Jump to content

God rifle? Husqvarna Mauser 96, 9,3 x 57 med "small ring" låskasse


Houmb

Recommended Posts

Hei, jeg har tinget på å kjøpe en pent brukt Husqvarna rifle i 9,3 x 57 Serienummeret starter på 25 xxx og det skal være en modell 96. Er det en bra rifle. Jeg ser at mange holder Mauser98 til å være bedre da den har større gassporter og litt mer solid kasse, og nedvurderer 96`en, men er det et trygt kjøp? Og hvor farlig er det at gassporter er mindre? Finnes det eksempler på at man har fått mekanismen i ansiktet ved feks hylsebrudd eller gjennomslag av tennhette? Jeg synes den ser fin ut og har lyst på en klassisk elgvelter. Ammunisjonen blir ferdigrullet og hjemmeladet men innnefor hva anbefalt trykk er for disse. Ingen mega-maksladninger. Setter pris på innspill, og råd.
- Houmb

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et klassisk våpen. Innenfor trykkområdet for 9,3x57 er den het grei. Forskjellen på styrken i M-96 og M-98 kasser er overdrevet, det er arealet på låsklakkene som er viktig, ikke diameter på gjengepartiet.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 minutter siden):

God til hva?

- Jakt av type større hårvilt her til lands. Jeg vil egentlig vite om det er problemer med låskassa eller om dette er en modell jeg kan bruke sorgløst og fritt. Såfremt det skytes med ammo som er innenfor trykkområdet som er anbefalt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (12 minutter siden):

Det er jo et klassisk våpen. Innenfor trykkområdet for 9,3x57 er den het grei. Forskjellen på styrken i M-96 og M-98 kasser er overdrevet, det er arealet på låsklakkene som er viktig, ikke diameter på gjengepartiet.

- Takk for raskt og godt svar. Jeg et at det på noen er små gassporter og det har også bekymret meg litt. Men hvis det er stabilt og godt innenfor bruksområdet er jeg fornøyd.  :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett en m38 (samme konstruksjon) gi opp pga overlading. Skytteren ble godt kjent med øyelegen.

Det blir litt som bil med en krets bremser, ikke noe problem når det virker.

 

Jeg har bygd opp flere rifler på slike kasser, og er generelt lite bekymret så lenge en skjønner begrensningene. 

9,3x57 er en trivelig patron, kjør på.

Når jeg ser samme kasse herjet til å godta 30-06 og 9,3x62 grøsser jeg..

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (21 minutter siden):

Jeg har sett en m38 (samme konstruksjon) gi opp pga overlading. Skytteren ble godt kjent med øyelegen.

Det blir litt som bil med en krets bremser, ikke noe problem når det virker.

 

Jeg har bygd opp flere rifler på slike kasser, og er generelt lite bekymret så lenge en skjønner begrensningene. 

9,3x57 er en trivelig patron, kjør på.

Når jeg ser samme kasse herjet til å godta 30-06 og 9,3x62 grøsser jeg..

Jeg skjønner. Det er  i grunn litt av dette som bekymrer meg. At kassa skal gi opp på et tidspunkt. Ikke at jeg planlegger overlading, men at konstruksjonen nærmer seg grenseland for tåleevne i utgangspunktet. 

Link to comment
Share on other sites

Kassa er sterk nok, men den beskytter ikke skytter på samme måte som en M98.

 

Skal du ha den til eneste jaktrifle og bruke til "alt"- kjøp noe annet.

Er tanken å jakte og skyte litt med en klassisk rifle på dager med sol og kaffe, da helst i orginal utførelse-kjøp den og kos deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...