Jump to content

Bergara b14


Karl Martin

Recommended Posts

Hei! Driver å snuser litt på ny jaktbørse til gåsejakt og lignende der det er små blinker og kan bli lange hold. Samtidig driver interresen for skyting på lengre distanser å komme smygende her😅har en kort 308 i dag og vurderer derfor å gå til innkjøp av en bergara b14 hmr i 308. For å gjøre det lettest mulig med ammunisjon osv, er det noen der ute som har noen erfaring med den børsa? Tviler på at nivået på skyteren er i stand til å strekke holde noe lengre en maks 400m på trening med det første😊

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (44 minutter siden):

Driver å snuser litt på ny jaktbørse til gåsejakt og lignende der det er små blinker og kan bli lange hold. Samtidig driver interresen for skyting på lengre distanser å komme smygende her..

Ikke for å være frekk, men nå kan du gjøre det veldig enkelt og slå to fluer i en smekk: Du bytter ut 6,5 CM (fra den andre tråden) med 6,5x55, og får dermed både i pose og sekk😉!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 timer siden):

Ikke for å være frekk, men nå kan du gjøre det veldig enkelt og slå to fluer i en smekk: Du bytter ut 6,5 CM (fra den andre tråden) med 6,5x55, og får dermed både i pose og sekk😉!

Problemet er at jeg har på en måte sett meg ut denne børsa og den kommer ikke i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (46 minutter siden):

Problemet er at jeg har på en måte sett meg ut denne børsa og den kommer ikke i 6,5x55

Joda, den kommer i 6.5x55. Men i 1:8,66 riflestigning. 6.5CM kommer i 1:8. Bmwear har på lager i x55

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (3 timer siden):

Sikker på det er hmr utgaven?

Nei, det er classic. Men om du ikke skal lade selv, og ikke skal bruke børsa til å skyte mengder på bana, så ser ikke jeg noen bakdeler med 6.5CM eller 308. Bergara selger ikke x55 i raskere stigning enn 1:8.66 og det syns jeg blir i grenseland med tanke på blyfri ammunisjon. Kjøper du 308 kan det også være en idé å følge med på det.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (1 time siden):

Nei, det er classic. Men om du ikke skal lade selv, og ikke skal bruke børsa til å skyte mengder på bana, så ser ikke jeg noen bakdeler med 6.5CM eller 308. Bergara selger ikke x55 i raskere stigning enn 1:8.66 og det syns jeg blir i grenseland med tanke på blyfri ammunisjon. Kjøper du 308 kan det også være en idé å følge med på det.

Ok, hvilken riflestigning er å anbefale? Blir i utganspunktet baneskyting og evt kanskje på gås å liknende så ingen problem med å bruke bare helmantel.

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (3 timer siden):

Ok, hvilken riflestigning er å anbefale? Blir i utganspunktet baneskyting og evt kanskje på gås å liknende så ingen problem med å bruke bare helmantel.

Med vanlige helmantel kuler med bly, så fungerer nok 1:8.66 helt fint. Kanskje ikke på de lengste match kulene. Men om det skulle bli blyforbud, så er det mer usikkert. I .30 cal så ville jeg heller hatt 1:10 enn 1:12, som b14 classicen kommer med. Ser at 308 i hmr kommer med 1:10. 

https://www.bergara.online/us/rifles/b14/hmr-rifle/

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (10 timer siden):

Problemet er at jeg har på en måte sett meg ut denne børsa og den kommer ikke i 6,5x55

Ja, hvis du allerede er fast bestemt og skal ha Bargara B14 HMR er du jo "stuck" som det heter. Det ser ut til å være ei flott rifle, men det er jo mye annet bra i den prisklassen også? Når jeg driver og gnåler om 6,5x55 denne gangen er det fordi det er en meget god langholdspatron. Og om du utvider gåsejakten til langholdsskyting på bane opp mot 400 m går det jo med litt ammunisjon til det også? Og da vil patronprisen ha noe å si så lenge du ikke lader selv. Ikke et vondt ord om .308 Win, men jeg forstår du allerede har et våpen kamret for denne patronen.

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Karl Martin

 

Kjøp denne: https://bmwear.no/produkt/vapen/rifle/bergara-1/bergara-b14-sporter

Kjøp denne og monter: https://bmwear.no/produkt/vapentilbehor/riflestokk/grs/grs-berserk

 

Så har du ei rifle som ligner veldig HMRen (litt bedre vil jeg si) og du får 6,5x55 ;) og det er billigere :D 

 

Om du føler veldig for å ha 5 skuddsmagasiner finnes det masse underbeslag som tar AICS, men det kan du kjøpe på senere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...