Jump to content

Identifisering av gammel tomhylse (igjen)


erikraude

Recommended Posts

Litt lei å tyde. Diameter rundt randen og tykkeste mål nede hadde gjort det litt lettere, og om mulig kritt i bunnstempel?

Funnet i hagen, hvilken historieaktivitet kan denne plassen ha hatt? Hylsen bør ikke ha vært avfyrt på stedet, barn/andre kan ha fraktet hylser fra et annet sted. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skal se hva jeg kan få til. Jeg sliter litt med å finne et skyvelære her. Jeg er ikke hjemme hos meg sjøl.

Hva angår historieaktivitet veit jeg det var en del flydropp her under krigen, men ellers veit jeg ikke om noe videre. Mye jakt og sånn oppigjennom, så hvis det er en sivil hylse kan det jo være til sånt bruk.

Ellers kan det jo hylsa ha kommet med masse til påfylling, men den har nok isåfall også rimelig lokal opprinnelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket på det samme her hjemme, jeg tror @bubo har rett. Jeg har utelukket Jarmann - Hagen - Larsen - og 8x58RD. 8x58RD ble mye brukt i Remington geværer. Alt dette for å tenke sannsynlig lokal ammunisjonsbruk og våpen. Samtidig så har tyske okkupanter hatt med seg div. 8mm. Mannlicher patroner med "plan" hylsebunn. Det eneste jeg finner og som kan ligne er det samme som bubo. Dersom du har et skyvelær som skulle avkrefte .303 british, kan vi ta en ny runde.🙂

I linken under her kan du også lete litt. .303 british har jo også en naturlig forklaring her i Norge.

 

https://militarycartridges.com/category/115-303/

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

bubo skrev (56 minutter siden):

Hadde andre kaliber også slik hette?

Ja, det finnes noen flere eksempler på denne ringen rundt hettene. Jeg mener at enkelte 9x19 fra England hadde noe lignende, slippammunisjon. Jeg har bare uåpnede pakker, jeg mener å huske det. Når det gjelder .30-06 fra diverse land så finner vi noe av det samme. Gidder ikke å ta bilde fra samlingen, men denne linken har fine bilder, det er bare å skrolle nedover til div. land.

 

https://militarycartridges.com/category/083-30-06/

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kunne videreformidle til husbonden her at det antakelig var en .303 British kom det mer info. Far hans igjen hadde tatt imot flydropp i siste del av krigen, og han kunne huske både en Lee-Enfield og stoffbelter med ammunisjon, så den teorien virker veldig plausibel.

 

Ut fra linkene her kan det for meg se ut som en annengenerasjons sporlys produsert på Kynoch ICI, Yeading, Middlesex i 1944. Virker det riktig for dere med bedre trening i å tolke bunnstempler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...