Jump to content

Hylsepleie, hvordan pleier du hylsene før lading mtp rengjøring og pleie.


høggern

Hvordan pleier du hylsene dine før hjemmelading?   

26 members have voted

  1. 1. Hvordan pleier du hylsene dine før hjemmelading?

    • Pleier ikke gjøre noe som helst med hylsene, bare lader i veg
      1
    • Tørker hylsene/rister vekk smuss/sand
      1
    • Tromler i tørr-media trommel (corncob eller lignende)
      8
    • Vasker hylsene i bøtte med vann og tørker de
      3
    • Våt-tromler hylsene med stålpinne/whatever og vann/whatever
      7
    • Polerer hver enkelt hylse med polermiddel/stålull/whatever
      1
    • Gjør flere av de tingene ovenfor nevnt, og synger i tillegg nattasang til hylsene og har gitt de navn osv. "Vi er jo som en familie".
      4
    • Vasker hylsene i Ultralydvasker
      1


Recommended Posts

Denne gjelder hva folk gjør med hylsene (tenker ikke på trimming, gløding, avgrading osv her ) før man lader de på nytt? 
Kom med begrunnelse hvorfor du gjør akkurat din foretrukne metode som du vanligvis gjør. 

Om jeg har glemt et alternativ, kom med det på innlegg så lan jeg legge det inn som en avstemmingsmulighet. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

  • høggern changed the title to Hylsepleie, hvordan pleier du hylsene før lading mtp rengjøring og pleie.
  1. Tar med hylsene hjem fra bane/jakt
  2. Måler alle hylsene lengde/headspace og sorterer basert på dette
  3. Ultralydvask
  4. Tørker som regel over natt på et håndkle
  5. Hylser som er innafor spesifikasjonene fjerner jeg tennhette på og legger i en plastbakke, og de som er utafor blir;
  6. Dyttet tilbake skulder på, neck size, ekspandert
  7. Trimme lengde, ta grader
  8. Tromler i trommel med stålmedie, en dasj sitronsyre og såpe - skyller hylsene i to omganger med kaldt vann
  9. Tørker hylsene i sopptørker fra Jula
  10. Polerer innvendig hylsehals med messingbørste og drill
  11. Sorterer alle hylsene på innvendig hylsehals-mål, lader deretter i batcher basert på dette. Sorterer aldri på vekt, kun på teoretisk neck tension - altså hvilken tolk jeg får plass til nedi halsen. Hvis jeg har for lite spring-back etter ekspanderingen så går hylsa i søpla*. Jaktammo lades alltid med de hylsene som er trangest i halsen, baneammo resten. 

*Jeg driver og bygger en glødemaskin basert på noe kinesiske induksjonsgreier, men har et tonn med hylser så jeg har ikke dårlig tid. 

Link to comment
Share on other sites

Har generelt temmelig rene hylser etter skyting. De lander ikke i søla, stort sett rett tilbake i boksen. Det hender jeg kjører dem i vibrator før pressing, som regel ikke. Andre ganger kjører jeg hver hylse med batteridrill og Nevr-dull. Eller ei fille med metallpolish, Autosol f.eks. Men da er det noen titalls hylser, og jeg har god tid.

Rene hylser sliter muligens(?) litt mindre på diene. Ikke at jeg har slitt ut noen die ennå, og de eldste jeg har ble kjøpt brukt for 30 år siden. Det er hyggeligere å holde på med rene hylser, men det er mest for OCD-en. Det er litt lettere å se sprekker når de er rene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter kun håndvåpen og ofte er hylsene en tur på bakken før de blir plukket opp, noe som ofte gjør dem litt ekstra møkkete. Før vasking sjekker jeg alle hylsene og fjerner tennhettene manuelt, deretter våt-tromles hylsene med stålpinner og såpe i 60-90 minutter før de tørkes grundig i en hylsetørker og til slutt får 2 timer tørr-tromling med corncob. Vasken med stålpinner gjør hylsene rene nok til at jeg kunne droppet tørr-tromlingen, men de er så "tørre" etter vasken at det fungerer bedre å lade dem etter en runde tørr-tromling. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...