Jump to content

Tyske ekserserpatroner


Per-S

Recommended Posts

Jeg rotet gjennom en boks med diverse ammunisjonsrelatert og fant tre gamle tyske ekserserpatroner av litt merkelig konstruksjon. De er i hel messing, hylse og "kule" er trukket i ett stykke messing. De tre er så langt jeg kan tyde fra 1924, 1934 og 1939. En komplisert produksjon. Jeg har også noen fra senere produksjon som er lagd i plast med metall bunnstykke. De ligger i en annen roteskuff og når jeg finner dem skal jeg ta bilder av dem også.

IMG_3191.JPG

IMG_3193.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tyske 7,9mm patroner er et stort samlefelt, og EX patroner finnes i flere varianter og med mange bunnstempler, et eget samlefelt. De finnes også i sort og rød plast, som du sier. Det finnes også noe som kalles Werkzeug patroner, verktøypatroner. Disse blir noen ganger feilidentifisert som ex patroner. 

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Her er min som er i plast, sammen med to løspatroner som er etterkrigsprodusert:

 

DSCN9422.JPG.142b0f18ec0fdb1d6d3980a28402fb4f.JPG

 

 

De som ligger i eska på bilde under, er norsk"produsert" etter krigen ved bruk av tyske løspatroner, Platzpatronen 33:

 

DSCN9410.JPG.d1bb6ed01c72013a5120b1ce904e9262.JPG

Edited by psg-1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av flere ekserserpatroner. Legg merke til den som har bunnstempel RA 1950. Den er lagd på en fortinnet (brukt?) messinghylse og med en vanlig kule med tambak mantel. Noen av de som er lagd av plast med metall bunnstykke er merket med produsent og type, men noen av dem er uten bunnmerking. De uten bunnmerking er vesentlig mindre korrodert enn de andre. Begge typer er av stål så det kan være fosfatisering eller lignende.

IMG_3195.JPG

IMG_3196.JPG

Link to comment
Share on other sites

Enda litt flere varianter. Den svarte ser ut som samme produsent som noen av de røde, den forniklede er merket ulikt (med Heer) de andre og er ikke lagd i stål (messing?), men har et projektil med stålmantel. Den er også gjennomboret to steder. De to siste er lagd av lakkerte stålhylser med kobberplettert stålmantel i projektilet. Merkingen på den ene kan tyde på etterkrigsproduksjon.

IMG_3215.JPG

IMG_3216.JPG

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...