Jump to content

Sax / sabel / kort sverd


kinemor83

Recommended Posts

Hei 

Denne dolken er funnet av ungene på en gård med aner langt tilbake i tid. 

Er denne noe å gå videre med, skal den behandles på noen måte eller er det bare en artig raritet vi kan putte i skapet? 

 

mvh

Kine 

IMG_0180.jpeg

IMG_0184.jpeg

IMG_0181.jpeg

IMG_0182.jpeg

IMG_0179.jpeg

Edited by kinemor83
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Inntil noen av forumets blankvåpen-kyndige kan gi deg svar på spørmålene dine, kan jeg komme med noen ukvalifiserte svar:

 

For det første er ikke dette noen dolk, en dolk har egg på begge sider av bladet. Korte sverd var "menigmanns" utrustning før og i vikingetida, disse ble kalt "sax" (de lange, damasksmidde sverda, ofte importerte og merket "ULFBERT", var forbeholdt bemidlede folk & røvere).

 

"Gjenstanden" er grundig "bitt av tidens tann". Men sikkert ikke verre enn at en kyndig person kan få den ganske presentabel igjen. Men, som ved behandling av gamle skytevåpen: Ikke begynn "opp-pussing" på egen hånd, uten å ha fått råd og veiledning fra folk som kan dette.

 

Skal jeg gjette på noe, er dette en sabel, fra danskekongens undersåtter (monogrammet) her i lydriket. Jeg vil tro den har vært lengre (og selvfølgelig var det "balg" til den), men er kuttet ned, for praktisk bruk i gårdsdrifta, kutte kålrotblad og slikt. I tilfelle reduserer det "samleverdien" ned mot 0. Men det kan jo bli en fin, historisk pyntegjenstand.

 

kinemor83 skrev (59 minutter siden):

   -  eller er det bare en artig raritet vi kan putte i skapet? 

 

Vær oppmerksom på at våre kjære myndigheter, som vil frelse landet og verden fra all styggdom på ymse vis, har forbudt oss uansvarlige sivilister å ha kniver med blad lenger enn 25 cm. Man må hvertfall ha "aktverdig grunn", ta et bilde, hvis du skjærer opp steika med den.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei 

Allerede nå vet jeg sånn ca 100% mer enn før, så tusen takk. 

danskekongens undersåtter (monogrammet) her i lydriket. - når du sier dette. Ser du hvem danskekonge det gjelder? 

 

Vi gidder ikke pusse den opp, den får bli på veggen slik den er. 

Link to comment
Share on other sites

  • kinemor83 changed the title to Sax / sabel / kort sverd

Kanskje den bare skal vaskes og at den har mest verdi ved å få verea sånn som den er.

Ein tar ofte verdien ut av gamle ting ved sette dei i fin stand. Når det er sagt, det er ikkje sikkert det gjelder i dette tilfellet.

 

Edited by brisen
fjernet noke tekst
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, brisen said:

Kanskje den bare skal vaskes og at den har mest verdi ved å få verea sånn som den er.

Ein tar ofte verdien ut av gamle ting ved sette dei i fin stand. Når det er sagt, det er ikkje sikkert det gjelder i dette tilfellet.

 

 

Hvis denne forblir på veggen som et artig klenodie, vil den være urørt ja. At den er bitt av tidens tann, gjør den nesten bare mer vakker (så rar er jeg ;) ) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...