Jump to content

heman

Recommended Posts

Jeg har endelig kjøpt hus med en verksted-bod. Den skal nå innredes og jeg har lyst til å begynne å lage kniver. I første omgang skaft. Spørsmålet mitt er hvilke verktøy jeg MÅ ha, og egentlig hovedsakelig hvor dyre må de være? Kan jeg til hobbybruk klare med med Meec-produkter fra Jula? 

 

Planen min var å kjøpe båndsag, skrustikke, sylinderborer, bånd- og  disksliper. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar erikraude!

Da kjøper jeg en skrustikke først, og resten har jeg ?

Jeg var oppe på Jula og kikket på båndsag ol. fra Meec. Det utgår. Så utrolig dinglete og kleint ut. Jeg tror jeg heller sparer litt og kjøper noen hakk dyrere. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mye man trenger for å lage en pen kniv :) 

Når det kommer til båndsag, er det veldig kjekt å ha. Skal du ikke bedrive avanserte ting, kan du handle noe billig ræl. Selv har jeg båndsaga til Cotech, den fungerer greit nok til mitt bruk. Litt knot å bytte blader, men med litt trening går det greit. skjærebordet er en vits, men det man fort fikse selv ved å lage et trebord å sette oppå. Fordelen med båndsag er at du i det minste kan skjære til materialene så du slipper masse arbeid. Også om du finner materialer selv. Og ikke kjøp orginale bladene, de er bare søppel. 

Det verktøyet jeg bruker mest, 1 vanlig fil, 1 stk rasp, sandpapir og har invistert i en benkborrmaskin. Det underletter veldig syns jeg. Også om du skal bli pirkete å kjøp deg ett sett med nålfiler, veldig fint når du skal finjustere og feks tilpasse knivbladet til skaftet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tusen takk for svar folkens! 

Jeg endte opp med en båndsag av merket Meec og den funker fint til mitt bruk til nå ??

Jeg var å kjøpte en brukt benkborre/sylinderborremaskin i går. Så nå skal jeg ut i boden å jobbe videre med kniv nr 1 og starte så smått på kniv nr 2 ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...