Jump to content

Våpen til beverjakt


RuneElling

Recommended Posts

30-06 går helt sikkert bra. :smile:

Det viktigste er kanskje at du skyter presis med den. Det blir et lite mål, og det er om å gjøre at beveren blir liggende etter skuddet. Kravler den uti vannet kan du ha et problem.

 

I farta tror jeg det er samme anslagskrav som til rådyr. Da vil ikke 9X19 holde kravet. Selv om den helt sikkert hadde tatt knekken på bevern. Men regler er regler.

Link to comment
Share on other sites

 

I farta tror jeg det er samme anslagskrav som til rådyr.

 

Stemmer det :wink:

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt bever med både .222 med 40 grs Vmax og .308 med 150 grs Federal Fusion. Førstnevnte ga lysbrytervirkning uten gjennomskyting, mens sistnevnte ga gjennomskyting, slengende tarmer og kaos. Det rare var at treffet med .308'en var bedre enn med .222'en. Jeg hadde lest at treff midskips på kroppen var det beste, men det ble en kje opplevelse med .308 for min del i hvert fall.

 

Nå har jeg jaktet veldig lite på bever, men de to jeg har skutt, har i hvert fall gitt meg inntrykk av at finkalibret med en kjapp liten "granat" funket best.

 

Om det blir mer beverjakt på meg noen gang vet jeg ikke, men vel... Sist gang jeg var på beverjakt, for to eller tre år siden, ble jeg i stedet sittende fem, seks meter unna og se på mor gnafse på trepinner mens ungen gjorde alt for å ødelegge for a mor, så jeg tok frem kameraet og tok bilder i stedet! Etter det har jeg ikke søkt om beverjakt heller... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har skutt rundt femten bevere med 6.5x55. Oryx eller Fusion. Funker bra, men høl tvers i gjennom. 

En er skutt med .308, Fusion, skrått forfra. Stygt høl ut, stygt skinn. 

To stk med .223. Første med Sako-ammunisjon, mener den het Hammerhead. Den daua i smellen, skled ut i elva og forsvant før kanoen var på plass. Fjorårets ble skutt med Federal varmint-something. (Husker ikke navnet) Som forventet ble det ikke noe utgangshull, kula lagde graut av hjerte og lunger, og dett var dett. 

Konklusjon: .223 med varmint-something heretter. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...