Jump to content

Original Colt på Finn


petrolhead

Recommended Posts

Er ikke noe muffins med denne annonsen men synes den fortjener en plass her da jeg håper en med våpenkort kan slå kloa i den og og ikke en fra bokstavkjeksgutta. Bemerkesverdig godt holdt orginaleske :shock:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53756088&searchclickthrough=true&searchQuery=colt

 

 

 

Ps.

Kjenner ikke til våpen eller selger.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe muffins med denne annonsen men synes den fortjener en plass her da jeg håper en med våpenkort kan slå kloa i den og og ikke en fra bokstavkjeksgutta.

 

Av ren nysgjerrighet, hvem er bokstavkjeksgutta?

 

Jeg kjenner ikke spesielt godt til gamle Colt revolvere, men har sett min dose med gamle våpen. Ikke så rent sjeldent at en finner gamle våpen som ser nesten nye ut. Om stål blir behandlet riktig vil det kunne leve lenge. At denne er pusset opp på et tidspunkt vil for hardcore samlere senke verdien, for andre igjen vil det kunne øke verdien siden den da er bedre egnet til bruk. Det eneste jeg vet er at Colt SAA er dyre nesten uansett....

Link to comment
Share on other sites

.45 Long Colt kom i 1872.

 

45 Colt kom vel på markedet den dagen den første Colt SAA dukket opp, som jo var i 1872. Men, jeg mener bestemt at de på den tiden kalte den for 45 Colt, ikke 45 Long Colt. Noen år senere, da 45 ACP dukket opp var det vel at 45 Long Colt navnet dukket opp også, bare for å skille disse 2. Just my two cents. (45 ACP kom i 1905).

Link to comment
Share on other sites

Kiwi: Siden selger hevder at det er snakk om en originaleske så er det litt på kanten om det viser seg at den faktisk ikke er det. Da seiler selger under falsk flagg. (Med forbehold om at det her faktisk er feil da). For veldig mange våpensamlere så er faktisk originalitet en svært viktig detalj. Spesielt på våpen, men også på tilbehør. Personlig verdsetter jeg et strøkent antikt våpen betydelig høyere enn et som ser strøkent ut som jeg vet er pusset opp i nyere tid. Det er like fullt et originalt antikt våpen, bare ikke like attraktivt sett med mine øyne.

 

DoctoRoy: Hvordan er humøret i kveld? 0-3....... En brutal verden..... (Nei huff, nå ble jeg veldig off topic her, beklager til alle fra Bergen!! )

Link to comment
Share on other sites

Behovet for å kalle en patron for "long" colt kom først etter aprobasjonen av 1875 S&W schofield. fordi man da endte oppmed to .45 patroner med ulik lengde. Schofield skuddene kunne nyttes i 1873 coltene, men ikke omvendt. Det står nok mer om dette i COW, men jeg gidder ikke sjekke akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gratulasjoner :D

Til inf: Løpet er orginalt, med riktige merker og serienr. Det er slitt men har tydelige riller i løpet, fremdeles. :wink:

Nr på ladeporten stemmer med nummeret som er stemplet inne i ramma. Esken er nok gammel, men ikke original.

Samlere vil nok mene at det at den er oppusset og reblånert våpen trekker ned. For meg er det en vinn/vinn situasjon. Revolveren blir billigere i innkjøp og er meget penere, i mine øyne, en med en gammel "riktig " patina :shock: Men det er nå bare min mening.

Dette er et vakkert våpen som faktisk kan skytes med. Har også latt en børsemaker gå over den.

 

Så, julekvelden kom tidlig i år :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...