Jump to content

Våpenamnesti; registrere rifle, vet ikke navnet den står i


sjorgen

Recommended Posts

Skal være våpenamnesti fra 1 mars, og i den sammenheng tenkte jeg å få registrert over på meg ei rifle som har stått her i en skap i noen år. Egentlig usikker på om jeg trenger å benytte meg av amnestiet for å få den registrert på meg, men her er greia:

 

Rifla er arvegods; farfar fikk den da han var i heimeværnet under/etter 2 VK, onkelen min fikk den, og nå er den hos mine foreldre. Men jeg vet ikke hvilket navn den står i, og vet ikke om min onkel noen gang tok seg bryet med å få satt rifla i sitt navn. Sistnevnte tok den med seg til foreldra mine en gang for noen år siden da han kom på besøk, men den ble av forskjellige grunner glemt og ble stående i skapet. Nå tenkte jeg å ta den i bruk, så da vil jeg få ordna papirene.

 

Men hva skjer om det kommer frem at onkelen min har hatt rifla og brukt den til jakt i flere år, da uten å ha hatt papirene i orden? Blir dette dekket av amnestiet?

Link to comment
Share on other sites

I så fall...., vil jaktturer i gamle dager, med (kanskje) uregistrert våpen, være den minste bekymringen hans. Ta en tur på våpenkontoret, legg frem det du selv mener er relevant, så får det gå som det går.

 

Enten børsa står registrert på din farfar eller din onkel, eller ikke er registrert, bør det være problemfritt (under amnestiet) å få den registrert på deg, uten å grave så mye i fortiden. Men det er egentlig bare Våpenkontoret som kan gi deg ett klart svar på dette.

Link to comment
Share on other sites

TS. Hvis våpnet er lovlig ervervet, skal den jo stå på den bestefar, eventuelt overført til din onkel i ettertid. Står våpnet på førstnevnete, eller onklen, må du vel ha en tilatelse/overførsel fra dem.

 

Står ikke våpnet regstrert på noen av dem, eller andre, går det nok greit å registrere våpnet, selv om det har tilhørt forsvaret for mange ti-år siden. Står det registrert på andre, vil vel dette fremstå som et stjålet våpen.

Link to comment
Share on other sites

Står det registrert på andre, vil vel dette fremstå som et stjålet våpen.

Og det er der Våpenamnestiet kommer inn. Det skal være trygt for deg å ta kontakt med politiet uansett tilfelle. Og ingen forventer at du skal ha tillatelse fra noen som er død/borte.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en veldig vanlig problemstilling, og ikke noen krise for TS. Våpenkontor pleier å være behjelpelig med å finne ut av slikt, eller TS kan sende meg PM med våpennummer, kaliber, merke og modell så kan jeg ta et søk i registeret for ham (jeg jobber ikke på våpenkontor, men har lesetilgang på våpenregisteret).

 

Våpen som har tilhørt noen i slekta er som regel registrert på en eller annen, ofte en avdød eller en dement på gamlehjem, og er blitt "tatt vare på" uten at papirene er kommet i orden. Alternativt, hvis det i sin tid var et mobvåpen utlevert i HV eller annen forsvarsgren, så kan våpenet finnes i forsvarets våpenruller. Dersom det skulle vise seg å være en gammel HV-mauser gidder neppe Forsvaret å kreve den tilbake etter så mange år, det går sannsynligvis greit å få den registrert da også.

 

Våpenkontoret skal kunne være behjelpelig med å finne ut om våpenet er registrert og i så fall på hvem.

 

Har du flaks så er det registrert på din farfar eller andre du slekter på i rett linje, da kan børsa overdras til deg som arv uavhengig av amnestiet. Du trenger da signatur fra alle arvinger i første ledd (eller deres arvinger igjen) om at de ikke er interessert i våpenet, slik at arven tilfaller deg.

 

Alternativt så kan den være registrert på din onkel eller andre utenfor nærmeste slekt (ikke i rett linje derfor ikke mulig med arv). Da må du i så fall søke på vanlig måte og få rette eier eller dennes arvinger til å signere som selger på ervervstillatelsen. Dersom det kan dokumenteres at våpenet tidligere har tilhørt din farfar kan det hende du kan få overta med grunnlag affeksjon, altså utenom jaktvåpengarderoben, selv om våpenet nå skulle være registrert på noen du ikke nedstammer fra i rett linje.

 

Skulle våpenet vise seg å være uregistrert, så går dette under amnestiet og du kan få den registrert som amenstivåpen såfremt den ikke er meldt stjålet eller noe slikt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...