Jump to content

Kikkertsikte til 17hmr/toppjakt


Hansin

Recommended Posts

Heisann folkens.

 

har en 17hmr til jakt på småvilt, i dag står det en rimelig 2-9x40 kikkert på den. Ønsker å oppgradere denne kikkerten.

Plan er å kjøpe en 223 rifle til toppjakt (neste sesong), å tenkte da å montere det sikte jeg kjøper nå på den når den tid er kommet.

 

Har et budsjett på 8000kr, har dere noen tips til kikkerter i den prisklassen som jeg kan bruke på min 17hmr fram til jeg får meg en 223.

Har forsøkt og googlet og googlet men blir ikke noe klokere.

 

De forskjellige jeg har sett på er:

 

Leupold VX-Freedom 4-12x50 (1 inch) Duplex

Meopta Optika 5 3-15x44

 

Noen som har peiling på disse kikkertene?

 

Mvh

En nybegynner

 

Link to comment
Share on other sites

Hansin skrev (3 timer siden):

Leupold VX-Freedom 4-12x50 (1 inch) Duplex

Meopta Optika 5 3-15x44

Jeg har ikke erfaring med noen av disse, men ut fra tiltenkt hovedbruk til toppjakt (små mål og dryge hold) ville jeg nok valgt Meopta. Jeg ser av flere omtaler at her er optiske ytelser ift. til pris meget bra. De to alternativene er likeverdige i pris, så det beste er kanskje å gå til en forhandler å glane litt i begge før du bestemmer deg?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gå for denne heller- det er ett bedre valg enn de som er nevnt her. 

Det er en god kikkert kvalitetsmessig, og går fint til både jakt og skyting på litt hold. 

Du får justerbart tårn(da går det raskt å stille kikkerten) med MIL klikk (cm) som er veldig greit å ha når tiuren sitter litt unna. 
(Ikke kjøp moa)

Veier 870g så ikke blytung heller. 
Tåler en trøkk også. 
 

https://www.finn.no/316758706

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Ospa said:

Gå for denne heller- det er ett bedre valg enn de som er nevnt her. 

Det er en god kikkert kvalitetsmessig, og går fint til både jakt og skyting på litt hold. 

Du får justerbart tårn(da går det raskt å stille kikkerten) med MIL klikk (cm) som er veldig greit å ha når tiuren sitter litt unna. 
(Ikke kjøp moa)

Veier 870g så ikke blytung heller. 
Tåler en trøkk også. 
 

https://www.finn.no/316758706

 

 


Tror den er moa.

 

Siterer beskrivelsen hos Meopta "Standard click values for non-MIL reticles are 0.25 MOA, while MIL based reticles feature 0.1 Milradian per click adjustments."

4C-retikkel er vel non-mil. Ser det står USA nede på eska også, noe som også taler for moa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hansin skrev (Akkurat nå):

om jeg ønsker å kjøpe et nytt, å setter en grense på prisen opp til 12-13 tusen. 


Brukt Leica AMPLUS 6 2,5-15x50i - L-4a BDC om du får tak i (må ha utvendig tårn). Broderen har en slik, og denne god.

 

Meopta optika 6 3-18x50 med MIL klikk, FFP og MRAD 1 RD retikkel (jeg har den. Retikkelet er fint til drivjakt på 3x pga. ringen rundt korset). Kan brukes til «alt».

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tiurbom skrev (43 minutter siden):

Har akkurat kjøpt meg en meopta meopro(?) 3-15x50. utvendige tårn, paralaxe og lys. funka greit inntil videre på toppjakt og revjakt. kanskje ta med den i vurderingen også?

 

 

Jeg tipper du har kjøpt en Meopta Meosport 3-15x50. Med MIL klikk er det sikkert ett fint alternativ. 

Link to comment
Share on other sites

Meosport 3-15x50, med både lysdot og parallaksejustering, behagelige 655 gram, samt 10 års garanti må da bokstavelig talt være midt i blinken? Ser Hagemo har den på tilbud for 6990. Men som sagt før, enten du skal ha hånd- eller riflekikkert er det lurt å glane i og klå litt på verktøyet før du handler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...