Jump to content

Messing


TTh

Recommended Posts

Jeg vet at Einar Lauvlid som var kjent for slike knivblader brukte "mjuklodding", som jeg antar er vanlig lodding og ikke sølvlodding. Bladene med messingrygg var bare for staskniver/finkniver og ikke arbeidskniver, for de tålte ikke bending og banking noe særlig.


Arbeidstemperatur for sølvslaglodd er mellom 670 - 900 grader (iallfall for de typene jeg har brukt), og vil som @Per-S påpeker, ikke tåle herding hvis dette gjøres etter messingen er loddet på. Sølvslaglodding vil også ødelegge herdingen hvis bladet varmes opp til loddetemperatur etter at det er herdet - avhenger kanskje av størrelse på knivbladet og eventuell avkjøling av eggen, men på knivblad av vanlig tolleknivstørrelse ville jeg iallfall ikke stole på at herdingen har holdt etterpå. De fleste knivblad anløpes til ca 200 grader etter herding (avhengig av ønsket hardhet ifølge spec på stålet), all ytterligere oppvarming som eksempelvis arbeidstemperaturen til sølvslaglodding vil redusere hardheten i bladet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...