Jump to content

Erfaringer med ISOtunes Sport Caliber ørepropper


Andy B

Recommended Posts

Ny jeger som ser etter aktivt hørselsvern. Har ett par peltor sporttac som jeg låner for å prøve ut, som funker fint forsåvidt. Men lurer på om jeg skal kjøpe meg noen aktive ørepropper istedet nåe jeg skal kjøpe mine egne siden jeg personlig ikke er så begeistret for øreklokker. Såååå

 

Har noen erfaring med SOtunes Sport Caliber ørepropper? Positive/Negative

 

Er det noen andre aktive ørepropper folk kan anbefale?

 

Av vanlige aktive øreklokker hva kan folk anbefale? 

 

Ser etter aktivt hørselvern med Bluetooth (som peltor sporttac ikke har) , lydforsterking, og enkel tilkobling til jakt radio.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ISOtunes Sport Caliber BT nå i høst og har brukt de på et par jaktturer med hagle. Har ikke blitt så mange skuddene men synes de demper smellen fra haglen veldig bra. Det følger med en del forskjellige propper og jeg måtte prøve flere av de før jeg fant den som jeg syntes satt best i øret.

 

Jeg gikk for ørepropper fordi jeg blir veldig for klam i ørene når jeg bruker øreklokker. Valgte ISOtune fordi de var relativt rimelig og hadde fått god kritikk, og jeg angrer ikke på valget. Aktiv medhøring funger veldig bra, har ingen problemer med å høre retningen hvor lyden kommer fra. Forsterkningen av svake lyder fungerer også utmerket.

 

Jeg kjøpte en jaktradio med bluetooth og har koblet den sammen med øreproppen og det har fungert veldig bra.

 

Eneste ulempen jeg har oppdaget, men jeg har ikke erfaring med andre aktive hørselvern så vet ikke om andre plages med det samme, er at vindsus også forsterkes. Så selv lite vind høres ganske godt. Det blir bedre hvis man har en tykk lue på seg som demper vinden.

Edited by phnx85
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker disse mot en Hunter E-light BT radio, så vil anta de fungerer like bra med Bluetooth dongelen fra Hunter.

 

Jeg var på elgjakt i helga og ingen som klagde på lydkvalitet når jeg snakket, så vil påstå mikrofonen i headsettet fungerte bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt andre typer BT-øre-mik løsninger på min Icom med innebygget BT. Og opplever dessverre at det er noe forsinkelse når BT-enheten går i "dvalemodus" når det ikke er trafikk (sending) over en liten periode. Dette er såvidt jeg har forstått noe som ligger i BT-standarden som enhetene komuniserer med, for å spare på støm. Jeg opplever derfor at jeg ofte (som regel) går glipp av hele eller deler av navnet som sies i en oppkalling på radioen. Siden BT-enheten bruker litt tid på å aktivere. F.eks blir oppropet "Ole, kan du høre Per?" hørende slik ut når BT-enheten er gått i dvalemodus "Pip-pip (aktiveringstone)... kan du høre Per?". Er det noen som opplever slike problemer med ISOtunes Sport Caliber?

Har derfor gått tilbake til kablet øre-mik løsning. Men hvis ISOtunes Sport Caliber ikke har denne forsinkelsen/dvalemodusen vil jeg absolutt vurdere disse en gang til.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har riktignok bare brukt Isotune en helg, så kanskje litt begrenset erfaring, men føler ikke at jeg plagdes med det samme som du opplevde.

 

Eneste som var litt plagsomt, men er usikker på om det er ørepluggene eller Hunter jaktradioen som er årsaken, og det var at ofte når noen snakket i radioen som fikk jeg melding i høyre øreplugg "Bluetooth disconnected" og noen sekunder etter sending var ferdig så kom "Bluetooth connected". Tror aldri at jeg hadde lyd fra radioen i høyre øreplugg, uavhengig om den var connected eller disconnected. Skal prøve ISOtunes pluggene mot mobiltelefonen for å se hvordan den oppfører seg der samt prøve noen andre bluetooth øreplugger mot jaktradioen.

Edited by phnx85
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med "vanlige" BT-plugger er at det ofte ikke er dedikert PTT (trykk-og-snakk) knapp. Plantronics øre-bøylen jeg har brukt, har slik knapp. Andre BT-plugger vil nok fungere til å lytte, men tale må nok (slik jeg har fortstått) utføres i kablet mikrofon, hvis det ikke er PTT-knapp. Og standard BT-plugger er nok også overstyrt av BT-standarden som tvinger enheten til "dvale" når det ikke er BT-trafikk. Men hvis det bare finnes enheter som våkner raskt nok til at jeg får med meg hvem tilropet er addressert til så hadde det vært helt topp. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...