt" prosjekt. :(

 

Via bl.a. Norgeskartet finner du G.nr og B.nr., på aktuell eiendom. Ved å se på info. om eiendommen, kan du gå videre til Seeiendom.no, med innlogging. Alt via kartet. Men med G.nr/B.nr, eller komplett adresse, kan du også gå direkte inn på Seeiendom.

Link to comment
Share on other sites

For en fersk skytter som ikke er "konfirmert" i riktige og trygge vaner, så er det å skyte alene "et sted man kan skyte" - en stjerneoppskrift på ¨lære seg uvaner, både direkte og indirekte sikkerhetsmessig - våpenhåndtering og hva en slyter på og ikke skyter på.. Jeg er ikke sikker på om det er lurt dersom man ikke er helt bevisst på dette.

Jeg kjenner ikke trådstarter,men jeg kjenner mange tilfeller der slik skyting har vært uheldig. Både for skytterens utvikling, hans rykte og omdømme, og for omdømmet til skyting generelt - jeg har selv blitt konfrontert med "disse tullingene som skyter" - som jeg ikke aner hvem er. Jeg har selv - flere ganger - mistet muligheten til å skyte hos en grunneier på grunn av at andre har oppført seg feil - på grunn av for lite erfaring og innsikt i hva de driver med. 

Selv om jeg fra grunnen av er delvis selvopplært innen skyting, som ungdom (av typen, "her er ei 22LR-rifle, nå er du forsiktig" ) - så foregikk det med ukentlig påfyll av riktige holdninger på DFS trening - OG det er likevel et under at det gikk bra - så er jeg ikke sikker på at det er lurt å skyte for mye alene som fersk skytter - mine unger får endel tettere oppfølging enn jeg fikk for å si det sånn.

Og spørsmålene til TS indikerer ikke bare en fersk skytter, men en skytter uten kontakt med skyttermiljø - og det mener jeg faktisk er uheldig. Fin deg en klubb eller et skytterlag, det vil du tjene på.

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...