Jump to content

Skifte av treffpunkt ved forskjellige lysforhold


stigamundsen

Recommended Posts

Var akkurat ein tur på banen og trente litt med mi Marlin 1895 Guide Gun i 45/70. Åpne sikter. Ghost ring bak, og perlekorn framme. Problemet var at seriane låg konsekvent 5-10 cm til høgre. Forrige gong eg var og skaut, sat dei meir i senter. Har ikkje dunka sikta så vidt eg veit.
 

Hadde låg sol/kraftig lys inn frå høgre. Veit eg har høyrt noko om at det er lett for å forlegge siktepunktet ved lys inn frå sida. Nokon som har nokre erfaringar? 

Link to comment
Share on other sites

stigfender skrev (57 minutter siden):

   -   seriane låg konsekvent 5-10 cm til høgre.

   -   Hadde låg sol/kraftig lys inn frå høgre.

 

Det gamle DFS-rådet, fra den gang man skjøt med Krag-J med åpne sikter (og måtte stille sideveis med "korntvinge" på forsiktet!), var at man skulle "skru mot sol og vind".

 

Dvs., du skulle skrudd til høyre, i følge "gammel-kara". Og da ville du jo kommet enda lenger til høyre.

 

Man kan jo heller mistenke andre forhold, for eksempel:

 

stigfender skrev (57 minutter siden):

Åpne sikter. Ghost ring bak,   -

 

"Spøkelseskladden", dvs. jaktdiopter, er et hullsikte med stort hull, for hurtig skyting. Til litt mer moderne DFS-råd: Åpner man diopterhullet mer enn 1,2 millimeter (i godt/normalt lys), får man "hullsikte" og muligheter til siktefeil, som tilsvarer (stemmer det, @amatør?) parallaksfeil på kikkertsikter.

 

Edit: Et kikkertsikte er jo, i moptsetning til åpne sikter, som oftest justert så det er parallaksfritt på en bestemt avstand.

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (45 minutter siden):

Dvs., du skulle skrudd til høyre, i følge "gammel-kara". Og da ville du jo kommet enda lenger til høyre.

Men er det ikkje slik at du justerer framkornet i motsatt retning av ønska treffpunkt? Og baksikte i same retning? Så om eg hadde justert framsiktet mot sola, mot høgre, ville jo serien stått lenger til venstre? 

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt, baksikte skal skrus "inn i blinken", forsiktet skal justeres motsatt vei.

 

Men regelen om å "skru" gjelder altså treffbildet, og har ikke noe med at forsiktet må justeres motsatt av baksiktet (det ville gått heller dårlig, hvis man justerte forsiktet mot vindretningen). Etterhvert fikk man jo også dioptere (og sidestilling på baksiktete), så korntvinga kunne pensjoneres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...