Jump to content

Hvilken ferdig ammo til 6.5X55 anbefales?


Hare4

Recommended Posts

Jeg har en Sako 75 Kaliber 6.5X55 men 40cm løp og Maxim demper. Skal bruke den på småvilt, rådyr og litt Hjort. Har annen Sako til Større dyr i kaliber 30-06.

 

Hvilken ferdigrulla jaktskudd anbefaler dere, som har grei kulebane ut til max 250m. Bly eller Homogen kule?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke facebook, så du må være noe mer tålmodig :wink:

 

Til 6,5x55 med kort løp er Lapua Mega perfekt til rådyr og hjort. Gir meget god fart i mi pipe(750m/s 49cm pipe), meget god presisjon og fine slakt. Noenlunde fornuftig priset er den også. Av ammo med 140grs kule har jeg bare jaktet med fusion, men den gir bare 730-40m/s og er laaangt unna kravet for storvilt. Til rådyr er den imidlertid perfekt og gir de peneste slakt jeg noengang har sett. Nosler har en patron lada med 140grs accubond, det er ei meget god kule, men har ikke testa denne ammoen selv. Jeg lader accubond selv i 6,5 og får god presisjon, fart og virkning med den.

Link to comment
Share on other sites

Av ammo med 140grs kule har jeg bare jaktet med fusion, men den gir bare 730-40m/s og er laaangt unna kravet for storvilt. Til rådyr er den imidlertid perfekt og gir de peneste slakt jeg noengang har sett.

Har brukt denne en del tidligere jeg med, men er ikke helt like overbevist om kulen. Stort sett fungerer den veldig greit, men ett par ganger (skudd i større bein) har kulen havarert (en gang fant jeg bare 8-10 mindre biter av den). Ville ikke brukt denne på noe større enn rådyr (nå holder den kanskje ikke kravet formelt heller?)

 

Nosler har en patron lada med 140grs accubond, det er ei meget god kule, men har ikke testa denne ammoen selv.

Jeg bruker Nosler fabrikkammo med 140grs Accubond nå, etter at jeg slutta med Fusion. Kjempegodt fornlyd med de, presis som tusen og relativt solid kule. Skjøt elg med denne i fjor også. Fortsetter med denne patronen fremover (med mindre det plutselig åpnes for lettere vekter og dermed homogene kuler da). Kanskje ikke valget til ren elg- og grisejakt, men om det er hovedmålet har jeg ikke med meg 6,5x55 heller. Burde fiunke som snus på hjort.

 

Btw. Jeg har full-lengde (57cm) Blaser-pipe. Har ingen erfaring med patronene i mye kortere løp, men ser vel for meg begrenset gjennomtrenging med Fusion på 250 skutt fra 40cm pipe. Sikkert greit på rådyr, ville tenkt meg om to ganger på større dyr kanskje?

 

edit:

Den jeg bruker i hvert fall. Topp synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar :D

 

Regner med at ikke hastigheten er høyest med så kort løp, men så er børsa beregnet til Hjort og nedover. Ikke Elg og Villsvin.

 

Skyter hjort og rådyr for det meste fra 40-170meter men vil bruke denne på gåsejakt og, da kan fort holdet bli over 200meter. Og planen er og har samme kulen til rådyr, hjort, bever, rev og gås om det er mulig :D

 

Hva er fordelen med ei homogen kule? Har ingen erfaring med slike kuler, kun brukt bly.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For å gi tilbakemelding på denne så fikk jeg kjøpt ferdigladet Noosler Accubond 140grs. skytt inn på 100m med god samling, så målt opp 200m og skytt en femskuddserie, kulen imponerte og ga fin samling kun 5cm under der jeg siktet. Bedre enn Oryx, Laupa mega og Alaska. Dette tross kort pipe (40cm) som mange var skeptiske til. Er en kjempe fin, kort og hendig rifle til Hjort og Rådyr! Gleder meg til jakta begynner nå! :D

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Ser du endte på ei kule som har bly så da er det ikke sikkert nødvendig å nevne, men sier det fordet :wink: Homogene kuler ute i skjergården med masse steiner og berg høres ut som en fin måte å lage en spagetiwesternfilm på.

 

"PANG........klask.....HYYYYYYYYL" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jakter ikke i sjergården med rifle, kun hagle :wink: Hvis du tenkte på Gås så er det på land og på dyrket innmark, er skeptisk til å skyte med svaberg, vann og fjell som bakgrunn :D

 

Det er vel hvit plastikk og bly inni disse kulene om jeg ikke husker feil?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var litt spent på farten med så kort løp så fikk testet å målt farten i dag, her er resultatet:

 

Sako 75 6.5X55 40cm løp a-tec Maxim og Accubond 140gr ferdigrulla:

 

749/751 m/s målt med 2 skudd.

 

For å sammenligne med noe så målte jeg den andre riflen min:

 

Sako 85 30-06 52cm løp Hausken JD184 og Lapua Mega 185gr ferdigrulla:

 

800/800 m/s målt med 2 skudd.

 

Synes ikke dette er galt med såpass kort løp. Og mange sier at du ikke kan brukde den med så kort løp og at rifla er ødelagt! Jeg har meget god presisjon og god nok fart til å jakte på Rådyr og Hjort, har 30-06 til elg så det er sagt :D Jeg er en kort person som skyter best med kort rifle så er veldig fornøyd med kort løp :D

Link to comment
Share on other sites

Var litt spent på farten med så kort løp så fikk testet å målt farten i dag, her er resultatet:

 

Sako 75 6.5X55 40cm løp a-tec Maxim og Accubond 140gr ferdigrulla:

 

749/751 m/s målt med 2 skudd.

 

 

Synes ikke dette er galt med såpass kort løp. Og mange sier at du ikke kan brukde den med så kort løp og at rifla er ødelagt! Jeg har meget god presisjon og god nok fart til å jakte på Rådyr og Hjort, har 30-06 til elg så det er sagt :D Jeg er en kort person som skyter best med kort rifle så er veldig fornøyd med kort løp :D

 

Om farten er god nok til hjort kan vel diskuteres, da den farten og kula gir 2191 joule på 100 meter. For å klare kravet på 2700 joule må du ha 830 m/s.

Link to comment
Share on other sites

 

Om farten er god nok til hjort kan vel diskuteres, da den farten og kula gir 2191 joule på 100 meter. For å klare kravet på 2700 joule må du ha 830 m/s.

 

Så lenge det står på pakka at den har en utgangshastighet på over 830m/s ( som jeg ikke vet om den har :oops: ) så er den vell lovlig uansett.

Link to comment
Share on other sites

140grs Accubond i 750m/s gir et kulefall på ca 15cm på 200m, just saying. Ser du skriver ca 5cm lengre oppe, hadde sjekka igjen, kjipt å ende opp med å skyte av framfot.

 

Jeg har testet med totalt 10skudd fra 2 pakker på 200meter oppmålt med avstansmåler og det er kun 5cm fall på kulen i min børse, mulig det er mer fall i andre rifler med annen riflestigning :D

Link to comment
Share on other sites

OOmarten er god nok til hjort kan vel diskuteres, da den farten og kula gir 2191 joule på 100 meter. For å klare kravet på 2700 joule må du ha 830 m/s.

 

Hva med 30-06 som har 800m/s , vil den heller ikke klare kravet på 2700joule etter tabellene? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet med totalt 10skudd fra 2 pakker på 200meter oppmålt med avstansmåler og det er kun 5cm fall på kulen i min børse, mulig det er mer fall i andre rifler med annen riflestigning :D

 

Det er ikke sånn det fungerer, farten og BC'n på kula avgjør kulebanen uavhengig av rifle, løp, riflestigning, kikkert og alt annet..

 

Og det er heller ikke farten alene som avgjør anslags energien, kulas vekt spiller en stor rolle i den formelen..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg i det, men når det kommer til at jeg måler 5cm kulefall på blinken på 200meter når den er innskutt på 100meter så er det det som er riktig på mi rifle i dette tilfelle :)

 

Det er nå greit, men det kan være andre ting som stilling eller rekylopptak denne dagen som gir dette uvanlige kulefallet, jeg ville sjekket igjen på 100m og på 200m. At 140grs accubond som flyr ut av din magiske sako i 750m/s skal ha mindre kulefall enn 140grs accubond som flyr ut av min blaser i 800m/s har jeg ingen tro på. Kula er den samme uansett hvilken rifle den kommer ut av. Ikke meningen å være vanskelig, syns bare det er trist om du skal gå på en smell pga du trodde kulefallet var 5cm

Link to comment
Share on other sites

Om du har et kulefall på 5 cm på 200m med den kula og den farten så har du 3 alternativer:

1:Du er ikke innskutt midt i på 100m.

2:Dårlig rekylopptak som "løfter" treffpunktet på lengre avstander. Ikke uvanlig.

3:Du skyter i en 42 graders vinkel nedover på 200m. Det er j..... bratt. Holmenkollbakken er 35,7 på det bratteste.

Link to comment
Share on other sites

Får prøve i rådyrjakten først å se hvordan det ser ut først :wink:

 

Testet i går igjen og det stemmer på 200 meter med kun 5 cm under, jeg skjøt også på 100 meter med den og oppdaget da at jeg har med vilje lagt meg slik at samlingen på 100m blir 2cm over der jeg sikter så jeg har litt å gå på, så til dere som mener det ikke stemmer, så har dere delvis rett, 2cm på 100 meter utgjør litt mer på 200meter :D

Link to comment
Share on other sites

+2cm på 100 m gir deg +4 cm på 200 m, i tillegg til de 5 cm du allerede har så blir det 9 cm til sammen. Og hvis dine +2 cm @100 m egentlig er +3 cm så har vi 11 til sammen. Og de 5 cm er kanskje 6-7 cm? Da har vi plutselig 12-13 cm totalt, og mer i harmoni med fysikkens lover. Det er ikke så enkelt å være sikker på at treffpunktet er +2 cm framfor +3 cm. Det er ikke nok å skyte et par skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...