Jump to content

22 lever action


hikkas

Recommended Posts

Etter å ha prøvd en gammel marlin 22lr lever action, har jeg nå meget lyst på lever action i 22lr. Ser at Aspeli våpen har Henry rifles. Noen som har noen erfaringer med de? Eller anbefaler dere noe annet?

 

Aspelie's Henryer er sikkert like bra som andre amerikanske/japanske bøylegeværer i .22 :winke1: Har egenerfaring med Winchester 9422 - og det er i allefall et helt kurant valg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har en Henry Frontier med octagon løp.

Godt fornøyd med denne, virker å være av god kvalitet. Ble litt imponert av presisjonen.

De åpne siktene er så som så... Grei nok til plinking på 50m utover det blir det vanskelig.

Satt ett kikkertsikte på min midlertidig mens jeg leter etter alternativer til standard siktene som følger med.

Jeg ga vel rett under 5000 for min og synes kvalitet og presisjon står seg godt i forhold til prisen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

Jeg er også ute etter en kurant bøylerifle i .22. Har nå ute en annonse for å se om noen vil selge meg en pent brukt Winchester 9422 eller en eldre Marlin 39a til en vettug pris.

I likhet med trådstarter kikker også jeg nå nærmere på en ny Henry i 22. som et alternativ til ovennevnte våpen. Jeg har i den forbindelse lest mye om Henryen i ulike amerikanske nettfora der mange skryter børsa opp i skyene, da særskilt med tanke på servicen fra produsenten som ettersigende er en familiebedrift med nettopp god service i høysetet. På den annen side er det flere amerikanske brukere som er lite fornøyd med at Henrys salong er av en noe lavere kvalitet i forhold til de gamle børsene fra Winchester og Marlin, dette nok for å holde prisen nede vil jeg tro etter hva jeg har lest meg til. Flere amerikanere ser ut til være skeptiske til at deler av våpenet er laget av en eller annen form for lettmetall som er malt og ikke blånert etter hva jeg har lest meg til, enkelte har også hatt mateproblemer med børsa skal jeg tro det jeg har lest.

Selv har jeg falt litt for utgaven Henry kaller "Frontier" og synes jo derfor det er spennende å lese Rodges tilbakemelding i denne tråden. Jeg håper Rogde leser dette og kanskje legger ut noen bilder av sin børse? :D .

Er det forresten noen av dere som har erfaring med Aspelie´s våpen? Jeg hadde ikke hørt om dem før jeg begynte jakten på en bøylesalong.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kan varmt anbefale Henry! Har Golden Boy og den vanlige blånerte Henryen i 22LR. Selv om Golden Boy ikke er "skikkelig" messing så holder den en meget god kvalitet. Eneste aberet med brasslite, som de kaller det, er at det holder seg skinnende pent. Det blir altså ikke "grønt" som vanlig messing. Men det holder jo en kul bling faktor, og ser bra ut. Mekanikken til Henry er som vanlig langt over gjennomsnittet, som kniv i varmt smør. Golden Boy har dessuten cowboyløp! 8 kantet. Det er jo bare helt tøft! Kan ikke se at presisjonen står tilbake for CZ455, når jeg et par ganger har brukt kikkert på den. Prøver å holde meg til original semi buckhorn siktet, men ryker nok på en peepsight snart. Blir ikke helt komfortabel med semi buckhorn sikter.

Mange har vært skeptiske til at kassa ikke er laga av gode gamle materialer, men det viser seg at materialene som er brukt holder i lange baner. Man ser og at Golden Boy selges mer og mer, da det viser seg at man ikke sliter de ut i det hele tatt, som var fryktet til å begynne med. Fit og finish er outstanding på Henry. Alt er tilpasset meget bra. Stokkmaterialene, spesielt på Golden Boy ser meget bra ut. Amerikansk valnøtt er det vel. På den blånerte er de ikke fullt like fine, men fortsatt meget bra. Mateproblemer har jeg aldri hatt på noen av de, bortsett fra et par ganger da jeg har prøvd 22 short. Da hender det at et par runder kommer ut litt alternative veier.

 

Har handla både Golden Boy og en Henry 45-70 fra Aspelies våpen, og har bare gode ting å si om butikken og mannen bak. Triveligere kar skal man jaggu lete lenge etter. Han er virkelig interessert i at kunder skal få en så god service som mulig. Drar man innom butikken så kan man fort ende opp med å ha vært der noen timer. Er jo hyggelig å prate med en cowboy fra Toten!

Link to comment
Share on other sites

Aspelie`s Våpen kan man trygt handle fra ja. Som "22Svendsen" skriver hyggeligere kar skal du leite lenge etter :mrgreen: Blir fort en time eller to når du er der. Han har mye nytt på gang hele tiden og service er i høysete hos han.

 

Han jobber med ny hjemmeside om dagen. Men da han har full jobb uten om butikken, så tar slike ting litt tid. Men ringer/mailer du bestillinger er det prioritert #1 hos den mannen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...