Jump to content

Hvor lett kan 30-06 bli?


msteiro

Recommended Posts

Har slanket en 30-06,som skal brukes på reinsdyrjakt.

 

Hvor lette kuler kan man få i 30-06? Kommer man til et punkt da det rett og slett blir for lett?

 

Må man evt få noen til å lade for en eller lære seg å lade selv hvis man skal under 150 grain?

Link to comment
Share on other sites

Ja......Det er for jævlig at du må drasse rundt på disse ekstra milligramene patronvekt på reinsdyrvidda. Men det ser ut til at du ikke kommer under 150gr. pr. kule. Du kan kanskje kompensere for noe av denne " børa", ved og klippe alle negler (fingre og tær) maksimalt inn, og glattbarbere hele skrittet, rett før du går ut på jakt. :lol:

 

N.B: Hvis du bruker magnumhetter, kan du kanskje spare 1 grain krutt pr. patron. Alle monner drar. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hadde du sagt dette til de jeg sykler med som barberer bort grammene hadde de slått til med en gang (selv om skjegget til den aktuelle er uaktuelt å fjerne), her har du folk som borer hull i tannhjulene for å fjerne "unødvendig" gods, og ser.

 

Er ikke for selve vekten jeg gjør det, har tatt av såpass mye vekt av børsen, og gått over til knallstiv syntet stokk, at rekylen vil bli en del kratigere. På reinsjakta kommer jeg nok til å droppe demper, og rekyldemper gidder jeg ikke pga hørselvern, så da er det greit å noe som er litt mer behagelig å skyte med.

 

Er det noe 150 ammmo som oppfører seg bedre i vinden enn andre?

Er vel vind som er største faktoren på fjellet kanskje (unntatt meg da...)

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvilke avstander du er kapabel til å skyte reinsdyr på, men innenfor det som vel må regnes som normale avstander for de aller fleste, så skal det vel blåse rimelig friskt før det er noe stort behov for å ta spesielt hensyn til det.

Link to comment
Share on other sites

På 200m, så driver god og hardt ladd 155gr ammo 0.1mrad (2cm), ett klikk, per sekundmeter, som er rett på tvers. Det er en tommelfingerregel som er vanlig å bruke med 6.5x55 - antall hundre meter ganger sekundmeter, delt på to.

 

200m, 5m/s = 2*5/2 = 5 klikk = 10cm

300m, 5m/s = 3*5/2 = 7-8 klikk = 22.5cm

 

Bruker du f.eks. Oryx så kan du doble dette, og vil få 20cm avdrift på 200m, i 5m/s - det er nok til at en absolutt bør ta hensyn til det, og nok til at en absolutt bør trene på å skyte på 200m før en skyter vilt på 200m. Mer enn en gang. Vi lot 12-15 jegere under en storviltprøve (dette var interesserte folk, som skulle "bekrefte" treffpunkt før reinsjakta, alle var innskutt på 100m og hadde klart prøven på 1. forsøk, ikke verstinger) skyte på en 1/4 figur på 200m etter oppskytingen - en eller to ville produsert en død rein etter min vurdering. Over halvparten traff ikke 1/4 figuren i det hele tatt. Gi dem 5m/s og good luck.

Gi en med trening 5m/s og 400m, og han treffer. Det er ikke ammoen som gjør det, selv om den kan øke marginene noe - eller fjerne dem helt som i neon tilfeller.

 

Uansett, så synes 200m å være et hold de fleste reinsdyrjegere her er mentalt forberedt på å skyte på, dog uten å være trent til det. Men det berettiger spørsmålet til msteiro; og svaret er vel å se etter kuler med høy BC, spisse kuler, kuler med båthale, osv. 150gr TTSX ville stått høyt på min liste. Så er den blyfri også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...