Jump to content

Kontrollere treffpunkt ved ny pakke ammo


Sakoo

Recommended Posts

Ser ingen grunn til å kontrollere dette, hvis det er samme ammo du har skutt inn med.

Hvis det er samme produsent, kule og samme oppgitte utangshastighet på eska, så er dette bare tull å drive med.

Eventuelle variasjoner på denne ammen er nok mye mindre enn egenspredning på både våpen og skytter.

 

Du sjekker treffpunkt når du bytter ammo, annen produsent, kule eller kulevekt. Etterhvert kjenner du rifla di så godt at du vet hvilke differanser det er.

Til normal jakt er dette mer enn godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Denne type ammo er mer enn lik nok uavhengig av lot-nr, i forhold til det den brukes til. Dette er å konstruere et problem.

 

Hvis du er så god til å skyte, har ei så god rifle og skyter på avstander der en eventuell differanse mellom lot-nr har betydning. Så spør en ikke om dette, tviler også på om det da brukes Lapua Mega fabrikkammo. Misforstå meg ikke Lapua Mega er super ammo det, til normal norsk jakt.

 

En kan selvfølgelig skyte 3x5 skudd fra hver pakke og jakte med de siste 5, til en finner ut at dette har lite for seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da aldri sagt at man skal bruke 75% av pakka på å bekrefte treffpunkt. Dersom man trenger 15 skudd på det, så bør man glemme treffpunktverifisering, og konsentrere seg om skyteferdighetene. Verifisering av treffpunkt er et spørsmål om å sende avgårde et enkelt skudd mot skiva og bekrefte at treffpunktet er som forventet (evt. et til om man vil være dobbelt sikker).

 

Hva angår "mer enn lik nok", så er man som jeger (jeg går ut fra at spørsmålet dreier seg om treffpunkt for jaktformål, ettersom Mega er jaktammunisjon) ene og alene ansvarlig for utstyret som brukes. Dersom fabrikken skulle ha endret ladningen, så er det ikke dermed sagt at de informerer om det.

 

For min del er diskusjonen kun interessant rent prinsipielt sett, da jeg lader min egen rifleammunisjon. Dermed har jeg stålkontroll på ladning og lotnummer, og når noe endrer seg, så bekrefter jeg at resultatet er det samme før jeg drar på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Støtter 8X68S her. Enkelte prøveskyter hele tiden. De får nesten ikke gjort noe annet en å prøveskyte.

Det at to pakker fabrikkladet Lapua Mega (ladet i samme tiår), skal ha så stor variasjon at det er merkbart på de avstandene en Lapua Mega "bruker" skyter på, er nok som tidligere nevnt et konstruert problem.

Kan sikket være mulig å se forskjell når man passerer 300-400m, men da bruker man forhåpentligvis ikke Mega.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...