Jump to content

Kaliberskifte på systemrifle


Torf

Recommended Posts

Jeg har ei systemrifle med piper i 308, 30-06 og 6,5.

Jeg har to piper i 308 registrert på hvert sitt serienr.

 

Kan en av 308-pipene "kamres om" til 22-250 av børsemaker, med melding til politiet, slik at jeg får nytt våpenkort på 22-250 for den pipa?

 

I så tilfelle ender jeg opp med systemrifle i 22-250, 308, 30-06 og 6,5.

Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (7 minutter siden):

På en "vanlig" rifle uten enkelt pipeskift kan man få børsemaker til å bytte løpet til et annet godkjent kaliber uten en søknadsprosess.

Kan man gjøre det samme med en utskutt pipe til systemvåpen?

Altså bare levere fra seg 308 og få tilbake 22-250..

 

Det er formelt ikke noe problem. Da får man nytt våpenkort med samme serienummer med nytt kaliber.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, børsemaker kan kamre om ei pipe til en annen patron/kaliber og varsle politiet som utsteder nytt våpenkort. Samme serienummer naturligvis, og kamres til en patron lovlig til formålet den opprinnelige pipen var kamret til.

Du kan ikke bytte inn ei pipe og få ei annen pipe uten søknad.
Slik burde det naturligvis vært...

Og når vi snakker om hvordan ting burde vært, så burde politiet kun godkjent førstegangssøkere av jaktvåpen, enhåndsvåpen og konkurransevåpen med "høyt skadepotensiale". Deretter kunne børsemaker eller våpenbutikk fritt selge våpen og selv registrert salget inn i våpenregisteret. 

Link to comment
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-05-07-1452

§ 2-2.Løyvepliktige endringar i skytevåpen
:

Næringsdrivande, som har løyve til å drive med reparasjon eller tilverking etter våpenlova § 23, kan utan særskilt løyve skifte pipe eller på annan måte modifisere eit skytevåpen slik at det kan skyte ammunisjon i eit anna kaliber enn det skytevåpenet er registrert for.

Ein endring av kaliber utan løyve kan likevel berre gjerast når skytevåpenet lovleg kan brukast til det godkjente ervervsgrunnlaget. Ved endring av kaliber utan løyveplikt skal den næringsdrivande sende melding til politiet med opplysingar om endringa på fastsett skjema. Slik melding skal sendast innan ei veke etter at pipa er skifta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...