Jump to content

Løsne epoxy


PerArild

Recommended Posts

Helt korrekt at forskjellige limtyper har forskjellige smeltetemperaturer osv.

Men, jeg har limt med mange typer lim, til mange typer jobber. Blir epoxy varmt, så blir det seigt, er resultatet jeg har fått samtlige ganger..

Ikke sikkert denne metoden fungerer på alt, men de gangene jeg har hatt behov for å løsne noe, så har det gått slik.

Jeg har også forsøkt å teste samme limtypene med å slå knivskaftene med hammer. Jeg knuser alt av tre før jeg får limet til å gi etter.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel løst, men vi kan vel fortsatt nerde litt :D Som sagt er det mange forskjellige typer epoxy, men min erfaring er også at dette blir mykt på relativt lave temperaturer.

 

Kom borti et problem på jobben der vi måtte fjerne endel herdet epoxy ifm injisering/tetting av betongkonstruksjoner.

Produsent angav at denne epoxyen "myknet" over 75 C.

 

Ellers var det følgede syrer som kunne løse opp denne typen epoxy:

 

Dichloromethane

Tetrahydrofuran

Acetic Acid/Propionic Acid (50% Eddiksyre/50% Propionsyre)

Link to comment
Share on other sites

Begrepet "epoxy" er vel like presist som et lynnedslag, du hadde tydelig flaks med ditt lim. Det er lett å tenke at "lim er lim", men av og til blir forskjellene mellom de forskjellige typene viktige.

Nja, som sagt er det her to-komponent epoksy og ikke "lim".

Hvis du ser på vanlig of-the-shelf to-komponent epoksy du finner i butikken og sammenligner de med samme herdetid har disse stort sett samme styrke og vil nok mest sannsynlig være basert på de samme sammensetningene. Går man på industrielle limtyper en- og to-komponent kan man velge blant et større spekter av egenskaper.

 

Faktorer som blandingsforhold, homogenitet i blandinga, renhet på flater, herdetid, tykkelse på fugen osv. vil påvirke egenskapene til limet.

Stort sett alle materialer mister styrke ved økende temperatur, og det var tydeligvis nok i dette tilfellet. (Med min erfaring virke dette litt svakt om man får ut tangen bare ved å varme bladet til 100 C. Med den dårlige varmeledningsevnen til stål er det vanskelig å se for seg at tangen har blitt like varm.) Skal man bryte ned limet slik at det kan tas løs også etter at den har kjølna igjen må man som regel opp i høyere temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Om det bare er konsistensen du vil se på trenger du ikke det, men om du skal se på hefte-egenskapene så vil overflate og renhet ha mye å si, ellers risikerer du at det glipper mellom lim og emne istedenfor midt i limet.

Tykkelsen vil også ha noe å si på styrken av limfugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...