Jump to content

Rype 308 51cm løp 1:10 twist, lette kuler?


Plx111

Recommended Posts

Hei!

 

Har tenkt meg på fjellrypejakt når den tid kommer, og ser både sako speedhead 123gr og Lapua 123gr er merket spesielt for fugl. På hold 50-150 meter vil en 1:10 snurr klare holde disse stabil? Ellers så jeg Norma Range & Training 150 har en utgangshastighet på 800 m/s. Er det noen som har noen erfaring med nevnte type ammunisjon på rype, eller andre anbefalinger? Relativt ny rifle, Monza 308 win.

 

Lader ikke selv.

Link to comment
Share on other sites

Plx111 skrev (1 time siden):

....ser både sako speedhead 123gr og Lapua 123gr er merket spesielt for fugl.

Jeg mener det er samme kula, dvs. Lapuas 123 grs FMJ-kule i .30-kaliber skifter navn når den lades av Sako. Bør fungere veldig bra til rype og annet småvilt om ikke de fabrikkladede patronene har for høy hastighet. Se også denne tråden. Jeg får veldig tette samlinger med denne kula når jeg lader selv til .30-06.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Aha, takk for svar, får prøve skyte inn å se hvordan der står til. Tenkte også på Sellier&Bellot 180gr fmj siden det skulle være ideelt ifølge div fora for 1:10, men det blir vel MULIGENS litt voldsomt på en så liten skrott.

Link to comment
Share on other sites

Plx111 skrev (1 time siden):

Tenkte også på Sellier&Bellot 180gr fmj siden det skulle være ideelt ifølge div fora for 1:10, men det blir vel MULIGENS litt voldsomt på en så liten skrott.

Om vi tar utgangspunkt i to helmantelkuler med samme diameter men ulik vekt, vil det alltid være den med lavest hastighet ved anslag (som regel den tyngste) som gir minst (kjøtt)skade, forutsatt at begge holder godt sammen. Jeg vil tro at S&Bs FMJ 180 grs-kule har beydelig lavere utgangshastighet enn 123 grs. Så om du får den til å gå godt i ditt våpen kan du bruke den til fugl. Billigere er den også😉.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville faktisk brukt ei lett kule hvis mulig. Det er lettere å skyte presist med, og ryper er små. Patronen jeg ville prøvd først er Norma sin "Diamond Line", ladd med ei 168gr Sierra kule. Denne er notorisk for lav utgangshastighet, og priset for presisjon. 
Mange bruker denne til langholdsskyting med 308Win, og den er som oftest svært presis, men henger lenge i lufta, så og si. Kula er hullspiss, men jeg tviler på at den ekspanderer i ei rype. Men jeg VET ikke.

123gr-kulene er jo også gode alternativer, det er sjelden fabrikkammo i 308 lades til veldig høye hastigheter. Sako Speedhead er vel forresten Lapua 123gr FMJ i en annen pakke?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Om vi tar utgangspunkt i to helmantelkuler med samme diameter men ulik vekt, vil det alltid være den med lavest hastighet ved anslag (som regel den tyngste) som gir minst (kjøtt)skade, forutsatt at begge holder godt sammen. Jeg vil tro at S&Bs FMJ 180 grs-kule har beydelig lavere utgangshastighet enn 123 grs. Så om du får den til å gå godt i ditt våpen kan du bruke den til fugl. Billigere er den også😉.

Skjønner! Ja har forstått det slik også, jo lavere fart, jo bedre. Tenkte kanskje sårkanalen kunne gjøre mer skade da grunnet mer energi, men det har vel ikke noe å si.  Fikk med endel forskjellige typer ammunisjon ved kjøpet, inkludert Sako, S&B 147, GGG 147gr (litausk nato-ball?), så skal nå før se hva som fungerer best på børsa på banen 😊.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (47 minutter siden):

Jeg ville faktisk brukt ei lett kule hvis mulig. Det er lettere å skyte presist med, og ryper er små. Patronen jeg ville prøvd først er Norma sin "Diamond Line", ladd med ei 168gr Sierra kule. Denne er notorisk for lav utgangshastighet, og priset for presisjon. 
Mange bruker denne til langholdsskyting med 308Win, og den er som oftest svært presis, men henger lenge i lufta, så og si. Kula er hullspiss, men jeg tviler på at den ekspanderer i ei rype. Men jeg VET ikke.

123gr-kulene er jo også gode alternativer, det er sjelden fabrikkammo i 308 lades til veldig høye hastigheter. Sako Speedhead er vel forresten Lapua 123gr FMJ i en annen pakke?

 

K

Takker! Skal titte på den Norma diamond line.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...