Jump to content

Trykk og hastighet med ulike tennhetter


M67

Recommended Posts

Det er tennhettekrise. En ting at de er sinnsvakt dyre, men man må ofte bruke andre, eller helt nye merker.

Jeg har omfattende erfaring med RWS, Federal, CCI og Remington, og kan vel si at let dette er "bra" hetter, og de gir jevn nok fart, altså SD/ES blir ikke problematisk høy, og den kan gjøres veldig lav med alle.

 

Men alle gir ikke samme hastighet. RWS 5333 gir mer hastighet enn CCI 200, Fed 215 mer enn Fed 205, og Rem 9 1/2 mer ennn Fed 205, men osv... Jeg har lite harde data på samme ladning, samme pipe ulike tennhetter. Og jeg har lite harde data på variasjon med temperatur med ulike tennhetter. Jeg har noe, og det skal jeg legge ut.

 

Så hensikten med denne tråden er å dele informasjon omkring trykk og hastighet som kan være nyttig ved bruk av ulike tennhetter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er et interessant tema, det er skrevet litt om dette i boken "Alt om krut og litet til". Ellers er det "spesialister" på ulike nettsteder der resultatene er så ymse og ikke alltid å stole på.  Ulike kruttyper kan påvirke rangering av hetter, men i utgangspunktet har mengden og typen sats mest betydning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet 7-8 forskjellige tennhetter i samme ladning i samme rifle og under samme forhold for en tid tilbake, dette var i small rifle. Kommer til å gjøre det samme i LR. Skal lete opp dokumentasjonen fra denne øvelsen. Det var ingenting spektakulært å finne, men det var noe forskjeller på ES og hastighet. Husker jeg ikke feil var det to bestemte ytterpunkter, som om det var to kategorier hetter: "svake" og "harde". Og lite midt i mellom. Kommer tilbake til disse målingene.

 

Ser mange skriver om at det også er forskjell i hvor harde de er, jeg har til dels samme erfaring, men her er datagrunnlaget for smalt til at jeg kan hevde verken det ene eller det andre så det lar jeg ligge. Det som er sikkert er at jeg ennå ikke har hatt en hettetype som er vanskelig å sette i hylsa med tennhetteisetteren jeg bruker, Forster Co-Ax Primer Seater. Dette har vært uavhengig av hette- og hylsetype, og jeg har følgende i SR: CCI BR-4, CCI 400, Fed GM205MI, Fed 201, Magtech 7,5, RUAG 4033 og 4157 (merket Geco), samt Win SR6. I LR har jeg CCI 200, Fed 210 og 215, Fiocchi, Remington 9,5 og Win 8,5. Alle sklir inn som kniv i varmt smør med denne setteren.

 

Litt utenfor emnet, men jeg har også gjort en øvelse hvor jeg blandet hylser og tennhetter i en salig blanding i en kjent 6,5x55-ladning hva krutt og kule angår - en ladning jeg vet går godt nok, mener dette var bare 30 skudd, men ingen av treffene var utenfor tieren på 100-meters DFS-skiva.

 

Spennende tråd, selv så lurer jeg en del på de WRE-hettene som visstnok skal ankomme landet etter hvert. 

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (1 time siden):

Litt utenfor emnet, men jeg har også gjort en øvelse hvor jeg blandet hylser og tennhetter i en salig blanding i en kjent 6,5x55-ladning hva krutt og kule angår - en ladning jeg vet går godt nok, mener dette var bare 30 skudd, men ingen av treffene var utenfor tieren på 100-meters DFS-skiva

Vi blandet jo hylser og kuler og skjøt på 200 og 500m. Det er mystisk hvor likt alt er.

 

Men jeg har sett >20m/s forskjell på 2 tennhettetyper, og når en skal treffe små mål på langt hold så begynner slike ting å bety noe. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant igjen målingene nå, hadde de oppi skyen :)

 

Originalladningen består av RUAG-hylse, RUAG tennhette (4033), Sierra HPBT MK 80gr moly foran 23.1 grains med N540. I min .223 går den forsåvidt hull i hull. ES, som jeg fant igjen fra ladestigen, var en gang i tiden på 8 ms. Ikke målt nylig, men uansett. 

 

RUAG - V0 793 - ES 8ms

Magtech - V0 804 ms - ES 17ms

Winchester - V0 803 ms - ES 17ms

Fed Match - V0789 ms - ES 6ms

Fed 215 - V0 782 ms - ES 8ms

CCI 400 - V0 788 ms - ES 9ms

CCI BR-4 - V0 789 ms - ES 15ms

 

Laveste hastighet 782 ms og høyeste 804 ms. 22 ms forskjell mellom ytterpunktene.

 

Man kan sikkert gjette seg til hvilke hetter som ga de minste samlingene. RUAG, Fed Match, CCI 400 og CCI BR-4. Alle som ligger nærmest den hastigheten som originalladningen har.

 

Disse tallene går rett og slett ikke an å analysere, ingenting henger på greip. Man kan nok ikke gå god for disse tallene med mindre man tar hensyn til alle elementene under ladeprosessen; kruttmengde, hastighet, kulehold, settedybde etc. Det er jo et summa summarum man vil få fra en tunet ladning med nettopp de komponentene og deres inbyrdes forskjeller som har betyding. Kan hende vil alle disse hettene prestere like godt med en til-den-spesifikke-hetta tunet ladning, øvelsen jeg har gjort er verdiløs når den står som den gjør her, bortsett fra at man får en viss ide om energien fra hetta, som "avleses" som fart. Jeg vet at denne kula liker lav fart i mitt våpen, og bare å gå opp eller ned noen prosent i trykk / hastighet gjør at samlingene åpner seg. Skøyt senest for et par helger siden en samling på 10,2 mm på 200 meter - 5 skudd - med denne ladningen, den går jevnt over veldig godt. Alle samlingene treffer innenfor innertier på 100 m DFS-skive. Men det er jo som du sier, skal man langt ut så dukker forskjellene opp. 

 

 

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Testa litt i går.

 

260Rem, 147gr ELDM, 43.5gr N15

S&B hylser

 

Magtech no. 9 1/2 824m/s

CCI 200 822m/s

RWS 5341 820m/s

 

Alle hadde SD rundt 3.5 og ES rundt 10, var helt std lading uten noe fiksfakseri. 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...