Jump to content

Ladedata 45-70 for nyere RM Marlin 1895


Ghostring_68

Recommended Posts

Hei,

Har nettopp blitt eier av en 1895 SBL, og leter etter ladedata for 350 gr RN/FN…fortrinnsvis med Vihtavuori.

I og med at eldre lever-action-modeller sies å ha en betydelig lavere trykk-grense (~28.000 psi), enn f.eks. Ruger#1 og lignende, og at jeg ikke finner informasjon om dette for nyere Ruger-made Marlin, hadde det vært greit å høre om noen har erfaring rundt dette..

Er ikke ute etter å pushe max, men tenker det er greit å vite hvor max ligger.…

(har erfaring med lading av andre kalibre..)

 

TG

Link to comment
Share on other sites

Hei

Sveriges tilsvarende: "forum.robsoft.nu", har ladddatabase som har en rekke ladninger for 45-70 der brukerne også angir våpentype -vanligvis Marlin. 

Om du studerer disse får du jo en viss peiling, selv om jeg personlig mener mange av disse ladningene er ganske friske. 

Din "Ruger-made" Marlin har nok samme trykkstandard som Marlin (og Rem) selv produserte i nyere tid.

Hornady 350 grs FN har også jeg brukt noen år med positive erfaringer og med vv-krutt 

Legger ved ladebokens data beregnet til bruk i bl.a Marlin 1895, men dessverre uten 350grains kuler

Screenshot_20230930-155431_Chrome.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger ! Er egentlig ute etter en ladning som er «innenfor +» på elg opp til 90-100 m.

Får bestemme meg for krutt og kule, å skyte en «stige» for å finne rett hastighet og samling (når man evt. får tak i kuler.. 😬).

Synes 405 gr høres mye ut, men får kanskje gjøre en test med denne vekta også 😉

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (14 minutter siden):

Ja, litt irriterande at Vihtavouri ikkje har ladedata for Marling 1895 osb. Berre for Ruger nr 1 og mauser. 

Enig, derfor kjøpte jeg en amerikansk ladebok den gangen jeg hadde 45/70. Der finner jeg ladedata til trapdoor/rolling Block, bøylerifler OG ruger 1 og boltrifler. Ut fra det jeg ser i ladeboken her og sammenligner med Vihtavouri så er du trygg om du legger deg 2-3 grs under deres maxladninger(Vithavouri sin ladedata er svak i forhold til de oppgitt i min ladebok til slike sterke låser).

 

Edit: 45/70 er uansett ikke et kaliber du jager hastighet men heller finner ei ladning som går bra og har nok energi til å holde karvet til hva du skal skyte på :) 

Edited by Rugerdud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ghostring_68 skrev (15 minutter siden):

Får bestemme meg for krutt og kule, å skyte en «stige» for å finne rett hastighet og samling (når man evt. får tak i kuler.. 😬).

Synes 405 gr høres mye ut, men får kanskje gjøre en test med denne vekta også 😉

400-405 grs kuler og N-133 har gitt best resultat i mine 45/70 rifler. Har hatt Ruger Nr 1, Marlin 1895 GG og en gammel trapdoor carabin :D 

Link to comment
Share on other sites

400-405grs er egentlig den ideale kulevekta i dette kaliberet-skal man vurdere utifra SD

(tverrsnittsbelastning) - er den likeverdig som 180grs i .30 kal. 

Hadde min bruk i hovedsak mest rørt seg om Elgjakt, ville jeg nok vurdert noe i denne vekta. Min favoritt var tidligere Speer 400 grs, men klarer ikke lenger å oppdrive denne. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...