Jump to content

Storvilt prøve


rykendefersk

Recommended Posts

hei, har aldri lagt ut noe her eller på noen slags lignende sider. jeg har akkuratt bestått jeger prøven, men vil gjerne bli med på storvilt jakta i år. har sendt inn søknader om våpentillatelse og om lånetillatelse i å med at jeg må låne meg en rifle, men rekker jeg storviltprøven i år? finner ikke noe info om dette andre steder håper derfor det er noen snille sjeler her inne som kan svare på hvo lang behadlings tiden er på disse søknadene (elektroniske søknader) og om jeg evt kan ta prøven i oktober feks?

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Og velkommen til Kammeret :-)

 

Det er ein tråd her der folk deler erfaringer med behandlingstid forskjellige plassar rundt i landet. Det ser ut til at det går litt/mykje fortare om du kan søke elektronisk.

 

Du kan skyte opp til storviltprøven heile hausten om du finn ein bane som er åpen. Kva bur du i landet? 

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet, ja!

 

Behandlingstid for søknader er det flere tråder om, under "Våpen i samfunn", behandlingetida har gått ned etter innføringa av elektronisk søknad. Denne tråden er aktiv nå:

 

https://www.kammeret.no/topic/98460-digital-våpensøknad-på-rifle-for-jakt-behandlingstid/

 

Skyteprøven består jo av to deler, "obligatoriske skudd" og prøven på reinen. Du må altså på banen to dager, det spørs om (DFS-) lagene har folk ledige til det. Mange steder stenger banene midt i september, pga. overtroen til grunneiere, de tror skyting skremmer elg og hjort (en gang måtte vi bråstoppe skytingen, da en elg gikk mellom skivene og kulefanget").

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

rykendefersk skrev (7 minutter siden):

ser at den lokale skytebanen ikke holder på ut lengre en september.

Då får du ta deg ein tur til Bergen :-) Her er det skytebanar åpne heile året. Men det er det sikkert i nerleiken av deg og, ein eller annan plass. Som nevnt over må du ha miniumum to dagar på banen. Helst meir sjølvsagt, men du klarer storviltprøven på to turar om du har skote litt før. 

 

Håper det ordner seg for deg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...